Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ngn som använt Gyro?

Produkter
(logga in för att koppla)

marturt

Medlem
söker erfarenheter av användande av gyro till kameran. vanligt vid flygfoto. men jag tänkte använda till bilfoto.
erfarenheter, märken, tips, inköpsställen mottages tacksamt.

/gyromannen

Intressant. Jag har många gånger tänkt att man borde bygga ett gyro till kamran, men visste inte att det redan avändes. Jag antar att det stabiliserar mot stora skakningar, men skapar massor av små vibrationer istället. Vore intressant att se några länkar till lösningar om någon har nåt sånt.

Ja nu vet jag inget om hur stabiliteten uppnås, via gyro eller statisk tröghet eller magiska formler uttalade av spetsörade alver :)

Jag länkade bara till nåt jag kände till i sammanhanget kamera och stabilitet, ursäkta om det var irrelevant.

Nej irrelevant var det nog inte. Steadycam kan ge väldigt bra resultat, men tror inte de använder gyro som sagt. Men en steadycamliknande konstruktion blir ju mycket enklare, och dessutom drar den inte en massa ström.

ANNONS
Götaplatsens Foto