Annons

Off Topic: Produktionsteknik/Logistik

Produkter
(logga in för att koppla)

linnean

Aktiv medlem
Var det inte någon här som läste
Produktionsteknik/Logistik på ANC i Arvika. Jag funderar själv på att söka just den utbildningen och skulle vilja veta hur den var.
Linnea
 

murdoc

Aktiv medlem
Jo, det var jag! =D

Gick ut i december och vi var den 4:e årskursen.

Antar att du har läst på Arvika Näringslivs Centers hemsida om kursen så du vet nog redan vilka ämnen och sånt som ingår. Det jag kan hjälpa till med är de personliga erfarenheter jag har fått från den här kursen.

Det man måste vara beredd på är att mycket utgår från att man ska klara saker och ting själv. Det är oftast inte klargjort att det är så men i praktiken ska man ordna så mycket som möjligt på egen hand. Det är nog den viktigaste delen på hela kursen.

Vi började med att läsa företagsekonomi och första dagen fick vi reda på att vi skulle ut på olika företag och ställa frågor om budgetarbete. Det var dock inte klart med vilka företag utan det fick vi fixa själva. Det här skapade viss irritation och frustration. Många av oss hade inga som helst kontakter med företag och det var svårt att förklara vad man skulle fråga om när man inte ens hade läst ämnet.

Så här var det till stor del hela kursen. Man förväntades ta initiativ och visa framfötterna, precis som (som av en händelse) i verkliga livet. =)

Det samma gällde de 3 olika praktikperioderna. (LIA - Lärande I Arbete) Helst ordna praktiken själv men skolan tog fram olika företag och projekt man kunde välja på.

När det gäller lärarna skiljde det en hel del från fall till fall.(Som vanligt) Det fanns bra, riktigt bra och nåra sämre.

Som alltid på den här nivån av utbildning handlar det om personligt ansvar. Det är vuxna människor det handlar om och man måste kunna ta ansvar för sina egna handlingar och val. Det går att glida runt och klara sig hjälpligt men ska man lägga ut nästan 100.000 i lån gäller det att ta tillvara på utbildningen.

Man umgås väldigt nära med de andra studenterna. Det är mycket grupparbeten och 20 veckors praktik som gör att man lär sig arbeta med andra männsikor oavsett om man tycker om det eller inte. Att lära sig jobba med folk som man inte passar ihop med är viktigt för när man sen får jobb kan man inte välja vem man jobbar med.

Fast det var väl kanske en utvikning från själva utbildningen.....

Jag gillade utbildningen även om det i januari var lite tungt. Det är ett intressant utbildningspaket med många delar som man kan ha användning av inom industrin. Har du dessutom viss erfarenhet från industriarbete så är kursen klockren.

Vill du fråga nåt mer specifikt så maila gärna på:
den här adressen.

Tommy

www.tommyjansson.se
 
ANNONS