Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nerskalningsfunderingar - från olika filmstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

kaw

Aktiv medlem
Vid vilken nerskalning syns ingen skillnad mellan småbild och mellanformat?

Allt handlar om att jag tycker "detaljrikedomsmättade" bilder är så läckert. Vad jag tycker mig upptäckt så räcker inte en småbildsruta (24x36 mm) till
för att "mätta" en 300 ppi-bild (vanligt tryck) i A4-format med detaljrikedom.

Därför gjorde jag testet som redovisas på bifogad bild för att få lite hum om hur det hela fungerar praktiskt.

Mina grovt tillyxade slutsatser är följande:
- samma motiv fotat med någorlunda jämförbar optik på småbild respektive 6x9-film ser lika bra ut tryckt i samma storlek om småbildsrutan skalas ner till en fjärdedel (jämfört med 6x6 blir det jättegrovt en tredjedel)
- om man antar att alla detaljer i en småbildsruta ryms i en 24x36 cm stor bild med 300 ppi så ger det att man måste minska bildens storlek till 8x12 cm för att inte se någon skillnad mot en 6x6-ruta

Nyfiken på om andra har funderat över detta med "mättad detaljrikedom"!

Testet är gjort så här:
Jag tog helt enkelt två rutor på samma motiv dels med ett 85 mm-objektiv, dels med ett 35 mm. Proportionerna mellan dessa motsvarar ungefär proportionerna mellan småbild 24x36 mm och mellanformat 6x9 cm.

Skanningen är gjord med 2436 ppi och dess resultat syns alltså på "1/1". Obeskuren är bilden i liggande format och det ger att versionen längst ner till höger har en full bredd på 360 pixlar. 85 mm-objektivets bild kallar jag "stora" och 35:an "lilla".

Bilagor

• nerskalningsinlägg kopia.jpg
    nerskalningsinlägg kopia.jpg
    43.8 KB · Visningar: 169
ANNONS
Götaplatsens Foto