Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oäkta batteri till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Inisen

Avslutat medlemskap
Jag måste köpa ett extra batteri till min Nikon D40. Ett nytt Nikon EN-EL9 kostar ju ungefär 550-600:-, vilket jag naturligtvis är beredd att slänga ut.

MEN - man måste ju se sig om efter alternativ ;) http://www.tradera.com/BATTERI_SIDO_EN_EL9_ENEL9_FOR_FOR_NIKON_D40_D40x_D60_-auktion-69002020 - Detta batteri ska ju motsvara orginalbatteriet.

Vad säger ni, är det dumt att köpa ett fakebatteri? Är det någon som är för? Någon emot?

Jag vill höra era erfarenheter :)

Att köpa piratbatterier innebär väl inget negativt i sig. Dock verkar funktionen variera på dem. Det är sällan de lever upp till utlovad kapacitet t ex. Jag har dessutom problem med att ett batteri till min D200 visar felaktig kvarvarande kapacitet.

Min rekommendation är således att köpa original även om det kostar lite mer.

Jag kan varmt rekommendera batterier från tredjepartstillerkare. Tycker att de fungerar minst lika bra jämfört med originalet. På ebay till exempel kan du köpa ett batteri till D40 för $10 inkl. frakt till Sverige. Kanske värt ett försök?

Själv använder jag både pirat och original till min D300 och upplever att jag får ut flera bilder med pirat (även om jag inte mätt det).

Köpte Hähnel till min canon när jag hade den, var bättre än orginalet min kompis som har Hähnel till sin D200 säger samma sak.

Dom skiljer sig dock inte så mycket i pris från orginal. som sagt finns bra tredjeparts men också de som är katastrof

ANNONS
Götaplatsens Foto