Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 80-200

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej igen....
Jag har nu nästan bestämt mig för att köpa ett begagnat 80-200 2,8 objektiv, fick en del bra tips i min förra diskussion angående teleköp.

Min fråga nu är: Finns det en massa olika 80-200?
alltså ED glas eller inte, APO eller inte osv.
eller är alla 80-200 av samma kvalitet? mest så att man inte betalar överpris för en budgetvariant av ett objektiv.

Jag har även sett en del SIGMA 70-200 2,8. samma fråga där, finns de i olika utföranden? detta objektiv kanske är ett alternativ?

Och slutligen, finns det något annat "pirat" objektiv som ska tänkas på i detta sammanhang?

Mvh
Anders

Vad gäller Nikon 80-200 så finns den i ett antal olika modeller. Alltifrån äldre varianter med skjutzoom, långsam AF och utan stativfäste till senaste modell med tvåringszoom AF-S motor och stativfäste där de äldsta varianterna går att hitta begagnade från ca 3-3,5 tusen kronor och de nyaste som betingar begpris på mellan 6-13 tusen.
Finns sannolikt att få tag i sprillans ny oxå och då till samma pris som 70-200 med VR

Alla är i stort sett lika skarpa bildmässigt och vad jag känner till så har alla varianterna ED-glas

Om jag vore i dina kläder skulle jag leta efter en nyare variant med tvåringszoom. Schönherrs hade för ca 1,5-2 veckor sedan två st i sitt skyltfönster. en med AF-S och en utan.

Hur det är med Sigmat har jag ingen koll på.

Saken är att 6k är lite av en magisk gräns för min ekonomi, vill gärna hitta ett lite billigare då jag planerar att köpa ett 50mm 1.8

Skjutzoomen, är det jättelångsam AF? vad jag kan föreställa mig så blir det inte så jättestora avstånd den behöver fokusera om på, iallafall inte om man inte fotar fåglar etc.

Har Schönherrs någon hemsida eller vet du om de överhuvud taget säljer på distans, jag har aldrig hört talas om butiken, bor i Lund.

Den optiska kvalitén är hög & samma igenom hela serien.

Skjutzoomen har 3 nackdelar. Dels ligger det en filt under själva skjutreglaget. När filten blir äldre & sliten och du riktar optiken upp el ner så kommer zoomen att åka av sig själv. Alltså Problem vid upp/ner-riktad stativfotografering.
Dels är AF lite slö. Hur ofta man är i behov av snabb AF är upp till var & en.
3 stativfästet, svindyrt kostade över 1000 kr nytt därav är de sällsynta begagnade.
Filten går att byta, skall tydligen kosta runt 1500 och då får man hem ett väl rengjort objektiv.

Sedan finns 2-ringsvarianten
AFS
VR, Denna har lite bättre närgräns har jag för mig.

Vad har objektivet för AF om det inte är AF-S. Är det AF-C då eller? kan inte detta så bra märket jag ;) Jag kör iallafall till 90% AF-S i kameran (D70)

Hur gör man om objektivet inte har AF-S

Är inte helt säker men har för mig att AF finns i tre eller fyra varianter till Nikon. Den allra äldsta heter bara AF och drivs av kamerans motor. De något nyare heter AF-D och AF-I tror att de fortfarande drivs av kamerans AF servo.Ska erkänna att jag inte riktigt försttt skillnaden Den nyaste och snabbaste heter AF-S och har en ultraljudsmotor inbyggd i objektivet, sk SWM (SWM=silent Wave Motor). Den senare är mkt snabb, tyst och exakt. De andra är något bullrigare och långsamma. Fast det beror ju på vad man jämför med.

Har själv en äldre variant av skjutzoomen som jag är väldigt nöjd med.

För 6 k bör du kunna hitta en tvåringsvariant med AF-D i hyfsat till bra skick och som sagt bildkvalitets- och skärpemässigt är det försummbar skillnad mellan de olika varianterna

AF-S har ingenting med kamerans af-c eller af-s det är en beteckning som anger att objektivet har sonic wave focus.
Fokuseringen sköts med hjälp av ultraljud. Jag har sett en artikel någonstans om hur det funkar men just nu hittar jag den inte.

Ok, då har man lärt sig något idag också ;)
Vad jag har förstått så är Nikkor 70-300 helt ute ur leken. Just pga ljusstyrkan.

Det skulle vara spännande om någon har erfarenhet av sigmas/tamrons alternativ

Har ett äldre skjutzoom som jag är helnöjd med. Det där med filten kände jag inte till, men nog är det så att reglaget kan glida ner av sig själv när jag pekar objetivet nedåt. Men eftersom jag nästan aldrig fotar med stativ och då inte i den riktningen har det inte stört mig.

Autofokusen är självklart inte så snabb som på objektiv med den senaste tekinken med SWM, men det kan ju bara du avgöra om det är en så viktig detalj att det är värt prisskillnaden för dig. Ett sätt att snabba upp fokuseringen är ju att ställa in fokusområde, då går det snabbare.

