Annons

Nån som vill bli miljonär???

Produkter
(logga in för att koppla)

vojma

Aktiv medlem
Blev lite intresserad av det här med att geotagga sina bilder genom att ha GPS:en med sig när man är ute och springer med kameran men tyckte sen att det blev alldeles för omständigt att synka kameran med GPS:en i datorn för att på så sätt få in koordinaterna i EXIF-fälten.

Min ide är att bygga en liten GPS som fästes i blixtskon och sedan (eventuellt via exvis. USB-kabel eller blixtkontakten) skickar in koordinaterna till bilden redan när den tas.

Ja jag vet att detta inte är gjort i en handvändning men va f-n... Inte ens Paris byggdes på en natt.

Eller förresten - jag kanske är för sent ute - det kanske redan finns nåt sådant??? Hur som helst - jag ger bort idén mot ett gratis exemplar av den färdiga produkten.

/V

Problemet än nog bara priset. Vem är så sugen på att få in koordinaterna att han betalar 1000-1500kr?? för denna mojäng.
Sen ska den ha lika bra mottagning som en handhållen dito, och då stiger priset ytterligare.

Sen kanske man vill ha något annat i blixtskon.

Idén är bra, men jag tror inte den är realiserbar.

Nja, apparaten Mats länkar till är väl just en sådan Stefan inte vill ha -- den lägger ju in geotaggarna i bildinfon först i en dator.

Men om jag inte har helt fel för mig finns gps-apparater som funkar exakt som Stefan vill till vissa kameramärken/modeller, bl a Nikon.

Edit: Nikon har iaf en kabel som heter MC-35 som gör att man kan ansluta en gps och skriva geotaggar till bildinfo direkt i kameran.

Senast ändrad:
Tror att det bara är en tidsfråga innan gps blir standard i kamerorna. Både film, gps och inbyggd hårddisk lär vara standard i sinom tid...bara vänta. Fast man kan ju köpa nån kamera dess emellan ;)

Må så vara, men lättare än han gjort tidigare i alla fall.
Att lyckas mata in positionen direkt till bildfilen via hot shoe lär ju aldrig lyckas, så länge inte kameratillverkaren gör något åt det först.

Nja, apparaten Mats länkar till är väl just en sådan Stefan inte vill ha -- den lägger ju in geotaggarna i bildinfon först i en dator.

Men om jag inte har helt fel för mig finns gps-apparater som funkar exakt som Stefan vill till vissa kameramärken/modeller, bl a Nikon.

Är det här det du söker?

GPS
Ja, Coolpix 6000 har faktiskt en inbyggd GPS-mottagare. Kameran sparar den exakta platsen där en bild togs, en sk geotag, och lägger in den informationen tillsammans med övriga EXIF-data

Blev lite intresserad av det här med att geotagga sina bilder genom att ha GPS:en med sig när man är ute och springer med kameran men tyckte sen att det blev alldeles för omständigt att synka kameran med GPS:en i datorn för att på så sätt få in koordinaterna i EXIF-fälten.

Min ide är att bygga en liten GPS som fästes i blixtskon och sedan (eventuellt via exvis. USB-kabel eller blixtkontakten) skickar in koordinaterna till bilden redan när den tas.

Ja jag vet att detta inte är gjort i en handvändning men va f-n... Inte ens Paris byggdes på en natt.

Eller förresten - jag kanske är för sent ute - det kanske redan finns nåt sådant??? Hur som helst - jag ger bort idén mot ett gratis exemplar av den färdiga produkten.

/V

Hej!

Är de möjligen ungefär en sådan här du söker?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=mc-35

Inte usb, men funkar med många gps-enheter och med Nikons D1H, D1X, D2H/Hs, D200, D2X/Xs, D300, D3, D700.

Ja jävlar vilken fart det blev...

För att börja besvara inläggen uppifrån så:

* Tomas; Jag skulle gladeligen betala 1000-1500 för en sån mojjäng. Att den skuylle bli dyrare för att ha lika bra mottagning som en handhållen tror jag inte alls. Precisionen i en GPS för 1000:- skiljer sig inte nämnvärt från en för 10000:-

* Mats; Ja så skulle den se ut men den där exporterar ju inte datat direkt till kameran utan man måste ha en dator.

* Erland; Nikons kabel är ett bra steg i rätt riktning men den kräver fortfarande en "klumpig" GPS.

* Pierre; Ja jag tror också att det blir standard i kameror. Se bara på hur utvecklingen till mobiltelefoner har gått. Snart kan dom allt utom att skicka och ta emot bra ljud.

* Hans; Se där!!! Tyvärr kan jag ju inte montera en Coolpix på min EOS.

