Annons

Några frågor om 350D...

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Har läst lite om 350D och det verkar vara en trevlig kamera med rätt så vettigt pris. Har dock en fråga ang spegeluppfällningen.

Är det den riktiga spegeluppfällningsfunktionen med ett tryck på avtryckaren för att fälla upp spegeln och ett tryck till för att ta kortet? Eller är det självutlösaren som gäller?

Slutligen, sitter just och läser på dpreview.com och ser att väldigt många har börjat klaga på felaktigheter i fokuseringen (front- och bakfokus). Någon här som har upplevt detta?
 

CyberPet

Aktiv medlem
Vitsen med spegeluppfällning är ju att undvika kameraskakning, så det står i manualen att man ska använda självutlösaren eller fjärrkontroll.

Det står annars så här:

Spegellåsning aktiveras när C.FN-7 (Spegellåsning) är inställt på 1:Möjlig) (s.150). Spegeln kan fällas upp separat, det vill säga inte när exponeringen görs. Det förhindrar spegelvibrationer som kan ge orskärpa när du tar närmbilder eller använder ett superteleobjektiv.

Lite längre ner....

• Vid spegellåsning använvds matningsmetoden för enstaka bild, oavsett vilken matningsmetod som är inställd (enstaka bild eller bildserie).
• Om du använder självutlösare och spegellåsning trycker du ned avtryckaren helt så tas bilden 2 sekunder efter att spegeln fällts upp.
• Spegeln stannar i uppfällt läge, och fälls ned ien efter 30 sekunder. Om du trycker ned avtryckaren helt en gång till så fälls spegeln upp igen.
• Vi rekommenderar att du använder fjärrutlösaren RS-60E3 (extra tillbehör) vid fotografering med spegellåsning.
• Fjärrkontrollen RC-5 (extra tillbehör) kan också användas för fotografering med spegellåsning. Tryck på sändarknappen så fälls spegeln upp innan bilden tas 2 sekunder senare.
 

CyberPet

Aktiv medlem
När det gäller fokuseringen.... nä, har inte märkt några sådana problem, i alla fall inga som betyder något.

Fokuserade med mitt Tamron 28-75/2.8 på en linjal (la fokus på nummer 10). Bilden till vänster är med 75 mm brännvidd och den till höger med 28 mm brännvidd. Skärmdumpen är inzoomad till 100% för att kunna se skillnaden.

http://www.bazazz.com/pics/Focus100.jpg
 

Darren

Aktiv medlem
Tack Petra. Såg att du även hade kit-objektivet, är det något att ha eller ska man lämna kvar det i affären?
 

hailstorm

Aktiv medlem
skjutit en del med en 300d och nja... kitgluggen är ju inte direkt bra... KM och Nikon skickar med mycket bättre...

Men för den lilla pengen är det värt varenda krona...

PS: Det är version 1 jag har använt av kitzoomen...
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Vikken fjärrkontroll, RC-1, inte?

CyberPet skrev:

• Vi rekommenderar att du använder fjärrutlösaren RS-60E3 (extra tillbehör) vid fotografering med spegellåsning.
• Fjärrkontrollen RC-5 (extra tillbehör) kan också användas för fotografering med spegellåsning. Tryck på sändarknappen så fälls spegeln upp innan bilden tas 2 sekunder senare.
– På dpreview förordades fjärrkontrollen RC-1 på tal om spegellåsning, då blev jag väldigt tveksam när jag läser detta, vilken fjärris skall man köpa då egentligen?!
 

CyberPet

Aktiv medlem
Darren, jag skulle tro att kit-objektivet funkar bra utomhus, när du fotar lite vyer (med liten bländare). Men ett objektiv för inomhusbruk är det inte tycker jag. Då använder jag uteslutande mitt Tamron.

Köpte kitet mest för att det var billigt och i väntan på att ha råd med ett bättre vidvinkel. Är lite sugen nu på Sigman som en del pratat om och jag har sett en del provbilder som ser lovande ut. Nästa glugg blir en telezoom.

