Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån som har ett trasigt canon AF objektiv över?

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha ett trasigt af objektiv som passar canon, det jag vill komma åt är elektroniken, dvs. skicket på objektivet är oväsentligt bara elektroniken fungerar.
Är det nån vänlig/billig själ som har ett sådant objektiv över?
Det jag ska göra är att ta elektroniken från det för att få fokusdetektering på manuella objektiv.

joo.. men det spelar väll inte så stor roll om det e elektroniken han ska ha..

jag har ett nikon om det hjälper..

fokusen sitter i helt korrekt i huset, problemet är att om canonkameran inte känner (med elektronisk koppling) av att det sitter en AF optik så vägrar den leta efter fokus.
Lösningen blir enklast att slita elektroniken ur ett gammalt af (canon kompatibelt) objektiv som kameran får prata med via lösa kablar. Då kan man ha ett manuellt objektiv på kameran som visar fokus.

Jag använder gamla MF-objektiv på min Pentax *ist DS och den kameran är snäll nog att tala om när jag har fått in fokus med dom objektiven.

Seriöst nurå: kolla med Second Hand Photo. Där kan man fynda lite av varje. Det finns både Billiga hyllan och Defekta hyllan.

hm.. focusen sitter i kamera huset.. men focus motorn sitter i objektivet.. det va så det va när man tänker efter.. ;D

Jag har själv haft liknande tankar, men det stupade på att elektronikkorten är ganska stora (se bild) och därför inte får plats i adapterringen. Att dra ut sladdar och hänga elektroniken på utsidan är inte heller helt trivialt, vilket du säkert redan har koll på.

Men så snubblade över en enklare lösning, en kille i Tyskland har tagit fram ett mycket litet elektronikkort speciellt avsett för att monteras direkt på adapterringen:

http://cgi.ebay.com/Canon-EOS-Autof...ryZ80373QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jag beställde ett kort direkt, det bör dyka upp vilken dag som helst. Elektroniken från det slaktade objektivet behöver jag inte längre, så om du inte väljer att köpa ett eget kort från Tyskland har jag ett elektronikkort att avvara.

/Daniel

Bilagor

• 3942.jpg
    3942.jpg
    13.8 KB · Visningar: 454
Skulle vara jättetrevligt om man kunde få ett elkort. Är väl kö nu måhända... Fortsätt gärna på tråden när du sett hur fejkAF:en fungerade.
/Niklas

dano skrev:
Jag har själv haft liknande tankar, men det stupade på att elektronikkorten är ganska stora (se bild) och därför inte får plats i adapterringen. Att dra ut sladdar och hänga elektroniken på utsidan är inte heller helt trivialt, vilket du säkert redan har koll på.
Det är inte helt trivialt, jag har inte riktigt funderat på hur jag ska lösa det snyggast/bäst.
Jag var lite sugen på att köpa den där som du beställt men tyckte att det skulle vara kul att försöka själv först:)
Visst är det en bild på två ringar? Inte att de ska kopplas ihop?

Det är två ringar, den mindre kommer från ett 28-80/3.5-5.6 den större från en 28-135 IS. Det är den mindre ringen jag kan avvara.

/Daniel

Nu blev jag nyfiken, vad är det som gjort att du har fått dessa över och vad är det som gör att du vill spefifikt behålla just den ena?

28-80:an är bortom all räddning (se bild) därför kan jag avvara elektroniken, jag slaktade objektivet för att göra en EOS-OM adapter (det fanns inga färdiga att köpa då).

28-135:an däremot hoppas jag kunna få ordning på en dag (eller behöva använda som reservdelar till min andra 28-135:a), felet objektivet lider av är att autofokus bara fungerar åt ett håll (från oändligt till närgränsen men inte tvärt om).

/Daniel

Bilagor

• 4094.jpg
    4094.jpg
    14.2 KB · Visningar: 292
Var hittar man en beskrivning på hur man plockar isär objektivet? Jag har en 35-105 som glappar efter en "liten" bilolycka för 13 år sedan:) objektivet fungerar men som sagt det glappar och jag har inte provat att skruva isär det ännu.

Kretskortsskohorning

till Björn kan jag tipsa att satsa på att få in kretsen i ett tele om du har det. Mitt gamla 200mm 1:3.5 har ganska mycket tomt utrymme mellan "ljusgången" och höljet i de bakre delarna

Tack för det tipset, det var intressant men inte just nu för jag hade tänkt sätta den/det på en adapter så jag kan få fokus med flera olika objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto