Annons

nikon d80 med 35 mm f/1,8 DX?

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
Funkar detta? På Ken rockwells hemsida står det:

"Not for: Film or FX cameras. For larger DX cameras with built-in autofocus motors like the D50, D80, D90 and D300, getting a 35mm f/2 AF-D instead will also work on FX cameras should you upgrade later."

Förstår inte riktigt...

Ken Rockwell är en pajas och man ska inte titta efter fakta på hans sida. Naturligtvis funkar 35/1,8 utmärkt på alla DX-kameror, just eftersom den har inbyggd AF-motor. Det är dessutom ett mycket bättre objektiv än 35/2, om man ska använda det på den mindre sensorn. Att hänvisa till senare uppgradering är lite löjligt då det är en så liten kostnad jämfört med bytet till en FX-kamera.

Det funkar.
Det Rockwell försöker säga är att om du har inbyggd af-motor i huset så tycker han att du ska köpa ett annat objektiv som fungerar med hus med fullstor sensor, eftersom du kanske tänker uppgradera någon gång i framtiden.

edit: makten var visst snabbare än jag :)

Ja, det funkar, DX-objektiv fyller inte ut hela sensorn på en fullformatskamera (D700, D3, ...), därför mindre lyckat, men din D80 (liksom D90, D3000, D5000, D300, ...) har ju den mindre sensorn så det blir alldeles utmärkt.

Vad han menar är att om du planerar att framöver skaffa ett FX-hus så skall du kanske inte köpa objektiv gjorda för enbart DX...

(edit: jag kom bara trea... Men ni blandar ju lite när ni pratar om AF, när det handlar om sensorstorlek. Hursomhelst, har du en D80 så har du autofokusmotor inbyggd i huset, så det är inget bekymmer det heller)

Ken Rockwell är en pajas och man ska inte titta efter fakta på hans sida.

Just i det här fallet såg jag inte att KR kom med något som kan kallas osanning, väl? Det han skrev om "will also work" är ju bara en notering, som också den är korrekt. Att detta inte är en fördel kan ju diskuteras, men fakta var korrekt, i alla fall, det erkännadet måste man ge honom.

Tycker Per.

Just i det här fallet såg jag inte att KR kom med något som kan kallas osanning, väl? Det han skrev om "will also work" är ju bara en notering, som också den är korrekt. Att detta inte är en fördel kan ju diskuteras, men fakta var korrekt, i alla fall, det erkännadet måste man ge honom.

Tycker Per.
Jaja, visst. Han skriver en del vettigt, men det gäller nog att man själv har lite koll om man ska "lyssna" på honom;-) Han har helt rätt i att 35/2 är det bättre alternativet om man också tänker använda det på FX. Men det får vi väl anta att trådskaparen inte ska.

ANNONS
Götaplatsens Foto