Annons

Ny och oerfaren har frågor om utrustningen

Produkter
(logga in för att koppla)

olgita

Medlem
Nu är som titeln beskriver ny och helt oerfaren! Min fråga är vad ska man satsa på om man i framtiden vill satsa på studiofotografering. Jag har en Canon EOS 550D med Canon EF 50/1,8 II. Mina ambitioner är att utvecklas för att få snygga porträtt bilder. Har en liten reflexskärm som jag leker med då ljuset finns tillgängligt. Ska jag först och främst satsa på en extern blixt för att leka med ljuset och för att lära mig mer där. Kan ett bättre objektiv ge mig mer, eller är en billig softbox något jag kan börja med? Är det något annat som man bör tänka på som är mycket viktigare? Tacksam för svar alla fotokunniga!

jag skulle nog vänta med att köpa mer grejor och lägga pengarna på en inspirerande och upplysande bok. Jag skulle tro att tråden snart kommer fyllas av goda råd att spendera en sanslöst massa pengar på än det ena och än det andra, men jag tror alla dessa råd lugnt kan ignoreras tillsvidare. När du läst ut boken och känt dig för med den kamera du har, så kommer du veta exakt vad du vill ha och varför. Om du prompt vill spendera pengar för att tillfredställa köpsug så kanske en extern blixt kan tillfredställa habegäret en stund. Är boken för dyr kanske några tidningar från kiosken typ Fotoguiden kan inspirera till en bra bok.

Konstigt nog så ges sällan rådet att kolla på youtube men det är klart underskattat. Det finns otroligt mycket och klart lättare att ta till sig än en bok om man är nybörjare. Adorama har en kanal där Mark Wallace gör många väldigt bra filmer, http://www.youtube.com/user/adoramaTV

Nu handlar ju givetvis inte alla om just studiofoto men som ny och oerfaren finns det garanterat mycket du kan ha nytta av

Nu är som titeln beskriver ny och helt oerfaren! Min fråga är vad ska man satsa på om man i framtiden vill satsa på studiofotografering. Jag har en Canon EOS 550D med Canon EF 50/1,8 II. Mina ambitioner är att utvecklas för att få snygga porträtt bilder. Har en liten reflexskärm som jag leker med då ljuset finns tillgängligt. Ska jag först och främst satsa på en extern blixt för att leka med ljuset och för att lära mig mer där. Kan ett bättre objektiv ge mig mer, eller är en billig softbox något jag kan börja med? Är det något annat som man bör tänka på som är mycket viktigare? Tacksam för svar alla fotokunniga!

Först och främst skulle jag vilja säga extern blixt. Och sen läsa på om ljussättning.
Din kamera är bra och objektivet är skarpt. Med det kommer du långt.
Med tiden kommer du att få ett hum om vad du behöver för att utvecklas.

Vad måste man skaffa om man är oerfaren? Erfarenhet, så klart! Ingen utrustning kan ersätta den. Vill du ta genvägar, är nog en kurs det bästa. Näst en sådan, en bra bok. Fyll på med youtub-filmer eller liknande.

Men köp för guds skull inte mer grejor i tron att de kommer att fixa bilderna åt dig.Du har en bra kamera och ett skarpt objektiv. Använd befintligt ljus, läs och öva!

Per.

Jag tror du är inne på rätt spår som experimenterar med ljus, fortsätt så. Det går inte att hitta ett bättre objektiv än det du har, rent tekniskt, så blända ner det några steg (för skärpans skull) och fortsätt använda det tills du känner att du saknar någon annan brännvidd, om du nu gör det. Ljuset är A och O, och jag tror att du lär dig oändligt mycket mer på att pilla med det än att köpa en massa kamerautrustning som inte gör resultatet bättre.

Jag håller med. Om det är porträtt som är huvudintresset är kamera och objektiv tillfyllest att börja med. Ägna dig åt ljussättning - reflexskärmar kan man laborera med i det oändliga redan med befintligt ljus, och börjar man sen fylla i artificiellt också, blixt eller annat, blir det ännu mer att mickla med. Det borde sysselsätta dig några tusen bilder framöver.

Vill man bara ägna sig åt att få fram rätt ljussättning, men har begränsat med utrustning, tycker jag det är bra att slå över kameran till att ta svartvita bilder. Då kan du blanda dagsljus, glödlampor, blixtar, ficklampor - allt du vill, för att se effekten. Att färgerna blir konstiga gör inget - du har ju inga i bilden.

När du sen har experimenterat fram ett ljussättningsschema du gillar kan du ta dig funderaren på om det blandar in ljuskällor med olika färg på ljuset, och i så fall tackla det problemet då. Dessutom kan svartvita bilder bli jättefina, de också.

Hej Olga!
Jag har också en reflexskärm, men sen har jag en ihopfällbar bakgrund och en extern blixt på stativ med paraply. Det är inte så mycket grejer men jag kan ändå ta helt ok bilder! Så det är mitt tips :)
Kolla gärna mina bilder här får du se om det är sånna bilder du är ute efter att kunna ta: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=302131
Mvh Lina!

jag skulle nog vänta med att köpa mer grejor och lägga pengarna på en inspirerande och upplysande bok. Jag skulle tro att tråden snart kommer fyllas av goda råd att spendera en sanslöst massa pengar på än det ena och än det andra, men jag tror alla dessa råd lugnt kan ignoreras tillsvidare. När du läst ut boken och känt dig för med den kamera du har, så kommer du veta exakt vad du vill ha och varför. Om du prompt vill spendera pengar för att tillfredställa köpsug så kanske en extern blixt kan tillfredställa habegäret en stund. Är boken för dyr kanske några tidningar från kiosken typ Fotoguiden kan inspirera till en bra bok.

Detta tycker jag är dett vettigt råd!

Jag själv är inte inne på porträtt, men har läst en bok av Davisd Du Chemin http://www.davidduchemin.com/ som heter Berätta med bild. konsten att ta bilder som berör - (tror jag).

I boken beskriver han bland annat om hur man måste närma sig människor man tänker fotografera. Det handlar mycket om kontakten, och att se människan bakom ansiktet, för att kunna ta en bild som visar det som är intressant att visa om en människa.

Jag tycker att boken är mycket inspirerande och läsvärd.

Petter ...

Canons 50mm 1.8 är ett kanonbjektiv . Fungerar väldigt bra för porträtt, och helkropp. Det är skarpt och kan ge väldigt kort skärpe djup om man vill de. De flesta porträttbilderna i mitt lilla galleri är tagna med det och en 40 d.

Om det är studiofoto som hägrar skulle jag börja med ett billigt studioblixtpaket med blixtar ställ och paraplyn/softboxar. Går att få för under 2000:- ( vilket är ungefär vad EN godkänd kamerablixt kostar ).
Vill man gå vidare sen kan man använda dessa blixtar för bakljus, bakgrundsljus, effekt eller hårljus.

youTube är som sagt fyllt av videos med ljussättningar i studio.Där kan man lära sig grunderna och bli inspirerad.

Finns också utmärkta bloggar med tips och exempel.
http://www.stefantell.se/blog/

ANNONS
Götaplatsens Foto