Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nya o gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kevin Eriksson

Aktiv medlem
Hej, är det stor skillnad på gamla och nya objektiv och vilken är skillnaden. Är t.ex. en nyare modell av 24-70 / 2,8 bättre än den äldre och på vilka sätt?

En fråga som är helt omöjlig att besvara. "Är nya bilar bättre än gamla?" Tja, det beror på vad man jämför. Och vad som anses "bra". En Porsche från 1974 är tveklöst bättre runt banan än en FIAT Uno från 1990. Samma sak gäller objektiv. Ett fint objektiv från 1970 kan mycket väl vara bättre än ett enkelt från 2008. En enkelt objektiv från 1970 är däremot säkerligen sämre än ett fint från 2008.

Precis som Martin tar upp handlar det mycket om tycke och smak. Vissa gamla objektiv kan man föredra just för hur dom tecknar tex. Jag skulle tom kunna drista mig att säga att gamla objektiv ofta har ett eget tumavtryck som man kan sakna hos modernare konstruktioner. I dagen datormodulerade värld finns beräkningskapaciteten som inte fanns förr. Och då alla försöker att optimera samma parametrar blir högklassig optik mer "lika" i sin karaktär än dom blev förr. Ett av mina favoritobjektiv är en 50mm konstruktion från 1962, först 2002 ansåg man att det gick att göra en bättre och då ersattes den. Den nya är skarpare på alla bländare och bättre korrigerad för aberrationer men detta till trots tycker jag att den gamla ofta tecknar snyggare för den typ av bilder jag håller på med. När man läser MTF kurvor och liknande så talar dom förvisso om exakt vilken kontrast jag har vid olika linjeupplösningar, i dagligt tal hur skarpt objektivet är. Men mätdata i all ära säger inte så mycket om hur objektivet beter sig för övrigt. Dessutom hänger man ofta upp sig på mätvärden som inte går att se vid praktisk fotografering. Om ett obektiv ger 40% eller 50% kontrast ut mot bildkanterna vid 40 lp/mm upplösning är inget man ser i sina vanliga bilder. Om man nu till äventyrs inte roas av att fotografera testkartor och tegelväggar med mycket stadiga stativ, uppfälld spegel och trådutlösare ;)

När det gäller zoomar har utvecklingen gått väldigt mycket framåt.

Däremot när det gäller fasta objektiv så är det så att många av de bästa inte tillverkas längre. Men å andra sidan har ju Nikon varit slöa med att uppdatera dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto