Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfrågor. sigma, nikon å sånt

Produkter
(logga in för att koppla)

Igelkott

Aktiv medlem
Hej!

Vad är en Sigma super-wide 24mm / 2.8? Objektiv såklart, men varför heter den just super?
Finns den i många versioner och årsmodeller?
Ett sånt som passar F50, F801 osv och är manualfokus, passar den Nikon Ai?

Vilka konvertrar, linser och mellanringar ska jag leta efter för att fota bättre macro med min 35-70/3.3-4.5 Ais respektive längre brännvidd med ett 135/2.8?

Jag tycker inte riktigt om att använda forumet för massa dumma frågor.. Men jag lyckas verkligen inte få det förklarat på egen hand..

Jag är i alla fall tacksam för alla svar!

Magnus

Hej!

Namnet är väl en marknadsföringsgrej. Förr i tiden räknade man ju en 24mm vidvinkel till det mer extrema släktet supervidvinkel.
det var en interpretation.
Passar den till en Nikon F50, F801 passar den i alla fall till ochså Nikon Ai, det skulle inte uppstå nån problem.

För att ta bättre makrobilder med Din 35-70 skulle du helst köpa en makro-objektiv istället. En Nikkor 2,8/55mm är helt underbart, och just nu finns en på www.tradera.se Passa på där.
En alternativ kunde vara en Nikon TC200, TC201 telekonverter, men dom finns inte så ofta.
Akromatiska försatslinser är en annan alternativ, om man kan hitta sådana. enkla försatslinser är inget att ha, man blir bara besviken.
Med zoomen blir närbilderna med tillbehör inte riktigt bra, därför är bästa rådet en begagnat makro.

Hej så länge, jag måste hem nu.

En liten parentes; Är det ett manuellt objektiv så ger det ingen ljusmätning med F50.

Jo det där med f50 var det som gjorde mig så förvirrad.. Men på ett ai-hus borde den alltså passa fint då.

Tack förresten för svaret(-n)!
Jo det är klart att jag skulle vilja ha ett macroobjektiv.. Därför har jag letat efter diverse med förstoring 1:1, men utan någe resultat. Tänkte att man kunde använda sig av mellanringar när tillfällena kräver istället eftersom jag inte är i något behov av 55mm.
Men det är säkert ett bra objektiv som är värt sina 1000:-..

Vore intressant å veta mer varför tillbehör inte passar med zoom..

Tack för råden i alla fall!

Hej Magnus!

Jo, varför objektivtillbehör inte ger bra resultat med zoomen är inte riktitigt lätt att beskriva, men jag försöker i alla fall.
När man konstruerar ett objektiv måste man ta hänsyn till alla optiska egenskaper vad gäller glas, antal linser och ljusets egenskaper.

Vanligtvis är det så att linserna har en sfärisk yta, dvs, att ytan är en del av en kula. Detta är egentligen fel, för resutatet av det här blir, att ljusstrålarna på kanten inte hamna i skärpeplanet. Man borde slipa så kallade asfäriska linser som tar hänsyn till det här fenomenet, men det är alldeles för dyrt. Ingen skulle köpa sådana objektiv pga priset.

Nästa fel är, att ljusets olika våglängder bryts olika i linsen, varför till exempel blå och röd inte hamna i skärpan samtidigt.

Detta är bara två av felen, det finns fler, som en optikkonstruktör ska ta hänsyn till, och man kan kanske säger, ju fler linser, ju fler fel finns i objektivet.
Ett objektiv är alltså kompromissat fram mellan dom olika linsfelen för att nå bäst resultat vid användningsområdet.
Här ligger nu zoomens achilleshäl. Makro är alltid en tillsatsoption i zoomen, och därför finns det faktiskt ingen zoom, som har sin bäst prestanda i just det här området.
Öka Du ut avståndet från objektivet till filmytan med hjälp av mellanringar, eller minska Du avståndet mellan objekt och objektivet med hjälp av försatslinser hamnar Du i vilken fall som helst utanför området som objektivet har konstruerats för. Det gäller inte bara zoomar, ochså vanliga objektiv drabbas av ökade bildfel om man gör så.

Slutsatsen är, att man måste kompromissa, men när man gör det med zoomen, blir det suddigt.

Fotografera Du med nikons manuella kameror finns det några bra och billiga lösningar.
Två objektiv är särskild lämpade för att ta närbilder med hjälp av mellanringar, om man inte vill satsa på en makro. Det första är en Nikkor 2,8/180mm ED teleobjektiv. Köp en rishög av objektiv, det gör inte mycket, om lackytan är skrapat eller om tuben har bucklor. Linserna skulle vara någorlund repfria, några små repor gör ingenting. Ta det med mellanring och Du får bilder som är häpnadsväckande bra och Du blir framför allt inte biten av huggormen, när Du tar en bold av tänderna.
Likadan bra blir det med en Nikkor 2,5/105mm.
Båda objektiv kan Du ochså använda tillsammans med en telekonverter, men ta då Nikons egna. Det blir å andra sidan lite dyrare.
Mellanringar kan Du köpa vilka som helst, bara Du har automatbländare kvar.

För att testa sådana kombinationer kan Du med fördel tejpa en tidning på väggen och ta bilder av texten. På förstoringen kan Du sedan försöka lesa texten. Försöker Du göra det med zoomen går det ofta inte alls i bildhörnen, men med dom nämnda två objektiven blir det faktiskt rätt bra.

mvh
Volker

Oj. Det var långt och lärorikt. Tack så mycket Volker!

180 ED kostar ju ca 2000:-, om man inte hittar en skräpig som du säger, och en nikon teleconverter på kanske 2x kostar kanske lika mycket till. Men kan man jämföra det med en 360mm för 4000?

Sen kan man ju passa på att fråga hur min 135/2.8 nikkor-Q fungerar? Med nuvarande närgräns på 1,5 m har jag inte funderat på att använda den till närbild..

Hej igen!

En Nikkor Q-auto har jag inte provat, däremot en Nikkor 2,8/135mm AI med mellanring. Det blev faktiskt inte riktigt bra i hörnen men helt ok i bildcentrum, och det är ju det viktigaste.
Så vitt jag vet är dom här två objektiven inte lika vad gäller linskonstruktionen, det är alltså inte säkert om det blir godkända resultat.

Fördelen med telekonvertern är ju att man behålla närgränsen, medan man måste gå närmare, om man använder mellanringar.
Fördelen med mellanringar är naturligtvis priset, man är ju inte bunden till Nikons egna. En mellanring är ju bara en plåtdetalj som inte måste vara så dyrt.

Förresten, kul att Du använder gammla grejor.
En tysk fototidning har testat gammla mot nya objektivi somras.
Dom använde Nikon-objektiv, jag tror det var en 28mm, 50/1,4, 85mm och två zoomobjektiv.
Resultatet blev så, att man kan fråga sig om vi blir lurade av kameratillverkarna.
Tre gånger segrade dom gammla gluggarna med stor marginal, en gång blev det oavgjord (50mm) och bara en av zoomobjektiven var bättre i autofokus-varianten.

ANNONS
Götaplatsens Foto