Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikkor 28/2,8 vs 35/2

Produkter
(logga in för att koppla)

G Nilsson

Aktiv medlem
Ska resa jorden runt med en d700 och en 50mm 1.8 samt ett av ovanstaende objektiv.

Har provat en 35f2 som jag lanade av en kompis. Vinkeln kandes bekvam direkt, men efter lite pixelpeepande kandes det som bilderna skulle kunna ha varit lite skarpare. Ar 28mm battre? (man far val jmf bada tva vid 2.8)

Nagon som har anvant bada dessa objektiv och kan ge en rekommendation?

Har en kansla av att nikon kommer uppdatera 35f2 snart, men eftersom jag aker om 3v har jag inte riktigt tid att vanta ):

G

Ska resa jorden runt med en d700 och en 50mm 1.8 samt ett av ovanstaende objektiv.

Har provat en 35f2 som jag lanade av en kompis. Vinkeln kandes bekvam direkt, men efter lite pixelpeepande kandes det som bilderna skulle kunna ha varit lite skarpare. Ar 28mm battre? (man far val jmf bada tva vid 2.8)

Nagon som har anvant bada dessa objektiv och kan ge en rekommendation?

Har en kansla av att nikon kommer uppdatera 35f2 snart, men eftersom jag aker om 3v har jag inte riktigt tid att vanta ):

G

Jag tycker ju den är helt perfekt på FX...mitt ex är skarpt även fullöppnad. Har iofs inte 28/2.8 att jämföra med men däremot 24/2.8 och jag upplever 35:an defintivt skarpare på 2.8. Jag använder den utan att tveka även fullöppnad (med viss reservation för att det kan bli lite CA vid vissa förhållanden)

Oaktat vilken som är skarpast, jag antar att de är skarpa så det räcker båda två, så hade jag tagit 28an eftersom 35an ligger för nära 50an i brännvidd. Alternativt en 35a och 85a, men nu hade du ju redan 50an så det är väl inte att tänka på.

Senast ändrad:
Fast sen beror det väl på också om du kommer köra på full öppning hela tiden eller inte? För om det nu är så att du ska fota häftiga landskap osv på din resa så skulle iaf jag föreslå 28an på ganska liten bländare.
För på mindre bländare är det mer brännvidden som lär skilja mellan objektiven (fast det säger jag utan att använt 35an, och bara använt en gammal halvdålig 28 e-serie på min d90).

ANNONS
Götaplatsens Foto