JohanAxelsson
Aktiv medlem
http://nikonrumors.com/2008/08/31/gone-baby-gone-again--this-time-is-the-af-85mm-f14d-if.aspx
Vore ju kul, även om jag inte har råd med den
Vore ju kul, även om jag inte har råd med den
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker fortfarande att detta är ett av de objektiv som faktiskt minst behöver uppdateras.
man kan ju hoppas på att en lansering av ett nytt 85/1.4 betyder att det ramlar ut en drös "gamla" sådana på andrahandsmarknaden![]()
Det har jag svårt att tro, jag äger den själv och jag ser ingen anledning alls att updatera den mot en AF-S variant, den är tillräckligt snabb som den är för mig, och bättre optiskt kan den knappast bli, sen tycker jag dom äldre progluggarna är snyggare också![]()
Men det är väl på tiden att Nikon updaterar sina gamla primegluggar, själv längtar jag efter en ny 28/f1.4 eller 35/f1.4.
Jag ser absolut ingen anledning att uppdatera min 85 1,4 till en AF-S variant heller. Det var dessutom så jag läste Kents svar, inte att han (eller jag för den delen) skulle vara emot att Nikon uppdaterar gluggen.
Det vore väl kanon om Nikon kunde omprioritera lite. Som pro/halvpro eller i alla fall en mer krävande fotograf så borjar jag att misströsta lite när kitglugg efter kitglugg lanseras utan att en enda vettig fast glugg kommer. Jo jag vet att de riktigt långa gluggarna är nya men de ligger inte så att säga inom min intressesfär. Att kitgluggarna dessutom förmodligen är mycket viktiga ekonomiskt för Nikon förstår jag oxå men..........
jo förresten, det finns en anledning till att byta upp mig och det är om den nya får VR. AF-S eller inte, nano coating eller inte är för mig helt ovesentligt. Jag har inga problem med min varken AF eller ströljus på min 85:a
Ok att Nikon inte släppt så många fasta objektiv, men det här med "kitglugg efter kitglugg" känns lite orättvist. De senaste året har Nikon (om jag räknat rätt i hastigheten) presenterat nio objektiv tydligt riktade till yrksfotografer och krävande entusiaster:
14-24/2,8
24-70/2,8
Micro 60/2,8
400/2,8
500/4
600/4
PC-E 24/3,5
PC-E 45/2,8
PC-E 85/2,8
Och under samma tid två konsumentzoomar
16-85 VR
18-105 VR
/QUOTE]
Hmmm. klart att det finns fler än de jag räknade upp. Rätt lätt att bli lite orättvis. Nikons lanseringstempo är rätt imponerande faktiskt men ändå så är det idel glapp för min del. Jag sitter redan på de zoomar jag behöver ller vill ha. Kanske 14-24 är undantaget men skillnaden är för liten för mig att den skulle gå att räkna hem jämfört med min 17-55. Jag saknar de riktigt ljusstarka gluggarna. 50mm f1,4 som verkligen fungerar fullt öppen för det gör inte dagens. Likaså så saknar jag 35mm f1,4, 24mm 1,4 etc......
Innan någon påpekar det uppenbara: fokushastigheten hos en vidvinkel lär bara öka försumbart mycket med AF-S, men man får ett tystare objektiv som går att fokusera manuellt när som helst och så slipper vi magsura kommentarer från D40/D60-ägare.
Har du försökt att fokusera manuellt med ett 85mm f1,4 med dagens DSLR? Jag har och det går inte......helt omöjligt på de största ljusöppningarna. Jag har dessutom Zeiss 50mm f1,4ZF och redan den är oerhört svår att fokusera korrekt med.. AF lampan är helt värdelös. Jag tillhör faktiskt de som anser att den direkta manuella AF-möjligheten med AF-S är helt bortkastat. Däremot hastigheten (på vissa gluggar) men framför allt ljudet som är den stora fördelen.....
Dessutom är D40/D60 ägarna ett självklart argument.....
VR skulle jag inte ha något imot heller på 85'an, inte AF-S och NanoCoating heller för den delen, men bara om den optiska kvaliteten består förstås, för bättre kan den väl inte bli ?
Nej min kära 85'a får bli kvar trots allt, det är ingen glugg man lämnar ifrån sig ens under vapenhot
/kent
Jag har ju dividerat lite med Martin i en annan tråd angående nuvarande 85 1,4. Tycker nog det finns utrymme för en del förbättringar. Skarpare går det knappast att få den, men jag är inte så imponerad av bokehn.
Tycker att både Zeiss 100 mm, samt Canons två flaggskepp 135 2,0 och 85 1,2 ger behagligare bakgrundsoskärpa.
Af på 85 1,4 är helt ok i normala ljusförhållanden, men blir lite väl jagandes när ljuset tryter. Ur den aspekten så vore en af-s motor välkommen. I nuläget är det knappast en glugg för ex handboll. Viktigt i sammanhanget tycker jag också är att man försöker behålla dess nuvarande, förhållandevis nätta format.
I storlek o vikt är den helt perfekt. Det har också talats om en ny 85 2,0 med af-s och nanocoating. Den känns högintressant för min del om man nu lyckas hålla priset under 5000 kr.
Dessutom är D40/D60 ägarna ett självklart argument.....
Paul Innergård sa:Af på 85 1,4 är helt ok i normala ljusförhållanden, men blir lite väl jagandes när ljuset tryter. Ur den aspekten så vore en af-s motor välkommen.