Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikkor 70-300 VR
- Trådstartare jimmyk
- Start datum
Mountainlund
Aktiv medlem
Om jag nu inte är helt ute och cyklar, tror jag att Normal ska du använda när du fotar som "vanligt" utan stativ. Och Active väljer du när du själv är i rörelse, d.v.s bil, båt eller liknande.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Läge "normal" används vid panorering, då ignorerar objektivet skakningar i ena ledden (antingen X eller Y).
Läge "aktiv" försöker ta bort alla skakningar i båda ledder. Jag skulle nog kallat detta alternativ för "normal" i stället (och det andra för "pan" eller nåt), men så har Nikon inte valt att göra det...
Läge "aktiv" försöker ta bort alla skakningar i båda ledder. Jag skulle nog kallat detta alternativ för "normal" i stället (och det andra för "pan" eller nåt), men så har Nikon inte valt att göra det...
Mountainlund
Aktiv medlem
Så "Active" är det läge man normalt bör ha objektivet inställt på? Om jag fotar utan stativ och inte befinner mig på/i någonting rörligt?Läge "normal" används vid panorering, då ignorerar objektivet skakningar i ena ledden (antingen X eller Y).
Läge "aktiv" försöker ta bort alla skakningar i båda ledder. Jag skulle nog kallat detta alternativ för "normal" i stället (och det andra för "pan" eller nåt), men så har Nikon inte valt att göra det...![]()
Helmetrock
Aktiv medlem
Njaa jag är inte helt säker på att ni har rätt där...
Normal kompenserar för den typ av vibrationer som handhållet foto ger, känner VR-systemet av att man panorerar stänger det av kompensationen för horisontala eller vertikala vibrationer.
Active används när man är i ett fordon i rörelse eller liknande och kompenserar för de typen av vibrationer. Det läget kompenserar inte för panorering.
Från manualen:
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/EGhNxSbbrW/AFSVR70-300_4.5-5.6G_(80)01.pdf
Normal kompenserar för den typ av vibrationer som handhållet foto ger, känner VR-systemet av att man panorerar stänger det av kompensationen för horisontala eller vertikala vibrationer.
Active används när man är i ett fordon i rörelse eller liknande och kompenserar för de typen av vibrationer. Det läget kompenserar inte för panorering.
Från manualen:
NORMAL: The vibration reduction mechanism primarily reduces camera shake, making smooth panning shots possible.
ACTIVE: The vibration reduction mechanism reduces camera shake when taking pictures and those from a moving vehicle. In this mode, the lens does not automatically distinguish panning from camera shake.
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/EGhNxSbbrW/AFSVR70-300_4.5-5.6G_(80)01.pdf
Osquar
Aktiv medlem
Jag kör med läge Normal alt. avstängd VR. Active-läget är som sagts ovan, och som det står i manualerna, tänkt att användas när man själv befinner sig i rörelse, oavsett om motivet är i rörelse eller ej.
På den senaste serien större telen, så är Active-läget ersatt med ett Tripod-läge. Den förklaringen jag fick av Nikon var "hur ofta befinner man sig själv i rörelse vid plåtning jämfört med hur ofta man använder stativ vid plåtning med de större telena...").
/Oscar
På den senaste serien större telen, så är Active-läget ersatt med ett Tripod-läge. Den förklaringen jag fick av Nikon var "hur ofta befinner man sig själv i rörelse vid plåtning jämfört med hur ofta man använder stativ vid plåtning med de större telena...").
/Oscar
Helmetrock
Aktiv medlem
Ja Ni ser själva. Men om vi säger att man skall följa en fågel i flykt. Normal eller aktiv? Stillastående motiv. Normal eller aktiv. Avvaktar med spänning.
Helt klart normal, du panorerar ju när du följer fågeln. Har du på aktiv där kommer ju VR att försöka motverka din egen panorering.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Begreppsförvirring eftersom vi inte alla tänker/fotograferar lika... 
Jag använder "active" EFTERSOM jag panorerar väldigt lite. Detta är alltså det normala läget för mig.
Om man är fågelfotograf, då är ju läget lite annorlunda. Då bör ju "normal" vara normal-läget... Antagligen panorerar man ju betydligt mer med alla bilder man tar om man är van vid ett visst rörelsemönster/fotosätt.
Själv är panorering undantags-tillståndet, jag försöker hålla kamera+objektiv stilla under fotoögonblicket. Det passar bättre till det JAG gör.
Jag använder "active" EFTERSOM jag panorerar väldigt lite. Detta är alltså det normala läget för mig.
Om man är fågelfotograf, då är ju läget lite annorlunda. Då bör ju "normal" vara normal-läget... Antagligen panorerar man ju betydligt mer med alla bilder man tar om man är van vid ett visst rörelsemönster/fotosätt.
Själv är panorering undantags-tillståndet, jag försöker hålla kamera+objektiv stilla under fotoögonblicket. Det passar bättre till det JAG gör.