Annons

Nikon F5'ans data på filmkanten

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Jag försöker få reda på vad Nikon F5'an kopierar in på kanten i början av filmen.

W055112

Vad betyder det?
kan jag påverka det?

Hoppas på svar
/Erik Schalin

Jag tror...

F5an sparar väl en massa info som du kan docka över till en pc. Nummret är säkert ett referensnummer så du ska veta vilken fil som går till vilken film....

Inte säker på detta, men har för mig att jag läst om det någonstans!

Mvh // Martin

Förvisso så har jag aldrig dockat kameran men det kan inte stämma helt.

Eller menar du att nummret byts efter var gg som man har dockat?

För "mitt" nummer byts aldrig ut, det är alltid samma. Kan det vara ett unikt nummer för varje F5´a?
Om det vore ett unikt nummer så skulle jag känna mig mycket säkrare mot stöld. Eftersom nummret en vacker dag dyker upp hos filmframkallningsföretagen.

Jag vet också att det ska gå att sätta en räknare som räknas upp för var film/ruta.

Det jag önskar är att kopiera in en sådan räknare i negativkanten.

För övrigt så kommer den ihåg exponeringsdatan för 80 filmer bakåt men det kräver kontakt med en PC.

/Erik

Ajj fasen!

Jag trodde att du fick ett nytt "nummer" för varje film.

Jag ska leta upp några gamla filmer och kolla vad jag hade för nummer.... ifrån den goda tiden när man hade Nikon F5

Mvh // Martin

Om det är ngn hjälp så står alltid nummret ovanför 2:a rutan i diafilmen.
De negativa filmerna har jag faktiskt inte kontrollerat, får göra det ikväll.

Erik,

Det är inte så att du använder kodakfilmer?
Isf är det nog deras emulsionsnummer eller batchnummer eller liknande som du har hittat.

Om jag jämför två stycken TMax 400 filmer av olika årgång hittar jag följande information i överkant
Kodak 5053 TMY W624102
Kodak 5053 TMY W635110

Samma system verkar gälla för alla kodakfilmer sv/v såväl som färg. Vad gäller Dia kan jag inte svara på detta iom att jag använder diafilm av annat fabrikat.

Om du med F5:an ska kopiera in data på filmen behöver du ett annat bakstycke.

mvh
Johan

För övrigt så kommer den ihåg exponeringsdatan för 80 filmer bakåt men det kräver kontakt med en PC.

Till Erik,
Vad krävs det för kabel? mellan F5-an och datorn. Är det någon Nikon programvara oxo krävs? Finns det någon infå någonstans?

Jag tror jag avstår 5800 kr är lite saftigt. Men tack för hjälpen. Nu vet jag att jag inte skall ha den.

Jag har använt F5:eek:r i många år och har aldrig hört talas om någon filmnumrering. Får dock erkänna att jag så smått började undra om jag missat något.

Vid en hastig koll i en pärm stämmer det att det finns ett nummer någonstans kring första/andra rutan men dock bara på film från Kodak. Gamla trotjänaren PJ400 tycks exempelvis ha nummer T123115. På film från Fuji (exempelvis) finns inget nummer och därmed är det sannolikt, som någon annan sagt, ett emulsionsnummer eller liknande.

Med ett alternativt bakstycke (MF-28) kan du själv välja vilken info som ska kopieras in på filmen, exempelvis copyright och ditt namn. Bakstycket medför fler möjligheter och kostar därefter.

Alldeles rätt Johan, det är Kodak 100VS.

Jag trodde också att det krävde ett annat bakstycke men siffrorna på filmen tände en förhoppning som nu har grusats.

Det varit trevligt med en filmräknare printad på filmen.
Kanske man kan få tag i ett MF28 beg. en vacker dag.

Tack för alla svar

/Erik Schalin

ANNONS
Götaplatsens Foto