Om man vill ha ett stativfäste finns ju också följande alternativ:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700293

Bjervik skrev:
AF-S har ingenting med kamerans af-c eller af-s det är en beteckning som anger att objektivet har sonic wave focus.
Fokuseringen sköts med hjälp av ultraljud. Jag har sett en artikel någonstans om hur det funkar men just nu hittar jag den inte.

Hittade info om AF-S och SWM på nikons webplats.
http://nikoneurope-se.custhelp.com/...SZwX3NlYXJjaF90ZXh0PXN3bQ**&p_li=&p_topview=1

"SWM-tekniken, som används i Nikons AF-S-objektiv, omvandlar vågrörelser till rotationsenergi för att fokusera optiken. Ultraljudvågrörelser rör sig i ett spiralmönster i objektivhuset. Drivkraften finns ovanpå vågorna men kommer underifrån. Resultatet är snabb autofokusering som är extremt exakt och tyst. Objektivet får kraften till den interna fokuseringsmotorn och fokuseringsinstruktionerna från kamerahuset och kan därför enbart användas med de kameror som är lämpade för tekniken"

Nikons AFS 80-200 har ersatts av deras nuvarande AFS 70-200-VR, den 80-200 som fortfarande är i produktion är AF-D modellen, dvs tvåringsmodellen med stativfäste.

Jag har inte sett den tillgänglig i Sverige konstigt nog, men den finns att köpa ny i övriga Europa och USA.

Jag har nyligen köpt ett exemplar från USA och jag betalade knappt tiotusen med allt inräknat (motljusskydd, tull, moms och frakt).

Kvaliteten och prestandan är helt fantastisk, autofocusen är mycket snabb monterad på min D2Hs, men hur den är på konsument modellerna vet jag inte då dom inte har lika snabb och stark motor i husen.

kent.

_pin skrev:
Hej igen....
Jag har nu nästan bestämt mig för att köpa ett begagnat 80-200 2,8 objektiv, fick en del bra tips i min förra diskussion angående teleköp.

Min fråga nu är: Finns det en massa olika 80-200?
alltså ED glas eller inte, APO eller inte osv.
eller är alla 80-200 av samma kvalitet? mest så att man inte betalar överpris för en budgetvariant av ett objektiv.

Jag har även sett en del SIGMA 70-200 2,8. samma fråga där, finns de i olika utföranden? detta objektiv kanske är ett alternativ?

Och slutligen, finns det något annat "pirat" objektiv som ska tänkas på i detta sammanhang?

Mvh
Anders
Det finns som tidigare nämnt flera modeller av Nikons klassiska 80-200. Rent skärpemässigt tror jag att den senaste Afs-modellen är marginellt skarpare än de övriga, den är uppbyggd av fler linselement än de övriga. Den har dock rykte om sig att vinjettera ganska så kraftigt på större bländaröppningar, vilket hindrade mig från att köpa just den. Har också läst på forumet om en ägare som beklagade sig över dess vinjettering. Den senaste icke afs-modellen, dvs 80-200 med tvåring har jag själv tidigare ägt. Det är en riktig kalasglugg som verkligen ger fina bilder. Förutom dess optiska egenskaper så är den också relativt liten och smidig, med ett bra medföljand stativfäste. Den kan nog köpas för ca 11000 ny, även här i sverige. Den bör dock gå att få begagnad för de 6000 du satt som gräns. Enringsversionerna som säkerligen är lika bra rent optiskt finns att hitta till nästan halva priset i skapligt skick. Mitt råd är dock ändå tvåringsvarianten. Den känns både mordernare och mer solid, personligen hatar jag när objektivet självzoomar när kameran hänger neråt eller uppåt, vilket slitna ex nästan alltid gör.

Tolkar jag Ken Rockwell rätt om jag säger att #3 är skjutzoomen och #4 är tvåringaren utan AF-S.

Hur ser man skillnad i en annons på #2 och #3?

Vad är rimligt att betala? 6000 för #4 och 3-4000 för #3?

tacksam för svar.

Jag fick tag i ett begagnat AF-S för inte så länge sedan och gav 5500:- , annons på Fotosidan.

/Arne

AF i olika varianter som AF-D (AF-I vet jag inte vad det står för). Körs AF via motorn i huset.
AF-D innebär att det finns en extra ring i objektivet som talar om för blixten hur långt bort motivet/skärpan befinner sig. Om jag har förstått det hela rätt så kan D-ringen tala om avståndet i trappsteg. Alltså nära, normalt porträtt, längre bort, långt bort. Alltså inte exakt på meterskalan.

AF-S är motorn i objektivet och kameran levererar strömmen, Canons motsvarighet är USM. AF-S objektiven har D-funktionen i sig.
Här blev jag upplyst:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51959&highlight=u*s*m*

AF-S har en annan fördel som AF inte har, man kan justera fokusen manuellt utan att gå över till manuellt läge. Det kan inte AF-objektiven.

ANNONS
Götaplatsens Foto