Annons

Någon som vill ha erfarenhet genom att fota ett bröllop 30/8 gratis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
Hej,

Har fått en förfrågan av någon som vill fota gratis nästa vecka - detta är perfekt för någon som vill bygga upp som portfölj.

Bröllopet tar plats i Sollentuna runt 14:00 den 30/8. Ifall du vill göra detta så kontakta mig.

Vad innebär avtalet, att man får rättan att plåta för eget behov, eller att man förväntas ge bort bilder som "tack" för att man får den stora äran att fotografera?

För någon som är ny i branschen och vill börja ta betalt för bröllop så kan det vara bra att få erfarenheten. Sedan har man även en portfölj att visa när man väl börjar ta betalt. Man kan inte börja på toppen direkt. Det är som när folk assisterar gratis. Man "betalar" genom att lägga ner sin egen tid på detta - vilket folk med en passion inte har så mycket emot i början. Så var iallafall fallet för mig.

I mina ögon är det otroligt snålt och ett tarvligt försök att utnyttja naiva nybörjare.

Och jag klagar hur mycket jag vill.

Assistera gratis går inte på något sätt att jämföra, då får man en utbildning, det får man på intet sätt här.

Jag slår ett slag för att det är ett ypperligt tillfälle för nybörjare att få prova på utan några somhelst krav. Det finns alldeles för många pretentiösa "fotografer" som ska ha så mkt pengar för minsta mm nuförtiden, som ofta har sämre bildseende än många nybörjare.

Vad hoppas brudparet få ut av det?
Vill de låta sitt bröllop fotas av någon som är relativt ny för att spara pengar eller har de en annan fotograf till?

Jag slår ett slag för att det är ett ypperligt tillfälle för nybörjare att få prova på utan några somhelst krav.
Inga krav!? Du skrev att fotografen var tvungen att ge bort 8 bilder, det är knappast kravlöst.

Och vill man plåta bröllop, barndop eller liknande (helt utan krav på att prestera 8 vettiga bilder), så är knappast svårt om man hör sig runt i bekantskapskretsen.

Inga krav!? Du skrev att fotografen var tvungen att ge bort 8 bilder, det är knappast kravlöst.

Ja men det är väl inget? Om personen är nybörjare, varför vara så instängd och försöka tvinga fram betalning för några bilder? Folk verkar idag tänka mer på att tjäna pengar än att ta bra bilder. Det är lååångt ifrån lika många duktiga fotografer på marknaden som det finns människor med flashiga dyra kameror. Framförallt folk här i forumet (absolut inte alla), men det finns många som inte verkar göra annat än sitta här på forumet och dividera vem som har rätt eller fel om små tekniska petitesser, dom vet allt bäst men har inte en enda bra bild att visa upp.
Jag har full förståelse för duktiga fotografer som kämpat med att få branschen allmänt godkänd hos gemene man, att det ska vara en självklarhet att fotografer behöver få betalt för sitt jobb som alla andra. Många som ser fotografering endast som en hobbyverksamhet.
Nu däremot har det blivit en sorts pendeleffekt, att varenda en med en kamera ska ha flera tusen för en bild.

Vad jag menar är att det inte kan ställas några krav på fotografen i form av bildkvalite på nåt sätt, efter man kommit överens. Att ställa den typen av krav vore dock helt galet om dom tar in nån gratis. Det är väl fördelen med dealen, för nybörjaren.

Jag slår ett slag för att det är ett ypperligt tillfälle för nybörjare att få prova på utan några somhelst krav. Det finns alldeles för många pretentiösa "fotografer" som ska ha så mkt pengar för minsta mm nuförtiden, som ofta har sämre bildseende än många nybörjare.

Håller verkligen med. Jag har själv haft funderingar på att plåta gratis för att bygga upp denna portfölj som saknas hos mig.

Ibland måste man ge något för att få något!
Den som nappar på detta behöver inte skämmas, se det som en investering.

