Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon reparation för närvarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Någon som lämnat sin Nikon för reparation nyligen? Är enda möjligheten att posta kameran till Solna (trots att man jobbar där)?
Spelar det någon roll om man har NPU-kort?
Lyckades knäcka objektivfästet på min D810.
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Jag hade ett objektiv inne nu i sommar. Lämnades in via Kameradoktorn och det tog 3-4 veckor inkl kostnadsförslag. Mycket nöjd!
 

nicdah

Aktiv medlem
Skickade in min optik den 25/6 för byte av AF/Manuell omkopplare. Fick kostnadsförslag den 10/7 och har fortfarande inte fått det tillbaka. I en månad stod det "reservdel beställd" när jag kontrollerade status hos Nikon. Nu har den övergått i "repair in progress" så snart är det nog färdigt. Priset för reparationen inklusive returfrakt knappt 1200 kr. Det tycker jag är riktigt bra. Hade räknat med mer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
NPU eller inte, det är nog ingen skillnad.
Men om man pratar med dem o gör upp om en tid så är det inte omöjligt att du kan lämna in den fysiskt.
Fråga hur DE vill ha det så skall du se att inget är omöjligt.
 

Osquar

Aktiv medlem
Nikon har för närvarande "stängt" sin fysiska reception/inlämningsdisk i Solna pga coronan. Det är mao inlämning till inköpsstället som gäller alternativt att själv skicka in sylarna...

Mvh
Oscar
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Har skickat in ett objektiv för byte av AF-motor. Det kom in till Nikon den 16 juli. Under flera veckor stod det att man väntade på reservdelar. Status byttes för ca en vecka sedan till att man tagit emot delar och att reparation genomförs. Har fortfarande inte fått något kostnadsförslag dock.
 

Osquar

Aktiv medlem
Har skickat in ett objektiv för byte av AF-motor. Det kom in till Nikon den 16 juli. Under flera veckor stod det att man väntade på reservdelar. Status byttes för ca en vecka sedan till att man tagit emot delar och att reparation genomförs. Har fortfarande inte fått något kostnadsförslag dock.

Återkom gärna när den lilla räkningen kommer till din kännedom..... Har själv två telen som (förmodligen) är föremål för byte av AF-motor, men har inte fått några kostnadsförslag än. Har dock förstått att vi snackar om en rundhänt summa pengar här... tyvärr...

/Oscar
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Återkom gärna när den lilla räkningen kommer till din kännedom..... Har själv två telen som (förmodligen) är föremål för byte av AF-motor, men har inte fått några kostnadsförslag än. Har dock förstått att vi snackar om en rundhänt summa pengar här... tyvärr...

/Oscar
Det ska jag göra om jag kommer ihåg det. Har fått samma information dessvärre haha.. Allt under 10 000 kr kommer jag se som en seger...
 

Ventures

Aktiv medlem
Ingen här som fått spegelboxen bytt på en D810? Det verkar vara den som ska ta smällen när kameran landar hårt.001-DSC05235.jpg
 
Senast ändrad:

BJOJOH

Aktiv medlem
Vad var felet och var det så länge med npu?
Objektivet var lite random i fokussättningen så det justerades. Dessutom kontroll och rengöring.
Min NPU har fallit ur då jag inte uppdaterat den på länge. NPU ger, tycker jag, relativt få fördelar för att det ska kännas värt besväret. Ingen NPU-fördel i mitt ärende i vart fall.
 

Ventures

Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera lämpligt fraktsätt för att få en kamera till service utan att den försvinner på vägen?

Postens tjänstevillkor är högst tvetydiga. Man måste köpa ett större paket än nödvändigt, 3 eller 5 kg för att deras "ansvar" ska kicka in.
Det är förbjudet att skicka "värdefulla föremål med ett värde som överstiger 5000 SEK per paket...." . De ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK. Har man en separat tecknad försäkring (oklart vad de menar. Hemförsäkring?) så ersätter de med högst 150 SEK per kilo av det förlorade paketets vikt.

Hur gör ni som servat hos Nikon? Vad tar återförsäljarna för att skicka in en kamera?

Det larviga är att jag jobbar i Solna några stenkast från Nikon Sverige men får inte lämna in kameran där. Jag kan bära munskydd och hålla andan. Bara lägga in paketet hos dem. Men det går inte...
 

Osquar

Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera lämpligt fraktsätt för att få en kamera till service utan att den försvinner på vägen?

Postens tjänstevillkor är högst tvetydiga. Man måste köpa ett större paket än nödvändigt, 3 eller 5 kg för att deras "ansvar" ska kicka in.
Det är förbjudet att skicka "värdefulla föremål med ett värde som överstiger 5000 SEK per paket...." . De ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK. Har man en separat tecknad försäkring (oklart vad de menar. Hemförsäkring?) så ersätter de med högst 150 SEK per kilo av det förlorade paketets vikt.

Hur gör ni som servat hos Nikon? Vad tar återförsäljarna för att skicka in en kamera?

Det larviga är att jag jobbar i Solna några stenkast från Nikon Sverige men får inte lämna in kameran där. Jag kan bära munskydd och hålla andan. Bara lägga in paketet hos dem. Men det går inte...
Lämna in sylarna hos Kameradoktorn, tror dom och Nikon budar mellan varandra... Har själv lämnat in mitt 300/2.8 enligt det konceptet, funkar kalas. Tror inte att man påförs någon fraktkostnad, lite osäker faktiskt...

Mvh
Oscar
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag fick svar av en ÅF:
"Det går bra, vi kan hjälpa dig med det här i butiken. Vi tar frakt + 20% av reparationskostnaden".

Frakt och en fast administrationsavgift kan jag acceptera men 20% av rep. kostnaden blir oskäligt mycket tycker jag.
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag fick svar av en ÅF:
"Det går bra, vi kan hjälpa dig med det här i butiken. Vi tar frakt + 20% av reparationskostnaden".

Frakt och en fast administrationsavgift kan jag acceptera men 20% av rep. kostnaden blir oskäligt mycket tycker jag.
Inte Kameradoktorn väl??? Klart fräckt av ÅF! Dom gör ju nada, men ska ändå ha betalt???
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Någon som lämnat sin Nikon för reparation nyligen? Är enda möjligheten att posta kameran till Solna (trots att man jobbar där)?
Spelar det någon roll om man har NPU-kort?
Lyckades knäcka objektivfästet på min D810.
NPU hjälper dig inte något dessvärre, det är NPS som har en kortare hanteringstid.
 
ANNONS