Jochum, bra fråga... jag lästa bara innantill från manualen. Kanske Canon vill sälja RC-5 för att den är nyare/dyrare??
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Sorry Petra för min bristfälliga citering (citatering?), det var inte du som sade så utan du citerade i din tur manualen, men frågan kvarstår, vilken remote? Om ngn har RC-1 och Canon 350D får ni gärna dela med er erfarenhet ang den och spegeluppfällning.
 

Darren

Aktiv medlem
CyberPet skrev:
Darren, jag skulle tro att kit-objektivet funkar bra utomhus, när du fotar lite vyer (med liten bländare). Men ett objektiv för inomhusbruk är det inte tycker jag. Då använder jag uteslutande mitt Tamron.
Ja, har sett på lite utomhusbilder där bländaren låg på 8 och de är inte så dåliga som man kunde tro.

CyberPet skrev:
Köpte kitet mest för att det var billigt och i väntan på att ha råd med ett bättre vidvinkel. Är lite sugen nu på Sigman som en del pratat om och jag har sett en del provbilder som ser lovande ut. Nästa glugg blir en telezoom.
Själv sitter jag och funderar på Tokina 19-35 3,5-4,5 och Tokina AT-X PRO 17 3,5.

Förresten, någon som testat att fota med digitala filter som finns med i kameran? Duger de till nåt eller är det bara skräp?
 

CyberPet

Aktiv medlem
Darren, nu vet jag inte vilken typ av fotografi du kommer att ägna dig åt, men satsa på ljuskänsliga objektiv. Det är det värt i längden. Ett billigt objektiv som alla prisar är Canons 50 mm på f/1.8. Sen finns det en del bra objektiv (och relativt billiga) med mycket lägre f-tal än 3,5 som du kikar på. Sigma har ett billigt vidvinkel som verkar hysat bra enligt de provbilder jag sett från olika användare. Så ta en titt på Sigma 17-35mm F2.8-4 EX DG som verkar lovande. Tamron har ett liknande objektiv som är lite större och klummpigare som heter Tamron SP AF 17-35/2,8-4 Di LD.
 

Karlsson

Aktiv medlem
CyberPet skrev:
När det gäller fokuseringen.... nä, har inte märkt några sådana problem, i alla fall inga som betyder något.

Fokuserade med mitt Tamron 28-75/2.8 på en linjal (la fokus på nummer 10). Bilden till vänster är med 75 mm brännvidd och den till höger med 28 mm brännvidd. Skärmdumpen är inzoomad till 100% för att kunna se skillnaden.

http://www.bazazz.com/pics/Focus100.jpg
Offtopic:
Petra, har du testat ditt Tamron ihop med den externa blixten (420 EX) och sett hur den fokuserar i lite svagare belysning där den röda hjälpbelysningen går in?
I ett par andra trådar skriver jag och Johan Hansen om våra problem med den kombinationen.
I mitt fall fokuserar den bra och korrekt utan blixt och med den interna (då den blixtrar som hjälp vid fokusering) men inte korrekt med den externa.
Jag hade felet på min 10D också och Johan har testat en tre olika Tamron med samma fel så något skumt är det.
/Lennart
 

CyberPet

Aktiv medlem
Lennart, jag återkommer i kväll med tester med blixten och Tamronobjektivet. Tänkte ändå göra fler fokuseringstester idag, då jag läste på dpreview om en kille som inte lyckas få fokus i f2.8 i 28 mm i landskapsbilder, då menar jag ingen fokus alls, någonstans. Vill prova det själv också. Så idag blir det lite fokustester innan solen går ner, sen fler med blixten när det blir mörkt. :)
 

Uttryck

Aktiv medlem
Jochum Berg skrev:
Sorry Petra för min bristfälliga citering (citatering?), det var inte du som sade så utan du citerade i din tur manualen, men frågan kvarstår, vilken remote? Om ngn har RC-1 och Canon 350D får ni gärna dela med er erfarenhet ang den och spegeluppfällning.
Var tvungen att testa om spegeluppfällning funkar med fjärrisen RC1 som jag har. Nej, verkar inte så men jag kanske gör fel på nåt sätt. Har inte manualen här. Jag ställer först in att spegeluppfällning ska vara möjlig och väljer sedan fjärrutlösare. Låter inte som om spegeln först fälls upp och slutaren öppnas sen.

