Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

AWid

Aktiv medlem
Kör du på en adapter per objektiv? Tanken har ju slagit mig att det skulle vara den mest praktiska lösningen för objektivjonglerare, men ekonomiskt framstår det ungefär så här: 🤪
Jag har en adapter, men skulle gärna vilja ha nån eller några till (under förutsättning att man inte behöver betala fullpris). Några objektiv växlar jag flitigt mellan en Z 6 och en äldre D800. det är 70-200/2,8, 300/4 PF och ett Tamron 90/2,8 macro (som helt plötsligt börjat fungera på Z6 efter uppdateringen av firmware till 3.0 för Z6). Men som du är inne på - listpriset tillhör väl kategorin "rövarpris".
.................................
Tyvärr är det nog lite svårt att helt dra några slutsatser av kampanjer i USA, för det verkar inte vara alltid som sådana motsvaras av en europeisk dito.
Nej det är ju inte självklart, men jag tycker att man ofta kan se att "kampanjer" är samordnade mellan olika regioner fast med lite tidsförskjutning av startdatum. Är man ute efter Nikonprylar tycker i alla fall jag att det kan vara värt att "hålla ögonen öppna"o_O
 

risse

Aktiv medlem
Såg rykten om att s-versioner av z6/z7 kan vara på gång (d v s z6s/z7s). Hur stort prispåslag brukar detta medföra, historiskt sett? Någon som kan göra en kvalificerad gissning?
 

risse

Aktiv medlem
Brukar väl i princip bara vara att nergången från ursprungspriset försvinner.
Ok, tack! Det var det som jag misstänkte.
Ser att ett z6-hus har gått ner ca 35% sedan lanseringen. Undrar just om det är värt att vänta på den för mig. Dubbla kortplatser, kontakter till batterigrepp etc bryr jag mig inte om. Men högre processorkraft kan nog ge bättre eye-detektiv-af och det tror jag kan vara värt en del för mig.
Använder ni som har z6 eye-detect-af idag? Är ni nöjda med funktionen? Har sett youtube-klipp där de säger att den ofta sätter fokus på ögonfransar.
Har själv ingen z-kamera idag och de finns inte i någon butik nära mig.
 

AWid

Aktiv medlem
Ok, tack! Det var det som jag misstänkte.
Ser att ett z6-hus har gått ner ca 35% sedan lanseringen. Undrar just om det är värt att vänta på den för mig. Dubbla kortplatser, kontakter till batterigrepp etc bryr jag mig inte om. Men högre processorkraft kan nog ge bättre eye-detektiv-af och det tror jag kan vara värt en del för mig.
Använder ni som har z6 eye-detect-af idag? Är ni nöjda med funktionen? Har sett youtube-klipp där de säger att den ofta sätter fokus på ögonfransar.
Har själv ingen z-kamera idag och de finns inte i någon butik nära mig.
Jag använder ögonfokus regelbundet och det fungerar utmärkt. Överdrivet "litet skärpedjup" är inget jag eftersträvar så därför är ögonfransarna skarpa om ögat är skarpt👍😉
 

zosma

Aktiv medlem
Har inte haft min Z6 så länge än, men fotar en del på min katt och där fungerar ögon fokus bra. Människor fotar jag nästan aldrig, så där har jag inte testat.
 

lonian

Aktiv medlem
Några tankar om Nikon Z6ii och Z7ii?

Jag gissar att det blir samma sensor.
Vad jag hoppas på är naturligtvis bättre och snabbare autofokus.

Nikon 70-200 fl ed tycker jag funkade snabbt och bra på en d750, men upplever den segare på Z6 med ftz adaptern.

En snubbe på Youtube har jämfört Fl ed och Z versionen på 70-200,och av hans test så tycker jag de presterar väldigt lika både i skärpan och autofokus, så då är det knappast fel på objektivet utan huset.

Youtube :
 

smislo

Aktiv medlem
Jag är väldig nyfiken på Z6II och hoppas att den kommer att kunna köpas med någon objetiv med viss rabbat, som FUJI och CANON har numera med introducering av nya kameror.
 

Brix

Aktiv medlem
Z7ii lär få Sonys 61mp sensor. De brukar ju ligga en generation bakom Sony. Tror jag i alla fall
Med största sannolikhet inte. Hittills pekar allt på att Z6II och Z7II kommer köra med likadana sensorer som sina föregångare. Det blir nog Z8/Z9 som får den nya sensorn i så fall.
 

