Annons

Nikon först med RAW på en ML/DSLR vilka hakar på?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nikon är tame fan bäst de var först med att stödja RAW-video via extern recorder. Vad kommer de andra göra? Vem blir nummer två?

Jag tror pannasonic kommer vara tvåa på bollen, deras GH-serie har ju alltid utmärkt sig för att lega i framkant på videosidan

Sony
De tror jag kommer vara trea/ fyra de är nog lite skeptiska då de har deras fs5 som kan spela Unni raw via extern recorder.


Fuji
Tror de kommer kanske till och med vara före Sony, de är precis som nikon och har inget att förlora och är också i framkant.


Canon
Jag tror helt klart de kommer vara sist de har deras c200
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Panasonic kommer troligtvis inte att göra det då de tydligen uttalat något i stil med "RAW is not part of the spec, so there for it will not be output over HDMI." Det gäller i alla fall deras cinema-kameror.
Dessutom vill de nog inte att GH5 eller kommande S1/S1R ska konkurrera med deras EVA1 eller VariCams.

Jag tror det är samma sak med Sony.

Men det ska bli intressant att se hur de övriga reagerar och hur väl raw över HDMI fungerar, om det ens har någon betydelse för den typen av videoskapare som köper dessa kameror.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Blir väldigt spännande, jag är bredd att köpa en z6 bara för detta men väntar till NAB och ser vad som händer.
Men för eller senare måste de gå över. Hår inte att sälja en stillbildskamera med utbytbara objektiv och den saknar raw,
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Om det blir 10-bit linjärt format så ser jag ingen som helst anledning till den extra tiden man behöver lägga ned för att hantera datat. Personligen hade jag hellre sett Prores 422 internt då det skulle snabba upp redigeringen och jag slipper externa recorders. BMD tycker jag har tänkt rätt här med BMPCC.

Efter att ha läst newsshooter-artikeln så känns det lite som ett hack från Atomos/Nikon. Inte verkar det finnas någon tidsplan på när det ska bli realitet heller.

Men jag ser fram emot att få se resultatet när det väl kommer. Hur det än är så sätter det press på de övriga.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
De kör redan 4k(+) 12-bitar linjärt i testversionen men det finns inte riktigt något som begränsar dem just till det.
Det är mest upp till Nikon - HDMI och Atomos är inte getingmidjan. :)
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
De kör redan 4k(+) 12-bitar linjärt i testversionen men det finns inte riktigt något som begränsar dem just till det.
Det är mest upp till Nikon - HDMI och Atomos är inte getingmidjan. :)
Det var just Nikon jag tänkte på där.

Det verkar också dröja innan fler NLE:s får stöd för ProRes RAW, Adobe verkar inte ha speciellt bråttom i alla fall.
 

hRs

Medlem
Blir väldigt spännande, jag är bredd att köpa en z6 bara för detta men väntar till NAB och ser vad som händer.
Men för eller senare måste de gå över. Hår inte att sälja en stillbildskamera med utbytbara objektiv och den saknar raw,
han syftar till videoformaten 😊
 

bjorso

Aktiv medlem
Det verkar också dröja innan fler NLE:s får stöd för ProRes RAW, Adobe verkar inte ha speciellt bråttom i alla fall.
Jag undrar hur sånt här går till? Apple äger tekniken runt ProRes RAW och därmed är användarna bundna till Mac och FCP X. Inte säkert att det passar alla användare som kanske föredrar andra redigerare eller PC? Mig stör det inte alls eftersom jag gillar FCP X!

Men för att sprida intresset och acceptansen för RAW är det ett hinder. Kan Apple licensiera RAW till Adobe och Black Magic Design, och är de intresserade av att göra det och ta kostnaderna?

Nyheten runt Nikon-Atomos kommer säkert att bevakas av många, men det är nog inte så bråttom, enligt intervjuerna handlar det om efter sommaren innan det är tillgängligt för konsumenterna.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag undrar hur sånt här går till? Apple äger tekniken runt ProRes RAW och därmed är användarna bundna till Mac och FCP X. Inte säkert att det passar alla användare som kanske föredrar andra redigerare eller PC? Mig stör det inte alls eftersom jag gillar FCP X!

Men för att sprida intresset och acceptansen för RAW är det ett hinder. Kan Apple licensiera RAW till Adobe och Black Magic Design, och är de intresserade av att göra det och ta kostnaderna?

Nyheten runt Nikon-Atomos kommer säkert att bevakas av många, men det är nog inte så bråttom, enligt intervjuerna handlar det om efter sommaren innan det är tillgängligt för konsumenterna.
Apple licensierar ut vanliga ProRes till en uppsjö av hårdvaru och mjukvaruleverantörer redan. Vanliga ProRes har Premiere redan stöd för (decoding) och så sent som i höstas tror jag det var kom även encoding-stöd för ProRes i Adobe Premiere. Att ta nästa steg till ProRes RAW borde rimligen bara vara en kostnadsfråga för Adobe/BlackMagic Design/alla andra, jag tror inte Apple har några betänkligheter i vilka som vill licensiera.

BlackMagic däremot har ju eget RAW-format så frågan är hur de ställer sig. De har ju förvisso Davinci Resolve som många använder och där vill säkert många se stöd för ProRes RAW.

Jag är rädd för att vi får fler kameraspecifika RAW-format precis på samma sätt som på stillbildsfronten.
 

Jewishist

Ny medlem
I am a fan of Nikon and Canon - these two children look for a reliable and fascinating way to conduct any shooting. Professional processing of photos with original programs is just a thrill. Everything turns out well
 
ANNONS