Utan fjärris funkar det men om man ska fram o trycka på kameran så kan man ju råka skaka till kameran bara av det så då är det ju ingen vits liksom...

Men annars är den liten o behändig RC1an, går att hänga fast på kameraremmen.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Var tvungen att testa om spegeluppfällning funkar med fjärrisen RC1 som jag har. Nej, verkar inte så men jag kanske gör fel på nåt sätt. Har inte manualen här. Jag ställer först in att spegeluppfällning ska vara möjlig och väljer sedan fjärrutlösare. Låter inte som om spegeln först fälls upp och slutaren öppnas sen.

Utan fjärris funkar det men om man ska fram o trycka på kameran så kan man ju råka skaka till kameran bara av det så då är det ju ingen vits liksom...

Men annars är den liten o behändig RC1an, går att hänga fast på kameraremmen.

– Konstigt, vad jag kommer ihåg skulle spegeln fällas upp på första trycket och kortet tas på andra trycket, men man skulle kunna ställa in den också så att på ett tryck fälls spegeln upp och efter två sek tas kortet. Men jag kan komma ihåg fel.

Får jag fråga ytterligare en sak, ifall jag vill ta flera, el många, kort efter varann med spegeln uppfälld, måste jag gå i menyn och ställa in allt innan varje kort (krångligt), eller står den i "spegeluppfällningsläge-via-remote-"läge ända tills jag ändrar tillbaka el stänger av kameran???
 

bongen

Medlem
Spegeluppfälning med RC1

Uttryck skrev:
Var tvungen att testa om spegeluppfällning funkar med fjärrisen RC1 som jag har. Nej, verkar inte så men jag kanske gör fel på nåt sätt. Har inte manualen här. Jag ställer först in att spegeluppfällning ska vara möjlig och väljer sedan fjärrutlösare. Låter inte som om spegeln först fälls upp och slutaren öppnas sen.

Utan fjärris funkar det men om man ska fram o trycka på kameran så kan man ju råka skaka till kameran bara av det så då är det ju ingen vits liksom...

Men annars är den liten o behändig RC1an, går att hänga fast på kameraremmen.
Testade nyss spegeluppfällningen på min 350D och kan medela att det funkar klockrent. Aktivera bara Spegeluppfällning möjlig i kameran.
Sätt sedan knappen på fjärren till 2.
Aktivera sedan fjärren, kameran tar autofocus fäller upp spegeln och efter 2 sec. tas kortet.
Lycka till.
 

Uttryck

Aktiv medlem
Re: Spegeluppfälning med RC1

bongen skrev:
Testade nyss spegeluppfällningen på min 350D och kan medela att det funkar klockrent. Aktivera bara Spegeluppfällning möjlig i kameran.
Sätt sedan knappen på fjärren till 2.
Aktivera sedan fjärren, kameran tar autofocus fäller upp spegeln och efter 2 sec. tas kortet.
Lycka till.
Ja haru sett, testade igen på exakt samma sätt som tidigare och nu funkade det ju. Lustigt att jag inte fick det att lira tidigare då...
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Re: Spegeluppfälning med RC1

bongen skrev:
Testade nyss spegeluppfällningen på min 350D och kan medela att det funkar klockrent. Aktivera bara Spegeluppfällning möjlig i kameran.
Sätt sedan knappen på fjärren till 2.
Aktivera sedan fjärren, kameran tar autofocus fäller upp spegeln och efter 2 sec. tas kortet.
Lycka till.
Får jag fråga vad händer ifall du har knappen på fjärren på 1?

Och igen, måste du göra denna aktviering inför varenda kort du ska ta eller står den i detta läge för alla kort du tar därefter tills du ändrar tillbaka?
 

bongen

Medlem
Re: Re: Spegeluppfälning med RC1

Jochum Berg skrev:
Får jag fråga vad händer ifall du har knappen på fjärren på 1?

Och igen, måste du göra denna aktviering inför varenda kort du ska ta eller står den i detta läge för alla kort du tar därefter tills du ändrar tillbaka?
Har du knappen på fjärren i läge "1" tas ett vanligt kort bara.
Det är 2:an som gäller. Aktiveringen ligger kvar under menyn egen programering tills den sätts till ej möjlig.
 
ANNONS