cardazio

Aktiv medlem
Med största sannolikhet inte. Hittills pekar allt på att Z6II och Z7II kommer köra med likadana sensorer som sina föregångare. Det blir nog Z8/Z9 som får den nya sensorn i så fall.
Hade varit rimligt om z8 är på gång att lanseras inom ett år eller så, men om de inte gjort jättestora framsteg med af tror jag inte på det. Det är en statement när man börjar använda designationen 8. Då ska det vara en proffskamera och det kommer de behöva svara för. Om de lyckats kontra sony på af biten håller jag med dig. Om z8an dröjer längre än så kan jag tänka mig en uppgradering av sensorn, men Nikon gillar ju att vara långsamma. Z6 och Z7 blir osäljbara om z6ii och z7ii är enbart inkrementella (fast af mycket bättre).. om inte priset är mycket högre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Z7ii lär få Sonys 61mp sensor. De brukar ju ligga en generation bakom Sony. Tror jag i alla fall
Brukar? D800(e) kom före A7R. D810 har en lite uppdaterad variant av den sensorn med lägre bas-ISO som är Nikon-unik. Den presterade delvis bättre än Sonys 42 MP i A7R II, men Sony lyckades skrämma upp sin 42 MP till A7R III. D850 har en helt egen sensor som inte finns i någon Sony. Detsamma gäller ju Z7 som har D850-sensorn men med af-pixlar. Någon sådan enkel formel som du antyder finns knappast och i dyrare modeller har Nikon ofta haft antingen unika sensorer eller specialvarianter. I enklare har de däremot ofta varit samma eller väldigt lika Sonys (om de varit tillverkade av dem).

Med största sannolikhet inte. Hittills pekar allt på att Z6II och Z7II kommer köra med likadana sensorer som sina föregångare. Det blir nog Z8/Z9 som får den nya sensorn i så fall.
Ja, det är ju något åt det håller som ryktena antyder, men ingen (utanför den "innersta kretsen") vet nog om en sådan sensor i så fall faktiskt blir en hämtad ganska rakt av från Sony eller något mer Nikon-unikt, alternativt en modifierad variant. Det finns nog egentligen inte några handfasta rykten om hur framtida hus skulle se ut rent fysiskt heller.

Det som intresserar mig med Z-serien är inte främst kamerorna, utan vissa objektiv. Tyvärr blir det en smärre orkan i plånboken om jag skulle falla till föga. En Z7 II med samma eller något modifierad 45 MP-sensor och bättre AF etc skulle vara en intressant parhäst till min D850 i så fall, även om det ekonomiskt vettiga förstås skulle vara en Z6 II.
 

Falumas

Aktiv medlem
Japp, Z-objektiven är grymma. Jag kommer göra en recension på 24-200 om ett tag. Har tagit en hel del bilder med det nu och det är otroligt bra. Mil från vilken annan superzoom som helst jag någonsin använt och jag har haft flera då konceptet i sig lockar mig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikon 70-200 fl ed tycker jag funkade snabbt och bra på en d750, men upplever den segare på Z6 med ftz adaptern.
hmmm
DET var inte så kul att höra.
Jag har blivit alltmer sugen på en Z7. O nu när 2an kommer så kanske priset kunde sjunka en del på 1an.
Jag upplever att min D800 har lite problem med att leverera skarpa bilder o hoppas lite på att Z7 är bättre på det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Några tankar om Nikon Z6ii och Z7ii?

Jag gissar att det blir samma sensor.
Vad jag hoppas på är naturligtvis bättre och snabbare autofokus.

Nikon 70-200 fl ed tycker jag funkade snabbt och bra på en d750, men upplever den segare på Z6 med ftz adaptern.

En snubbe på Youtube har jämfört Fl ed och Z versionen på 70-200,och av hans test så tycker jag de presterar väldigt lika både i skärpan och autofokus, så då är det knappast fel på objektivet utan huset.

Youtube :
Kan inte skillnad bero på vilken AF mode man väljer, den spegellösa kanske behöver fler punkter eller en annan mode för att ge samma prestanda som AF på en D750? Om du provar typ 3D eller auto på båda så kanske de blir mer likvärdiga, fast jag brukar själv oftast använda endast en punkt AF så det löser väl inte alla problem
 

Falumas

Aktiv medlem
Z-seriens AF-system är inte som det var i spegelfladderkamerorna. Antingen använder man z-seriens AF som det är tänkt och får skarpa bilder eller så försöker man använda den som AF-systemet som D800 fungerade och får oskarpa bilder. Jag har utan problem fotograferat fågel och insekter med min Z6:a. Har runt 1% bilder där AFen missat. Får betydligt högre andel bra bilder med Z6 än med min D800 med 200-500f5.6.
 

esbtse

Aktiv medlem
Z7ii lär få Sonys 61mp sensor. De brukar ju ligga en generation bakom Sony. Tror jag i alla fall
Samma sensor som förut på Z7II. Men Z8 kan ha Sonys sensor på 61 Mpix frågan är dock hur mycket den kommer kosta med tanke på hur Nikon tar ut sina priser. Kan nog vara proffspris på denna.
 
ANNONS