Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny mattskiva eller förstoringsokular (DK-17M)

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_k

Aktiv medlem
Jag fundera på att byta ut mattskivan på min D700 till en med "split-screen" för att det ska bli lättare att fokusera manuellt. Är det någon här som gjort detta? Det verkar vara rätt jobbigt och ångestladdat och absolut inget jag vill ge mig in på om inte resultatet blir bra.

Det andra alternativet är att köpa ett förstoringsokular (DK-17M) och på så sett förhoppningsvis kunna se skärpan tydligare. Någon som testat detta med manuell fokus?

Tacksam för synpunkter och erfarenheter.

/Joakim

Dags att väcka en gammal tråd till liv.

Jag fick hem DK-17M + DK-19 idag. Efter montering har jag nu testat under några timmar i lite olika ljus och på olika avstånd och är helsåld!!

Jag provat med Rokinon 85/1.4, Zeiss 100/2 och Zeiss 35/1.4 samtliga blev helt plötsligt relativt enkla att fokusera utan någon speciell mattskiva (hade bytt men återgick till original). Om du kör med manuella objektiv så tveka inte kring DK-17M, det fungerar.

Det var ett par år sedan jag skrev detta och har redan köpt grejer och sålt dem igen. Mattskivan var inte tillräckligt exakt och förstorings okularet och musslan tröttnade jag på. Dels kändes det obekvämt när ögonfransarna tog i och sedan tyckte jag att det var svårt att se hela bilden utan att trycka in musslan i ögat.

Jag kan tycka att det är OK att "trycka in ögat" i musslan. Enda nackdelen jag upptäckt är att förstoringen spelar ett spratt med mig om jag inte blundar med ögat jag inte använder (kan inte förklara bättre).

Använder själv DK-17M sen nån månad tillbaka och kan inte annat än instämma, det fungerar hur bra som helst med manuell fokus. Använder mitt Samyang 85mm f/1.4 UMC majoriteten av tiden, och det funkar verkligen perfekt! Kan ärligt talat inte förstå varför inte alla med D3/D3s/D700 köpt denna förstoringsokular, 20% större sökare är ju knappast någon nackdel :)

Det är en smaksak. Gillar musslan utan förstoringen.

Ja fast jag har till dags datum bara hört en person klaga över att sökaren är för stor... det är ju inte som om jag skulle tacka nej till samma sökarstorlek på min D700 som på en Hasselbladare :) Musslan däremot klarar jag mig utmärkt utan. Kan tänka mig att det är annorlunda om man har glasögon däremot.

Jag gillar stor sökarbild men jag upplevde det som att man inte såg ända ut till hörnen av bilden utan att trycka in den obehagligt långt in i ögat.

Ja fast jag har till dags datum bara hört en person klaga över att sökaren är för stor... det är ju inte som om jag skulle tacka nej till samma sökarstorlek på min D700 som på en Hasselbladare :) Musslan däremot klarar jag mig utmärkt utan. Kan tänka mig att det är annorlunda om man har glasögon däremot.

Jag tycker mig ha ganska bra syn (var på synundersökning för ett par månader sedan, inga glasögon) men har aldrig varit riktigt vän med mina manuella objektiv när det gäller fokus. Tycker helt klart förstoringen hjälper. Sedan DK-19 kan jag inte se något negativt med, jag upplever ofta problem med ljus som kommer in bakfrån sidan på sökaren och stör.

ANNONS
Götaplatsens Foto