Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivval

Produkter
(logga in för att koppla)

Strutsen

Aktiv medlem
Synpunkter på val av tele.
Finnes 50/1:4 samt zoom 80-200

Vilket tele skulle ni välja om man ska komplettera med en fast.
Fick frågan av en bekant och vill gärna ha fler synpunkter.
Det handlar om Minolta
Alternativen är:

100/2,8D Macro
85/1,4G D
Sigma EX 105/2,8 Macro 1:1

/S

Om pengar var en viktig faktor (vilket det skulle vara om det var jag som var i valsituationen) skulle jag välja Tamronobjektivet. Det är ett av de högst rankade tredjepartsobjektiven.

Med lite mer deg skulle jag hoppa på Minoltamakrot. Men det är ju för att jag uppskattar näregenskaperna mer än ljusstyrkan hos åttiofemman.

Ett 85/1.4 är ett rätt speciellt och dyrt objektiv som kan göra underverk i rätt händer men vara overkill i fel händer. För att motivera den kostnaden skall man nog vara rätt fokuserad på handhållen fotografi i befintligt ljus inbillar jag mig. Är din bekanta det?

Det är han nog iofs. Han använder ogärna blixt.
"Hellre dåliga bilder tagna utan blixt än som dina dåliga bilder med blix". Som han brukar säga mig. :)

Kostnaden är nog inte avgörande.
Jag tyckte macrogluggen kunde bli mer användbar. Särskillt som jag inte är helt nöjd med mitt 50mm macro.

Jag måste ju tänka på att han kommer byta sin utrustning mot digitalt. Och då kommer han ju sälja sina prylar....

ANNONS
Götaplatsens Foto