Annons

Ny 580 EX eller Skyport

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Hej. Har läst runt lite i olika trådar som rör trådlös blixtfotografering.

Använder för tilfället en blixtkabel oc-e3 som fungerar bra å så, men vill komma längre ifrån blixten.

Har kikat på hur man kan styra blixtarna med 580 ex och funderar därför på å hoppa över Canon's (ST-e2) IR sändare o införskaffa en till 580 istället. Men hur mkt bättre sänder en ST-e2 till en 580 EX än två 580 EX emellan varandra mån tro?

Synd bara att inte Elichrome Skyport stödjer ETTL annars vore den klockren.

Tänkte använda dessa grejer utomhus i blandade miljöer till sport å annat. Å därför har jag lite svårt å komma över Skyport's långa räckvidd.

Brukar bara använda ETTL, men tycker ni att det är krångligt å ställa om blixtarna manuellt, å går det att använda "High Sync" läget med Skyport?

Hej,

Det går bra att använda en 580 EX för att styra en eller flera andra ETTL blixtar.

Det du får med ST-E2 är möjligheten att från kameran styra blixtarnas inbördes styrkeförhållanden samt att dela upp dom i grupper och välja vilka som ska slå.

Visst går det bra att köra blixtar manuellt också men jag tycker det är bekvämt att ha TTL automatiken när jag kan. Annars blir det precis som med studioblixtar att du får ställa bländaren och blixtarnas styrka tills det passar. Det är lite krångligare med kamerablixtar än studioblixtar då dom saknar modelleringsljus.

ST-E2 kan styra två blixtgrupper, A och B, Balansinställningen sker från ST-E2 och likaledes kan man ställa in blixtkompensationen från kameran.Om man använder en 580 EX som master klarar den att arbeta med tre grupper, A B och C. Två grupper med automatisk balansering från mastern, och om man använder tre grupper får man ställa in blixtstyrkan per grupp manuellt på mastern. Obegränsat antal blixtar i grupperna. Med 580 ex som master är man dock begränsad till att placera denna blixt på kameran. En 430 EX kan dessutom användas som slav men inte som master.

Skyport lär kunna styra Canons blixtar, men precis som med studioblixtar är det manuell inställning som gäller enligt vad jag har förstått.

(Ett visst modelleringsljus kan man få genom att trycka in nedbländningsknappen. De sänder då 1/64 ljusintensitet så länge knappen är intryckt.)

Tack för två bra svar. Lutar helt klart åt en till 580 pga ETTL, riktigt synd att inte Skyport stödjer det. Kikade på inställningsmöjligheterna på min 580 EX och dom duger för mig.

Funderar också på å använda min blixtsladd till masterblixten, så att den blir mer användbar i vissa sammanhang, är det någon som har tips på ngn enkel skena 30-60 cm lång som man kan fästa masterblixten från kamerahuset via det två stativgängorna. Såg en kort Hama variant på Fotovideo fast där var det en blixtsko å ett stativ fäste tyvärr.

Den såg häftig ut, får se hur det blir för egen del, men väntar nog med en blixt arm än så länge.

Har hunnit testa 580EX II o 580EX tillsammans, fungerar ganska bra, enkla och bra inställningar från blixten på kameran, skönt med trådlös överföring däremellan. Men det ända som är tråkigt här o gör att det fungerar ganska bra är räckvidden i solljus, väldigt krångligt. Men fungerar bättre på eftermiddagen, dock måste ju blixtarna se varandra hela tiden, utomhus:/ Inomhus studsar ju ir-strålningen omkring å avfyrar blixtarna, och fungerar mkt bättre.

Men kändes lite overkill å börja med en blixtsändare när jag bara hade en blixt.

ST-E2 är säkerligen en kanon pryl men har säkert likartade problem som två 580ex, riktigt synd tycker jag, då highsync bla är kanon, otroligt vad blixtarna orkar med på 1/4000 sekund, fås ju inte med skyport/pocket wizard vad jag förstått.

Well, trådlös blixtfotografering är riktigt roligt, öppnar upp för mkt kreativitet å känns som att allt kan bli snyggt.

ANNONS
Götaplatsens Foto