Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND4 till min 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Är det lönt att investera i ett ND4-filter till min kära 10d?

Jag vill gärna tro att jag ser fler detaljer i moln och grejs när jag tittar på dem med solglasögon än när jag tittar på dem TTL och undrar därmed om det vore någon idé att köpa "solglasögon" till kameran eller om kortare slutartider skulle resultera i samma sak?

ND-filter är till för att förlänga slutartiden, då inte bländarstegen räcker till att blända ned tillräckligt, alternativt använda en stor bländaröppning vid starkt ljus. Naturligtvis kan du mäta först och sedan skruva på ett ND-filter, men samma effekt fås genom att helt enkelt underexponera bilden.

Om du istället menar ett avtonat gråfilter (graduated) så hjälper detta till att ta bort de stora kontraster som finns mellan himmel och jord, ja. M.a.o får du bättre täckning i himlen med ett avtonat gråfilter.

ANNONS
Götaplatsens Foto