Annons

Objektivval neråt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Egentligen bara en fråga om vad ni tycker: Hur långt ner i objektivrangen kan man våga gå?

Sigma och kanske Tamron, tycker jag man kan sträcka sig till. Cosina börjar ta emot.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa "lågprisobjektiv"? Är kvalitén mycket sämre än orginalobjektiv?

Hej

avseende Sigma o Tamron så har bägge optik som är synnerligen bra och också rel dyr.. så de är inte utpräglade lågpris produkter... Cosina/Soligor är väl billigare i alla avseenden och jag skulle def spara pengar en stund till innan inköp. Tester visar genomgående på detta.. vissa undantag finns men de är sällsynta.

Med vänlig hälsning
Johan

Marcus Lindh skrev:
Egentligen bara en fråga om vad ni tycker: Hur långt ner i objektivrangen kan man våga gå?

Sigma och kanske Tamron, tycker jag man kan sträcka sig till. Cosina börjar ta emot.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa "lågprisobjektiv"? Är kvalitén mycket sämre än orginalobjektiv?

Jag bedömer inte ett märke, utan varje objektiv för sig..

Sigma har många otroligt bra objektiv, likaså Tamron.. äger både Tamron och Sigma som är väldigt skarpa och fina.
Tamron 90mm f/2,8 har fått 4,3 i MTF..
Mitt Sigma 24mm f/2,8 har fått 4 i MTF..

Äger även ett cosina... där är väl gränsen för mig.. dom har nog inget objektiv som är superbra.. men dom har faktiskt några som är helt ok..
ett av dem är Cosina 19-35mm f/3,5-4,5.
Det är billigt, och faktiskt riktigt skarpt och fint.

Cosinat har fått 3,1 i MTF.. vilket ändå får anses riktigt ok.

Byggkvaliteten ska vi inte snacka om, men å andra sidan går ljuset inte genom plasten, utan linsen..

Marcus Lindh skrev:

Jag tycker du svarar på din fråga själv. Om det börjar ta emot vid Cosina skall du inte köpa det. Du kommer sannolikt inte ha förtroende för den gluggen oavsett vilka erfarenheter andra har gjort.

Jag har haft ett par Soligorgluggar genom åren. De är klart bättre än sitt rykte. Några objektiv i deras produktionslinje sägs vara katastrofala - t.ex. deras 100 - 400 mm - men överlag fungerar de OK.

mvh Janne

Namnet är inte så viktigt som det var en gång i tiden. Numera säljer både Nikon och Canon ganska bedrövliga lågpris-zoomar, för att det är vad marknaden vill ha, medan Sigma har flera riktigt bra (och dyra!) objektiv. Tamron har flera erkänt lysande objektiv, och det mesta i Tokinas AT-X-sortiment går inte av för hackor heller. Det beror alltså mindre på namnet och mer på vilken målgrupp objektivet är tänkt för och vad man vill betala. Dyra proffsobjektiv brukar vara bra oavsett märke. Dock kan man kanske fortfarande säga att om man slumpmässigt väljer ett objektiv från en "pirattillverkare", är risken att bara få ett halvbra objektiv större än om man väljer ett märkesobjektiv. Å andra sidan betalar man lite mera för "märket". Det gäller bara att inte dumsnåla med optiken, och göra sin hemläxa innan man köper!

/Pontus

Ja, jag har märkt att många har klagat på tillverkarnas egna lågprisobjektiv. Jag har absolut inget emot tillverkarna och jag använder två Sigma objektiv själv som jag är mycket nöjd och nöjd med. Tänkte bara på att det känns ju inte som om det vore någon kvalité i Cosina efter vad man har läst.

Det var bara en fråga. Jag har inte som avsikt att köpa ett objektiv, jag var bara lite fundersam.

ANNONS
Götaplatsens Foto