Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare Canon digital

Produkter
(logga in för att koppla)

P H

Medlem
Frugan övertalde mig att köpa en digitalkamera. Jag tyckte EOS350D med 17-85 kitobjektiv och batterigrepp verkade bra, så det fick bli en sådan. Jag blev lite förvånad att butiken på "fina gatan" hade samma priser som alla lågprisbutiker på nätet, så det blev inköp i den lokala fotoaffären.

Vilka fler gluggar kan rekommenderas? Sprang förbi idag igen och beställde en 50 mm för att få lite bättre ljuskänslighet.

Speciellt ett tele känns trevligt att ha - men vilken?

Köpte ett 28-135/3,5-5,6 IS i somras och det ångrar jag inte. Rekommenderas starkt. Ett mycket bra och mångsidigt allroundobjektiv med mycket bra skärpa.

Jag har ett EF-S 60mm f2.8 Macro som jag är skitnöjd med, fast det omfånget täcker du med den zoom du redan har, och det beställda 50mm ligger ju i närheten.

Skulle jag komplettera ditt objektiv med ett tele skulle jag köpa Canon EF 70-200/4,0 L USM eller Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG till Canon AF. Är riktigt sugen på ett av dem, men kan inte bestämma mig för vilket och har inte råd för tillfället. Har läst mycket recensioner av dem och de verkar vara riktigt bra.

Canon EF 70-200/4,0 L eller Sigma EX 70-200/2,8 är som sagts två bra tele-zoomar.

Men titta också på Sigmas EX 100-300/4 HSM, ett bra val om du vill nå lite längre.
Med den gluggen och en 1.4 converter så har du ett 224-672/f5.6 (fullformat) inte illa alls.

Jag kan rekommendera EF-S 10-22mm om du vill ha ordentlig vidvinkel. Om man köper ett innan 31/12 får man 900 kr tillbaka med Canons Cash Back.

Tele säger du...

70-200 4L

För att citera cyberphoto:
" 70-200/4L USM är bland det bästa köp du kan göra till din EOS. "

ANNONS
Götaplatsens Foto