Annons

Nystart för Wermlands Fotografiska Sällskap

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Wermlands Fotografiska Sällskap har under ett par års tid fört en tynande tillvaro. Dags att ändra på detta, tycker vi som en gång startade WFS (Hans Svensson och Lotta Elofsson).

Ikväll har jag därför skickat ut ett brev till vad jag tror är samtliga medlemmar som finns på den medlemslista jag har. Eftersom man blir ganska så snurrig i huvudet efter en stunds skickande så kan jag dock ha missat någon och därför kommer brevet även här. En annan anledning till att också lägga brevet här är att en del e-postadresser kan vara ouppdaterade på fotosidan.se och de kommer ju i så fall inte fram. Läs och ta en funderare. Visst vore det kul om vi kunde få lite rull på verksamheten igen?

Hans Svensson

Och här kommer brevet:

"Nystart för Wermlands Fotografiska Sällskap

Hej!

Sommaren 2008 träffades några av medlemmarna i WFS vid Lotta Elofssons sommarstuga ute på Skutberget i Karlstad. Jag och Lotta, som var de som startade WFS i början av 2005, tyckte att det kändes angeläget att äntligen få till en träff som för en gångs skull blev av och som inte bara rann ut i sanden.

För så har det tyvärr varit de senaste två åren. Några få träffar har föreslagits i vårt forum på fotosidan.se, men få av dem har blivit av. Det är synd, eftersom de träffar vi hade i början var väldigt givande och deltagandet var också ganska stort. Aktiviteten i vårt forum på fotosidan har också minskat kraftigt. Från första inlägget den 5 januari 2005 till 1 mars 2007 skrevs 2000 inlägg i vårt forum. Det var ett snitt på 77 inlägg per månad. Från 2 mars 2007 till dags dato har 378 inlägg skrivits och det är ett snitt på 15 inlägg per månad – en otrolig minskning! Det finns inlägg i forumet som kastar ut en fråga om vi överhuvudtaget finns kvar.

Vi är idag 72 medlemmar. Av dessa är det omkring 20-25 som deltagit vid en eller flera träffar under de dryga fem år som WFS har funnits, medan övriga medlemmar är sådana som aldrig varit aktiva. Fortfarande händer det att nya medlemmar kommer med och det känns extra viktigt att dessa möts av en verksamhet som fungerar på det sätt som var tänkt från början – en verksamhet där man träffas och fotograferar tillsammans, där man lär av varandra, där man går på utställningar ihop eller där man helt enkelt bara träffas och har trevligt tillsammans. Att det finns aktivitet i forumet är också viktigt – det är där vi syns, det är där nya träffar planeras och det är på de träffarna som nya bekantskaper uppstår.

I samband med ett byte av webbhotell för ett par år sedan försvann vår lista över alla medlemmars e-postadresser. Sedan dess har vi inte haft möjlighet att på ett enkelt sätt meddela oss med varandra. T ex går det här utskicket ut genom att texten skickas via ”Kontakta” på varje medlems profilsida. Tidigare kunde det skickas till alla genom att använda en enda e-postadress.

Den låga aktiviteten och avsaknaden av e-postadresser till medlemmarna är huvudorsaken till att vi nu väljer att starta om Wermlands Fotografiska Sällskap på nytt. Självklart kommer ingen att nekas att vara med – ju fler vi är desto roligare blir det. Vi vill dock att var och en känner efter om ett medlemskap fortfarande känns kul. Känner ni er motiverade att delta vid någon träff framöver eller har ni fått andra intressen? Livssituationen förändras ju hela tiden och att vara med i en förening kan ju kännas aktuellt en viss period i livet men mindre aktuellt några år senare – man kan ha skaffat barn, man kan ha flyttat till Korpilombolo eller man kan ha bestämt sig för att göra en heltidssatsning på att spela blockflöjt i stället.

Ett omstartat och uppdaterat WFS kan förhoppningsvis leda till fler träffar, fler diskussioner och fler idéer. Tankar på en gemensam utställning har t ex alltid funnits men en sådan utställning kräver både engagemang och vilja att vara med och planera. Det har också funnits tankar på en gemensam hemsida – även där krävs engagemang.

Känner du att du fortfarande vill stå med på medlemslistan skickar du ditt namn, en uppgift om din bostadsort och din e-postadress till wermlandsfotografiska@telia.com senast den 6 juni 2010. Det är bra om du också anger adress och telefonnummer, men det är inget krav. Vill du inte vara med behöver du inte svara. Den inkomna e-posten sammanställs efter den 6 juni och en ny medlemslista kommer att läggas upp i en egen tråd i vårt forum på fotosidan. Vi kommer också att försöka få en ny, gemensam e-postadress som gör att vi kan nå alla med en enda knapptryckning.

Efter den 6 juni är det förstås inte kört med ditt medlemskap. Vi vill bara ha ett datum efter vilket vi kan lägga upp den nya medlemslistan på fotosidan. Skicka ett e-postmeddelande till samma adress som angavs ovan, så hamnar du på listan igen.

Vänliga hälsningar

Hans Svensson Lotta Elofsson"
 

BAn

Aktiv medlem
Föredömligt Hans och Lotta!

Ett föredömligt initiativ!

Jag har mailat in en ansökan.

Hälsningar
Bengt
 

Picture

Aktiv medlem
Ja, gå gärna med där ni som finns med på Facebook. Lotta la upp den gruppen för rätt så länge sedan, med mig som moderator. Tyvärr fungerade det inte alls då, av någon anledning. Nu verkar det ju dock fungera fint - både jag och Tommy har ju testat.

Nu kanske inte alla som återanmäler sig till WFS finns med på Facebook, så jag är osäker på om vi kan använda den som vår enda kanal - det får vi diskutera efter den 6 juni. Vi borde försöka få till någon planeringsträff under försommaren för att se hur vi kan gå vidare.

Hittills har cirka 15 personer anmält sig på nytt och det har också tillkommit en medlem som inte varit med sedan tidigare. Kul! Roligt också att jag - i de mail jag tagit emot - fått så många positiva kommentarer om att vi försöker starta om på nytt.

Nu kör vi på så det ryker! Jag kommer antagligen att i dagarna beställa en Canon 7D (eller 5D Mark II) och då kommer jag att bli sååå sugen på att sticka ut och testa den - gärna ihop med er, vänner!
 

sajbermartin

Aktiv medlem
Man sken upp när det trillade ner ett mail om en nystart på WFS!
Bra att få ihop en mailista. Ser med förväntansfulla ögon framåt och hoppas att man finner tid att vara med!

Kanske lite tidigt att komma med förslag för framtiden. Men en resa till nyöppnade fotografiska i Stockholm skulle kanske vara något att fundera över.

//Martin
 

millhouse

Aktiv medlem
Att man har kunnat nå WFS och få info via Fotosidan tycker jag är helt naturligt. Det är inte alla som är med på Facebook eller kanske vill vara det. Så snälla låt inte Facebook vara den ända vägen.
Va, är du inte med på Facebook, har man hört många säga till mig. Nej, jag är inte där och kommer inte att vara det heller.
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Det primära är ju att en ideell förening typ WFS måste ha enkla, effektiva kanaler för att nå ut med information.
Just därför är Facebook en utmärkt kanal att utnyttja, vid sidan av Fotosidan.

Jag gissar att den ena kanalen inte utesluter den andra.

Kul förresten att WFS startar upp igen, jag är såpass färsk så det har bara varit en träff mig veterligen, men den missade jag. Ser fram emot detta.

/L
 
ANNONS