Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny mekanisk SLR för Zeiss/Contax-optik!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Braun SR2000Y är en ny spegelreflexkamera från Braun-Nürnberg med mekanisk slutare för alla som använder optik med Yashica/Contax-fattning, alltså all högkvalitativ Zeiss-optik för Contax. Har annars funderat på en begagnad Contax S2 men nu finns alltså nytillverkade kameror som också har mekaniskt styrd slutare. Någon som har prisuppgifter? Min RTS är inte så pigg i vinterkyla alltid då slutaren kräver extra batterikapacitét ibland. Vore skönt om man slapp bekymra sig.

Tydligen finns det marknad för nya analoga SLR-kameror fortfarande och med helmekanisk slutare dessutom. Ja överrsakningarnas tid är vad vi befinner oss i och ni som trodde/hoppades att filmbaserad fotografi är död studsar väl lite extra högt?

Bild här.

Senast ändrad:
Optiken är väl inte mycket att säga om. Synd bara att kameran är så ful, och har så klen prestanda. Snabbaste slutartid 1/2000-del, snabbaste blixtsynktid 1/125-del, och (nu är inte min tyska húndraprocentig) bara centrumvägd ljusmätning?

Känns inte som helt modern kamera, om jag säger så.
Men i en tid när de stora kameratillverkarna lägger ner helt, eller övergått till digitala kameror, samtidigt som kanske en stor del av världen inte har möjlighet att fota digitalt, så fyller denna kamera förmodligen ett vakuum på marknaden.

Braun som kameratillverkare. Har de tillverkat kameror tidigare?

Har den verkligen en marknad nu när man kan få Zeissoptik i Nikon-fattning? Kameran kan väl knappast konkurera med en FM2. Om priset är avgörande så är väl ändå en begagnad Nikon FM2 att föredra?

Du kan köpa gammal Zeiss Contax-optik mycket billigare än vad ZF-optiken kostar och en beg FM2 är inte heller billig. Visserligen finns kinesiska Phenix DN66 med Nikon-fattning för knappt 3000:- men ZF-optik blir inte billigt. För mig personligen, som har ett antal Zeiss-gluggar, och vill ha ett helmekaniskt hus, kan det var ett bra alt om priset ligger rätt. Fulheten spelar mindre roll för mig, lägger inte så stor vikt vid det, och 1/2000 är fullt tillräckligt. Blixt använder jag i princip aldrig och centrumvägd mätning funkar också bra, som på min gamla RTS. Som komplement till min batteriberoende RTS kan den bli bra. Kameran är nog främst för de som vill ha ett mekaniskt komplement till sin fina Contax-optik och inte för U-världen?

Hi folks

Beg Nikon FM2 dyr?.

Jag såg en i fönstret hos Scandinavian Photo för 2500 inklusive en 50mm f1.8. Kameran var i kanonskick. Jag tycker inte det är speciellt dyrt.

Mankan

Mankan G skrev:
Hi folks

Beg Nikon FM2 dyr?.

Jag såg en i fönstret hos Scandinavian Photo för 2500 inklusive en 50mm f1.8. Kameran var i kanonskick. Jag tycker inte det är speciellt dyrt.

Mankan

Men vad kostar en Zeiss ZF 50mm ny mot en beg Zeiss Planar för Contax? På Tradera går de för 500-1000:- och Distagon 35mm samt Sonnar 85mm har man kunnat köpa där för kring 1000-1500:-.

Mankan G skrev:
Hi folks

Beg Nikon FM2 dyr?.

Mankan

Och tyvärr passar inte mina 5 Zeiss-gluggar på den;

Graal skrev:
Du kan köpa gammal Zeiss Contax-optik mycket billigare än vad ZF-optiken kostar och en beg FM2 är inte heller billig. Visserligen finns kinesiska Phenix DN66 med Nikon-fattning för knappt 3000:- men ZF-optik blir inte billigt. För mig personligen, som har ett antal Zeiss-gluggar, och vill ha ett helmekaniskt hus, kan det var ett bra alt om priset ligger rätt. Fulheten spelar mindre roll för mig, lägger inte så stor vikt vid det, och 1/2000 är fullt tillräckligt. Blixt använder jag i princip aldrig och centrumvägd mätning funkar också bra, som på min gamla RTS. Som komplement till min batteriberoende RTS kan den bli bra. Kameran är nog främst för de som vill ha ett mekaniskt komplement till sin fina Contax-optik och inte för U-världen?

OK. Är priset rätt kan det vara ett sätt att komma undan en tyngre nyinvestering. Det jag skulle titta närmare på är sökaren. Håller den bra klass kan den vara värd en chans.

Givetvis bör man kolla t.ex sökaren innan köp, man vet ju heller inte var den tillverkas, men jag skulle inte bli förvånad om det är en kinesisk kamera (typ Phenix med Nikon och Pentax K-fattning) men med Braun-märke?

Personligen är jag intresserad av ett helmekaniskt komplement till min batteriberoende Contax RTS från 70-talet men Contax-kvalitét får man nog inte räkna med.

torhan skrev:
Braun som kameratillverkare. Har de tillverkat kameror tidigare?
Braun har även tillverkat stillbildskameror tidigare. Småbildskamerorna kallades Paxette.
Den sista? modellen av typen enögd spegelreflex (förutom dom som tillverkas idag) hette Paxette Reflex Automatic och kom 1963. Den hade ett fast 50 mm objektiv, som man kunde byta ut frontlinsen på för att ändra brännvidden.

http://www.braun-phototechnik.de/braunphototechnikDe/De/unternehmen.htm

Olle

Jag tror att även Braun hade en mycket avancerad mätsökarmodell typ Leica med fullt optikprogram. Fanns en sådan på Tradera nyligen med flera tusenlappar som utgåpngspris.

Det stämmer att dom även tillverkade mätsökarkameror under namnet Paxette.
Enligt en bok jag har bör man undvika dom tidigare modellerna. Kvaliten var under normal standard för den tiden. Senare modeller rekommenderas att man handhar med försiktighet och kollar noga innan köp.

Olle

Vad gäller sökare;

Nikon FM2 har ingen vidare bra sökare. Med glasögon syns långt ifrån hela bilden samtidigt.

Nu har jag inte tittat i Contax sökare, men av broschyren att dömma så har även S2 ett rätt litet prisma så jag tror att den sökaren också är rätt liten.

En RTS, RTS II, RTS III har nog en större sökare.

Bär man inte glasögon kan ju dock den lilla sökaren duga. Fördelen är att de gamla kamerorna med små prisma är små, smäckra och lätta att packa till skillnad från dagens kamerahus.

/Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto