Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjade måste bli proffs på att fota mat!

Produkter
(logga in för att koppla)

catweazle

Aktiv medlem
Mitt försök och troligen många fel men man lär sig med tiden.
Bara fota den mat du själv lägger upp tallriken.
Jag är medveten om att moset borde ligga i mitten.
 

Bilagor

cardazio

Aktiv medlem
Hej,

Jag är i startgroparna av att starta upp ett eget företag, problemet är dock att behovet av att kunna ta bra bilder är stort och min kunskap är liten.
Jag har inhandlat lite prylar jag googlat mig fram till; en canon systemkamera för 10 papp, 50 mm objektiv, duk för att få till bra belysning och en slags ledlampa som ska bidra till en mer fulländad belysning... Men trots detta så känner jag att jag inte ens är nära den nivå jag behöver nå. Kameran har överväldigande mycket inställningar och än värre blir det när jag ska gå in i lightroom och försöka mig på efterredigeringen...

Är det någon här som är duktig på att fota just mat och vet exakt vilka inställningar jag bör ha på kameran? Eller än bättre, finns det någon som bor i Stockholmstrakten som är duktig på detta som skulle kunna tänka sig att fysiskt svänga förbi mig några timmar mot en liten ersättning?

Vore supertacksam för svar!
Hevi
Att fota mat är riktigt svårt. Motorolja istället för sirap och alla konstigheter de hittar på. Hur kom du på iden att just fota mat om du inte kan just det? Om din huvudsakliga affärsidé delvis medför att du måste ha attraktiva matbilder, men att du egentligen bidrar med kompetens inom ett annat område kanske du ska anlita någon som redan är oerhört duktig på att ta matbilder?

Kräver mycket arbete för att bemästra denna genre och det verkar som att du börjar från början mtp att du ska börja köra känna kameran som steg 1.
 

unoengborg

Aktiv medlem
För min del ser ostbrickan overload ut. Själv skulle jag välja 4-5 olika ostar och några få tillbehör. Få med lägre vinkel som någon redan påpekat här och experimentera med belysningen för att få lite dimension i bilden. Det hjälper mycket om du kopplar kameran till dator och styr bilden därifrån.
Vad det gäller att styra från datorn är Capture One att föredra framför lightroom. När det gäller ostbrick bilden hade jag nog valt att fotografera den mot en mörkare kanske lite blåaktig bakgrund för att få den att stå ut lite mer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bra fotografer använder ett par saker.
1 De komponerar bra. De har en känsla för det. Antingen intuitivt eller har de jobbat på det o därmed vet dem vad som funkar.
Titta på det du gillar på nätet. Skissa grovt o försök att komma underfund med VARFÖR tycker du att just DEN bilden är bättre än andra bilder. Vad har den som inte andra har.

2 ljus, RÄTT ljus.
I exemplet du visar så har du använt artificiellt ljus o bränt alla skuggor. Prova med att sätta tallriken vid ett stort fönster. Och kanske bara titta på skuggor och ljus. Var vill du ha ljuset? var vill du ha skuggorna?
Din uppgift är att SÄTTA ljuset där du vill ha det.

När det gäller just matfotografering så är det sällan det går att äta det som fotograferats.
Jag menar du hör ju: Hårspray, motorolja, glycerin o det finns nog ingen ände på uppfinningsrikedomen.
En del som fotar mat åt restauranger sätter upp allt som behövs, när sedan kocken kommer så har de 2 minuter på sig sen är det dött. O det är väl den mest extrema matfotografin. Läste för 20 år sedan om en fransk fotograf som lät flyga in färsk fisk till fotograferingen. Har för mig att han hade typ 2-3 timmar på sig, sen var ögonen förstörda/insjunkna.

Det finns nog ingen genväg i matfotografi, öva öva öva
Men det finns en fördel. Det går att repetera.
Du säger att du har lite tid till öva. Du kan prova att bestämma dig för hur mycket tid du skall lägga. Säg 20 min om dagen, det kanske minskar stressen?
lycka till
 
ANNONS