Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F5 och batteridrift.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Är ägare av en Nikon F5 som jag tycker är bra på alla vis förutom att den "äter" batterier. Har ett batteripack som heter Nikon MS-30 där man stoppar i 8 st vanliga batterier.
Eftersom den (min) F5 drar så mycket batteri så beställde jag laddningsbara batterier av märket GP-2100 NIMH AAA HR6 efter råd av Scandinavian Photo som är Nikon återförsäljare och därför bör veta vilka tillbehör som passar F5'an.
Fick mina batterier + laddare och laddade, satte i dom i kameran som visade halvfullt. Lyckades ta 2.5 rullar film innande tog slut så jag laddade dom igen men nu blinkar batteridisplayen på kameran dvs batterierna är i princip slut och jag kan inte fotografera.
Känns lite surt att jag slängt ut närmare 600 kr på något som jag inte kan använda och borde inte återförsäljaren på Scandinavian photo ha påvisat detta när han sålde batterierna till mig?

Låter lite skumt!
Brukar kunna köra rätt så många rullar inna det är dags att byta batt.

Hur kallt var det när du använde den?

Känner igen batteriätarsyndromet:(

Tyvärr har jag inte dom batterierna du har köpt men tycker det låter underligt att kameran visar halvfullt kontra helslut.
Fungerar laddaren som den ska kan man ju fråga sig. Eller är batterierna undermåliga.
Vanliga AA klarar iaf 10 rullar i -2-4c, iaf i helgen.
Tycker det låter som fabrikationsfel på antingen laddare eller batterier.
Tror nog att Scandinavian byter ut paketet, brukar vara bra att ha att göra med.

Mvh/Jan

Min fotokollega verkar också ha lite problem att F5 drar mycket. Själv orkar jag inte hålla på med laddningsbara, kommer bara glömma att ladda dem sen står man där utan att kunna ta någon bild. Kör själv med Lithium AA batterier och kunde ta senast ca 85 rullar på min EOS 1V innan jag bytte och då kör jag mycket med AF på tex flygande fågel och med bildstabilisatorn på. De är dyra men man slipper byta batterier hela tiden samt de är mycket lätta vilket gör kameran lättare.

MVH

Omar

När jag fotograferat så har det varit några plusgrader och definivt inte något extremväder.
Dessutom så har jag fotograferat helmanuellt så den borde inte dragit så mycket men som sagt det
kan ju vara kameran som behöver lite omplåstring.

Jag har hittat en bra lösning som har fungerat ett år nu utan problem. Camelion Ni-Mh 2000 mAh batterier som är både bra och billiga på klas olson, också en snabbladdare till det med nr:MW5798N

Nikon F5 kräver 1,5 volt, laddningsbara är på 1,2 volt. Kameran känner när batterierna går ner mot 1,2 volt och indikerar att batterierna börjar ta slut. Kamerans elektronik har ett motstånd som batterierna måste komma över för att kunna verka och snurra runt kameran. Det finns en "gör det själv" lösning på problemet och det är att lägga till ett nionde batteri. F5ans vanliga ackar är uppbyggda av nio batterier, sedan har det kappslats in i ett plastskal. Det finns tom en liten grej att köpa som gör att man kan lägga till ett nionde batteri. Bakgrunden och lösningen finner du på nedanstående länkar:

http://www.enough-energy.com/english.shtml

http://users.vianet.ca/~mjrobert/battery.htm

/Erik

Tack så mycket för svaren.
Jag var ute och fotogaferade igår hela dagen och köpte vanliga batterier och när jag var klar för dagen så var det fortfarande full laddning.

Nu har jag fått svar från Nikon och de har inte hört talas om att det skulle vara problem med batterislukning på F5'an och något nionde batteri vill de naturligtvis inte höra talas om.

ANNONS
Götaplatsens Foto