Annons

Nikon 35/1,4 Ais

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_k

Aktiv medlem
Jag ska eventuellt köpa ett 35/1,4 Ais men jag är lite tveksam. Tycker fokusringen ser skum ut. Har sökt på nätet men inte hittat något annat ex som ser likadant ut. Någon som vet varför den ser ut så?

Bilagor

• 3514.jpg
    3514.jpg
    17.6 KB · Visningar: 539
Gummit är bytt, men det är inte så konstigt eftersom originalgummit brukar svälla efter ett tag och lossnar därmed.
Det där ser precis ut som det som låg ute på annonsmarknaden för ett tag sedan, och angavs då som "konverterat för Canon".

Gummit är bytt, men det är inte så konstigt eftersom originalgummit brukar svälla efter ett tag och lossnar därmed.
Det där ser precis ut som det som låg ute på annonsmarknaden för ett tag sedan, och angavs då som "konverterat för Canon".
Tveksamt. Det var nog min glugg som du tänkte på. :)

Jag tycker det verkar vara precis samma:

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/35mmnikkor/35mm14.htm
En bit ner på sidan finns en jämförbar bild.

Vad är det som är skumt, förresten - så har väl manuella fokusringar sett ut "alltid"?

Det är inte samma mönster på gummit. Jämför med denna bilden, http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/35mm-f14/35mm-f14-DSC_9213-460.jpg

Det är mönstret som alla andra ais gluggar har.

Om du inte är samlare så spelar väl gummit ingen roll? Det är ju tveklöst ett 35/1,4 AI-S i alla fall.

Klart det inte gör, jag började bara undra varför det såg så annorlunda ut. Vad tycker du är ett rimligt pris för gluggen om den är i toppskick i övrigt?
Allt under 4000:- är nog rimligt, med tanke på hur hajpat det är. Men å andra sidan är det ju inte helt original, så originalbögarna kommer säkert att gnälla om du vill sälja det vidare. Ser vi till dess optiska kvaliteter jämfört med andra objektiv i samma härad så är 2-3000:- mer rimligt i mitt tycke, men så är jag också en av de få människor som inte gillar 35/1,4 AI-S. Jag köpte mitt för 1000:- och sålde det för 3500:- i mycket gott skick.

Räkna med att priset kommer falla som en sten den dag Nikon lanserar ett nytt 35/1,4, vilket de mycket väl kan göra precis när som helst.

Den här gluggen är lustigt nog rent underskattad för nedbländat bruk, men extremt överskattad för utnyttjande av dess höga ljusstyrka. Så, du bör nog veta vad du ska använda det till.
Oavsett så är det ett mekaniskt mästerstycke och en bit fin historia i sig. Men öppna inte plånboken onödigt mycket om du inte vet att du gillar det.

Allt under 4000:- är nog rimligt, med tanke på hur hajpat det är. Men å andra sidan är det ju inte helt original, så originalbögarna kommer säkert att gnälla om du vill sälja det vidare. Ser vi till dess optiska kvaliteter jämfört med andra objektiv i samma härad så är 2-3000:- mer rimligt i mitt tycke, men så är jag också en av de få människor som inte gillar 35/1,4 AI-S. Jag köpte mitt för 1000:- och sålde det för 3500:- i mycket gott skick.

Räkna med att priset kommer falla som en sten den dag Nikon lanserar ett nytt 35/1,4, vilket de mycket väl kan göra precis när som helst.

Den här gluggen är lustigt nog rent underskattad för nedbländat bruk, men extremt överskattad för utnyttjande av dess höga ljusstyrka. Så, du bör nog veta vad du ska använda det till.
Oavsett så är det ett mekaniskt mästerstycke och en bit fin historia i sig. Men öppna inte plånboken onödigt mycket om du inte vet att du gillar det.

Tack för tipset. Ska nog vänta tills de släpper en af variant och hoppas på att priset rasar.

Jag ska eventuellt köpa ett 35/1,4 Ais men jag är lite tveksam. Tycker fokusringen ser skum ut. Har sökt på nätet men inte hittat något annat ex som ser likadant ut. Någon som vet varför den ser ut så?

Ser ut exakt som på min gamla Micro-Nikkor 55:3.5 från början av 70-talet. Djäkligt bra grepp vid fokusering ... / mvh FiCa1

Tack för tipset. Ska nog vänta tills de släpper en af variant och hoppas på att priset rasar.
Tjacka sig en 35/2 AI-S istället så länge. Den har också CRC och är "annorlunda" mot det moderna 35/2 AF-D. Fulare bokeh, men bättre skärpa, om jag har sett rätt.

Jag gjorde en ganska rigorös jämförelse mellan 35/1,4 AI-S och 35/2 AI på DX, och jag såg ingen som helst skillnad mellan dem i skärpa från f/2,8 och uppåt. Ett liiiiiiiiiiitet övertag för 1,4:an vid f/2, men det var allt. Knappt synligt.
Jag vet inte om detta resultat applicerar på FX, men det borde vara åt samma håll. 35/2 är dessutom fan så mycket billigare, mindre och lättare.

Om det inte vore för att jag är knallnöjd med mitt Voigtländer 40/2 så hade jag nog haft ett 35/2 AI/AI-S igen. Men till dess är 28/2 mer lockande.

35 1.4

Det här är min ÄDLASTE glugg.
ändå hara hela trilogin i 2,8 serien plus en 85 1,8.

35:an är värsta gluggen både bouqet och skärpa och FÄRG !
Köp när de finns, de kan nämligen beställas från fabrik fortfarande och kostar då endast 35 tusen !

Det här är min ÄDLASTE glugg.
ändå hara hela trilogin i 2,8 serien plus en 85 1,8.

35:an är värsta gluggen både bouqet och skärpa och FÄRG !
Köp när de finns, de kan nämligen beställas från fabrik fortfarande och kostar då endast 35 tusen !

Såå himla bra är den inte, och du kanske skulle kollat hur länge tråden legat :)

ANNONS
Götaplatsens Foto