/Mats

Ja men det är väl inget? Om personen är nybörjare, varför vara så instängd och försöka tvinga fram betalning för några bilder? Folk verkar idag tänka mer på att tjäna pengar än att ta bra bilder. Det är lååångt ifrån lika många duktiga fotografer på marknaden som det finns människor med flashiga dyra kameror. Framförallt folk här i forumet (absolut inte alla), men det finns många som inte verkar göra annat än sitta här på forumet och dividera vem som har rätt eller fel om små tekniska petitesser, dom vet allt bäst men har inte en enda bra bild att visa upp.
Jag har full förståelse för duktiga fotografer som kämpat med att få branschen allmänt godkänd hos gemene man, att det ska vara en självklarhet att fotografer behöver få betalt för sitt jobb som alla andra. Många som ser fotografering endast som en hobbyverksamhet.
Nu däremot har det blivit en sorts pendeleffekt, att varenda en med en kamera ska ha flera tusen för en bild.

Vad jag menar är att det inte kan ställas några krav på fotografen i form av bildkvalite på nåt sätt, efter man kommit överens. Att ställa den typen av krav vore dock helt galet om dom tar in nån gratis. Det är väl fördelen med dealen, för nybörjaren.
Hade det varit utan några som helst krav på bilder och om de betalade för eventuella bilder de ville ha, då skulle det vara en annan sak.

Nu är det som jag ser det bara tarvligt och snålt på alla sätt.

Edit: Sen kan man ju fråga sig varför de begär 8 bilder om de inte räknar med att de ska vara bra..

Senast ändrad:
Hade det varit utan några som helst krav på bilder och om de betalade för eventuella bilder de ville ha, då skulle det vara en annan sak.

Nu är det som jag ser det tarvligt och snålt på alla sätt.

Ja alla får ju ha sin åsikt såklart. Kan tänka mig att yrkesverksamma bröllopsfotografer sneglar på såna här saker, det innebär att ett bröllop går av marknaden för dom, men det är då av ren girighet.

För den som gör jobbet kostar ju inte 8 exponeringar nånting. Hade dom krävt 8 förstoringar däremot. Men för nybörjaren tycker jag dealen låter mycket mer givande som möjlighet än vad man ska se 8 bilders värde i pengar. Med den attityden tror jag inte man får chansen att utvecklas till en riktigt bra fotograf.

Det är skillnad på att arbeta gratis och att låta sig utnyttjas, i det här fallet råder det som jag ser det ingen som helst tvekan om att det är ett försök att utnyttja nybörjare p.g.a. ren snålhet.

De får väl inte ens en smörgås för besväret? Medans bröllopsgästerna sitter och smörjer kråset med alla möjliga läckerheter?

Det är skillnad på att arbeta gratis och att låta sig utnyttjas, i det här fallet råder det som jag ser det ingen som helst tvekan om att det är ett försök att utnyttja nybörjare p.g.a. ren snålhet.

Men Kim, man får inte glömma att fotografen också FÅR någonting, nämligen erfarenhet och början till en portfolio. Min vardag består bl.a. i att plåta produkter och interiörer, ganska trist. Därför tänker jag försöka komma igång med t.ex. bröllopsfoto där (till skillnad från produktfoto) objekten LEVER.

Men att börja utan att ha några referenser att visa är svårt, därför tycker jag att det är ett bra tillfälle att ta. Hade det varit närmare där jag bor hade jag anmält mitt intresse. Det handlar bara om en eftermiddag/kväll av ens liv...

Jag passar på att fråga igen om det inte är någon som har lust att tvätta min bil gratis? Ni kan se det som en erfarenhet och ha det som referens för framtida biltvättningar.

Det är ett gyllene tillfälle för alla som vill pröva på bröllopsfotografering. Hade jag varit nybörjare och intresserad av bröllopsfoto hade jag inte tvekat en sekund.

Värre är det för brudparet. Har de otur blir det inga användbara bilder. Man får ofta vad man betalar för.

Men Kim, man får inte glömma att fotografen också FÅR någonting, nämligen erfarenhet och början till en portfolio.

Vill man ha erfarenhet av att fotografera så finns det otaliga tillfällen, överallt, fullständigt kravlösa.
Och början på portfolio.. det förutsätter faktiskt att bilerna blir bra, iaf om det ska vara någon mening.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens Foto