* Erland (igen); Perfekt!!! Liten och nätt. Tyvärr passar den inte till min EOS men den kanske kommer. Nån som har någon uppgift om prisbild?

Tack för alla svar.

/Stefan

Ja jävlar vilken fart det blev...

För att börja besvara inläggen uppifrån så:

* Tomas; Jag skulle gladeligen betala 1000-1500 för en sån mojjäng. Att den skuylle bli dyrare för att ha lika bra mottagning som en handhållen tror jag inte alls. Precisionen i en GPS för 1000:- skiljer sig inte nämnvärt från en för 10000:-

/Stefan
Det tar många minuter, upp till en timme, att få bra kontakt med alla tillgängliga sateliter, med de billigaste (1000-1500kr) handhållna. En av de dyraste modellerna hos tex garmin (6000-7000kr) får samma mottagning på några minuter och tappar väldigt sällan mottagningen med någon av dem.

Med en kamera skulle jag tycka att det var extra viktigt att behålla mottagningen när jag lade den i väskan, och att jag verkligen hade full waas-kontakt när jag tig bilden.

Nu ska det nämnas att jag inte har testat någon billig gps som är nyare än 2-3år, så jag baserar mitt uttalande på det. Skillnaden är mindre nu, men fortfarande markant.

Sen kan det ju vara så att man inte sätter in den bästa antennen i de billigaste modellerna, just som försäljningsknep.

Det tar många minuter, upp till en timme, att få bra kontakt med alla tillgängliga sateliter...

Upp till en timme??? Då måste du nog ta och gå tillbaka till affären och reklamera.

Jag har en 3 år gammal budget-GPS (nypris i dag ~1200:) och den hittar tillräckligt många satelliter för att få 5-10 meters noggrannhet (vilket räcker för mig) på ett par minuter - max!

/Stefan

Upp till en timme??? Då måste du nog ta och gå tillbaka till affären och reklamera.

Jag har en 3 år gammal budget-GPS (nypris i dag ~1200:) och den hittar tillräckligt många satelliter för att få 5-10 meters noggrannhet (vilket räcker för mig) på ett par minuter - max!

/Stefan

Ja men då har du ganska svag kontakt som lätt tappas om du sätter dig i bilen tex. Det tar LÅNG tid att få en helt ren kontakt som inte svajar.

Jag får också 10m:s på ett par minuter, men det är ingen bra kontakt.
Ska man ha det i kameran är det ju mer eller mindre ett måste att det är full kontakt på direkten när man tar kameran ur väskan.

Skulle själv vilja ha en som också går på objektivets avståndsinställning samt riktning av kameran. Dessutom kopplad till databas över jordens alla platser. Så tex kan en bild döpas till:
Drottningholms slott, Stockholm, Sverige, 2008-10-27 12 38¨17-01.jpg

Utvecklad med ansiktsigenkänning som börjar komma allt mer:

Bild på Sanna, Drottningholms slott, Stockholm, Sverige, 2008-10-27 12 38¨17-001.jpg

Och med tillgång av världens alla evenemang:

Bild på Sanna, vaktavlösning på Drottningholms slott, Stockholm, Sverige, 2008-10-27 12 38¨17-01.jpg

Naturligtvis med ögonavkänning av fotografens öga:

Bild på Sanna, vaktavlösning på Drottningholms slott, Stockholm, Sverige, tagen av Staffan 2008-10-27 12 38¨17-01.jpg

Med tillägg för satelitkoll på vädret och lite gramatiskt trevligare:

Bild på Sanna en solig dag framför Drottingholms slott visande vaktavlösningen, bilden tagen av Staffan 2008-10-27 12 38¨17-01.jpg

Det skulle iallafall jag vilja ha...

Ja men då har du ganska svag kontakt som lätt tappas om du sätter dig i bilen tex. Det tar LÅNG tid att få en helt ren kontakt som inte svajar.

Snälla du - berätta inte för mig hur min GPS fungerar. Även om jag slår på den och lägger den mitt i bilen så har den hittat satelliter efter någon minut. Självklart - kastar jag in den i handskfacket så tappar den signalen men man måste ju vara realist.

EOD

/S

Skulle själv vilja ha en som också går på objektivets avståndsinställning samt riktning av kameran. Dessutom kopplad till databas över jordens alla platser.
---
Bild på Sanna en solig dag framför Drottingholms slott visande vaktavlösningen, bilden tagen av Staffan 2008-10-27 12 38¨17-01.jpg

Det skulle iallafall jag vilja ha...

Now we´re talking!!!

Det där med riktning hade jag faktiskt haft en tanke på... men allt annat, fantastiska funktioner!!!

/S

ANNONS
Götaplatsens Foto