Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har lite priskoll? (studio)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sampo

Aktiv medlem
Vad kan det kosta (ca dårå) med en helt ny studio?
Kamerahus (Nikon D200), objektiv, blixtar, stativ och allt annat som behövs i en fungerande studio.

Vad kommer jag få räkna med?
Själv har jag noll koll eftersom det är första studion.

Tja det beror ju lite på som vanligt förstås.

objektiv Tamron 28-75/2,8, 4 st interfit blixtar, stor bouncer 120-120cm (kanske octabox)mellan bouncer 80x80, blixt stativ, bakgrundsstativ, 4 pappbakgrunder (vitt, ljusgrått, mellangrått, ljusblått) 2 tygbakgrunder (svart, brun canvas) (Om liten lokal, svarta drapperier för att ta bort studsande ljus i tak och längs väggar). Övriga tillbehör som små vändbara skärmväggar och reflexskärmar, svart vitt silver champange (frigolitskivor) kan man lätt snickra ihop själv.
Ca 20.000kr för en första proffessionell studio.
D200 tillkommer förstås med ca 14.000kr eller vad den nu kostar. = 34.000kr -moms och avskrivning = ca 17.000kr... Inte så farligt eller hur :)
Det dyra för många är nog hyran speciellt i storstadsregionerna, Sthlm, Malmö och Göteborg.
Sedan kan man ju fixa billigare men då är den knappast lämpad för proffsbruk. Detta skulle jag betrakta som minimum om man ska plåta t ex porträtt. Många proffs har mycket dyrare grejor där bara ett blixtaggregat går på 70.000kr + moms. Etablerade reklam och modefotografer med större kunder har ofta utrustning för runt miljonen.
MVH, Niclas Vestman

SixBySix skrev:
Tja det beror ju lite på som vanligt förstås.

objektiv Tamron 28-75/2,8, 4 st interfit blixtar, stor bouncer 120-120cm (kanske octabox)mellan bouncer 80x80, blixt stativ, bakgrundsstativ, 4 pappbakgrunder (vitt, ljusgrått, mellangrått, ljusblått) 2 tygbakgrunder (svart, brun canvas) (Om liten lokal, svarta drapperier för att ta bort studsande ljus i tak och längs väggar). Övriga tillbehör som små vändbara skärmväggar och reflexskärmar, svart vitt silver champange (frigolitskivor) kan man lätt snickra ihop själv.
Ca 20.000kr för en första proffessionell studio.
D200 tillkommer förstås med ca 14.000kr eller vad den nu kostar. = 34.000kr -moms och avskrivning = ca 17.000kr... Inte så farligt eller hur :)
Det dyra för många är nog hyran speciellt i storstadsregionerna, Sthlm, Malmö och Göteborg.
Sedan kan man ju fixa billigare men då är den knappast lämpad för proffsbruk. Detta skulle jag betrakta som minimum om man ska plåta t ex porträtt. Många proffs har mycket dyrare grejor där bara ett blixtaggregat går på 70.000kr + moms. Etablerade reklam och modefotografer med större kunder har ofta utrustning för runt miljonen.
MVH, Niclas Vestman

Tack!
Lokalhyra tar jag för sig.. :)
Nä, så farlitg var det faktiskt inte.
Första studion blir ingen miljonstudio iaf.. det får man kanske bygga upp med tiden.
Men nu har jag iaf lite att gå efter. Tack igen!

mvh Ewa

Det var så lite :)
Det är klart att det nog tillkommer vissa saker på önskelistan ganska snart. Men mycket går att fixa billigt om man bara letar. En stor kostnad för många som jag inte räknat in är dator, programvara samt ev skrivare. Det kan ju kosta en del om man är kräsen t ex med skärm och kallibreringsutrustning. Men de flesta har ju redan en dator och man kan klara sig på enklare prylar väldigt länge.

Ja, datorn och allt med det tillkommer ju såklart.. men det tar jag med för sig.. och där är jag lite mer hemma :)

ANNONS
Götaplatsens Foto