Annons

Nybörjarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jeslin

Aktiv medlem
När jag tagit mitt foto kan jag ju se i kameran vilka inställningar jag använt för att ta fotot (typ ISO, bländare osv) men när jag väl tankat över bilderna till datorn är den informationen förlorad då eller var/hur hittar jag den?
Många skriver ju t ex när de lägger ut foton här på fotosidan vad de använt för inställningar och jag tänker att det kan vara bra att kunna gå tillbaka ibland och se vad man gjorde för fel/rätt med en bild.

Om du har Windows...

Hej! Det finns ju en mängd fina program för att sortera, bildbehandla osv. men om vi utgår från det allra enklaste, och om du har Windows, då räcker det med att du högerklickar på din bild och väljer EGENSKAPER och därefter INFORMATION. Då får du upp en lista med allt möjligt, bland annat den informationen du söker.

Står du redan i en mapp - exempelvis MINA BILDER räcker det med att du markerar en bild för att informationen ska dyka upp. I mitt fall visas den i nedre delen av skärmen men det kan säkert variera.

Hej! Det finns ju en mängd fina program för att sortera, bildbehandla osv. men om vi utgår från det allra enklaste, och om du har Windows, då räcker det med att du högerklickar på din bild och väljer EGENSKAPER och därefter INFORMATION. Då får du upp en lista med allt möjligt, bland annat den informationen du söker.

Står du redan i en mapp - exempelvis MINA BILDER räcker det med att du markerar en bild för att informationen ska dyka upp. I mitt fall visas den i nedre delen av skärmen men det kan säkert variera.

Aha! Tack Andreas!

ANNONS
Götaplatsens Foto