Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Objektivproblem: Oskarpt till höger

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobiasl

Aktiv medlem
För några veckor sedan köpte jag ett Sigma 24-70/2.8 som jag använder med en 350D. Jag har dock inte haft tid att prova det ordentligt förrän de senaste dagarna.

Problemet är att när jag tittar på bilderna på datorn så är högra delen av bilderna oskarpa, värst är det i det övre hörnet. Jag tycker inte heller övriga delen av bilderna blir så skarpa som jag trodde de skulle bli, de ser ut ungefär som de från mitt 18-55 (kitobjektivet).

Efter att ha testat lite så verkar det som om problemet är värst vid 24-30 mm men det är synligt hela vägen upp till 70 mmm. Dessutom verkar det inte spela någon roll vilken bländare som används, det är oskarpt även vid f11.
Observera att problemet är synligt utan att man behöver förstora bilderna, det är alltså inte "pixel-peeping" det är frågan om.

Jag har även ett Canon 50/1.8 och det ger betyligt skarpare bilder under samma förhållanden (jag har inte gjort några ordentliga jämförelser med kitobjetivet ännu).

Jag misstänker alltså att objektivet är defekt.
Jag har dock alldeles för ltie erfarenhet av foto för att kunna "sätta fingret" på problemet.

Några tips på vad jag bör testa för att verifiera att det verkligen är ett problem om jag vill gå tillbaka till butiken och klaga (lämpliga testbilder)?
Det borde väl inte vara ett fokus-fel om det mest påverkar en del av bilden?

Det hade varit lättare om det hade varit något helt galet, just nu skulle det i princip kunna vara handhavandefel. Fast å andra sidan har jag inte samma problem med mina andra tre objektiv.

Det låter som en defekt.

Det du bör göra innan du returnerar är att kolla så du inte har någon dammälg i kamerahuset som ställer till det.

Och sen ta en testbild på ett plant motiv, t ex fyra dagstidningssidor upptejpade på en vägg. Det är superviktigt att du har sensorn i kameran helt parallell med väggen, men det kan du lätt kontrollera med den här metoden.

Får du då oskarpt på egna sidan, men skarpt med andra objektiv, då är det bara att skicka tillbaka det.

ANNONS
Götaplatsens Foto