Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Olika färger i Photoshop och Windows bild och faxvisare
- Trådstartare ogren
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
ogren skrev:
Jag har redigerat en bild i Photoshop Elements 4 och sparar den i jpeg. Sedan öppnar jag den i Windows bild och faxvisare och ser att bilden är mörkare där.
Allt är sRGB hela vägen. Hur kan det komma sig? Vilket program ska jag lita på?
Photoshop.
Jag är inte säker på hur Windows bildvisare hanterar färgprofiler, men antar att den tilldelar din skärmprofil utan att bry sig om vilken profil du använder.
Stefan
ogren
Aktiv medlem
Nu ser jag att Irfanview visar bilderna på samma sätt som Windows bild och faxvisare.
Dessutom ser även bakgrundsbilden på skrivbordet likadan ut, men det var väntat.
Jag har använt Adobe Gamma för att skapa en färgprofil och i egenskaper för bilderskärm/avancerat/färgmatchning kan man se att den färgprofilen också används.
Jag vill givetvis att mina bilder ser likadana ut oavsett vilket program jag använder. Vad kan jag göra åt det?
Eller ska jag använda något annat program för att visa upp bilderna? Vilket program använder ni för att visa upp bilder?
Dessutom ser även bakgrundsbilden på skrivbordet likadan ut, men det var väntat.
Jag har använt Adobe Gamma för att skapa en färgprofil och i egenskaper för bilderskärm/avancerat/färgmatchning kan man se att den färgprofilen också används.
Jag vill givetvis att mina bilder ser likadana ut oavsett vilket program jag använder. Vad kan jag göra åt det?
Eller ska jag använda något annat program för att visa upp bilderna? Vilket program använder ni för att visa upp bilder?
Gadget
Aktiv medlem
Irfanview ger inte stöd för profiler och visar inte färger korrekt.
Ligger bilderna i sRGB märker du inte så mycket av det.
Jag kollade med en bild som ligger i ProPhoto RGB i Windows bildvisare och jag kan inte se någon skillnad i jämfört med Photoshop.
Däremot så ser den inget vidare ut i Irfanview...
Du måste använda dig av ett program som kan hantera profiler, bl.a Photoshop.
Jag tycker, som jag skrev, att Windows bildvisare visar bilderna korrekt och det borde fungera bra.
Dock litar jag bara på Photoshop och Canon DPP eftersom jag använder Canon kameror.
Det finns dock andra program, tillexempel ACDSee som numera skall klara av att visa bilder korrekt, oavsett färgrymd.
Dock har jag ingen erfarenhet av det programmet och om det enbart är ACDSee Pro som ger stöd för profiler.
www.acdsee.com
/Benny
Ligger bilderna i sRGB märker du inte så mycket av det.
Jag kollade med en bild som ligger i ProPhoto RGB i Windows bildvisare och jag kan inte se någon skillnad i jämfört med Photoshop.
Däremot så ser den inget vidare ut i Irfanview...
Du måste använda dig av ett program som kan hantera profiler, bl.a Photoshop.
Jag tycker, som jag skrev, att Windows bildvisare visar bilderna korrekt och det borde fungera bra.
Dock litar jag bara på Photoshop och Canon DPP eftersom jag använder Canon kameror.
Det finns dock andra program, tillexempel ACDSee som numera skall klara av att visa bilder korrekt, oavsett färgrymd.
Dock har jag ingen erfarenhet av det programmet och om det enbart är ACDSee Pro som ger stöd för profiler.
www.acdsee.com
/Benny
stefohl
Aktiv medlem
ogren skrev:
Tyvärr är det en dröm idag att alla program ska visa bilder likadant. Bara med de program som kan läsa en inbäddad profil och konvertera bilden till din skärmprofil kan du räkna med att få samma utseende, inte bara på din egen skärm, utan på alla skärmar som har korrekta profiler.
Stefan
ogren
Aktiv medlem
Jag har kikat på Sorteraren som följer med Photoshop Elements 4. Den visar bilderna som jag vill ha dem. Jag hoppas bara att utskrifter av bilderna blir likadana. Jag ska skicka några till Crimson för att testa.
Dock så upptäckte jag att Photoshop visar bilderna utan "antialiasing", dvs t.ex. att linjer som är nästan våg- eller lodräta ser ut som trappsteg. När man zoomar in så ser man att det inte är några trappsteg. Det förstår intrycket av bilder med mycket detaljrikedom.
Dock så upptäckte jag att Photoshop visar bilderna utan "antialiasing", dvs t.ex. att linjer som är nästan våg- eller lodräta ser ut som trappsteg. När man zoomar in så ser man att det inte är några trappsteg. Det förstår intrycket av bilder med mycket detaljrikedom.
stefohl
Aktiv medlem
ogren skrev:
Jag har kikat på Sorteraren som följer med Photoshop Elements 4. Den visar bilderna som jag vill ha dem. Jag hoppas bara att utskrifter av bilderna blir likadana. Jag ska skicka några till Crimson för att testa.
Har du en bra skärmprofil bör det bli rätt, dvs att de utskrivna bilderna ser ut som dina bilder på skärmen. Vill du ha lite bättre kontroll så har Crimson en färgprofil som du kan använda för att proofa dina bilder mot. Sök efter softproof här så får du upp flera långa diskussioner som beskriver hur du gör.
Stefan
Bussmicke
Aktiv medlem
Jag har liknande problem, i Photoshop ser färgerna bra ut och bilden ljus och fin.
Sedan när man lagt ut en bild på nätet är bilden mörkare och färgerna inte den samma.
Jag har sRGB rakt igenom.
Jag fotograferar mycket kollektivtrafik och SL:s bussar är röda.
När jag behandlar bilden är den röd men sen när man kikar i windows eller ute på nätet drar de röda färgerna lite år det rosa hållet.
Har försökt ställa in mättnad och nyans så det ska se bra ut men ändå blir det inte bra.
Hur ska man ställa in i Adobe Raw-konverterare egentligen?
+20 i mättnad och -10 i nyans har jag en gång fått tips om men det blir inte bra.
Har kör RAW med Canon EOS 350D medan jag har 20D, skiljer det sig mellan kamerorna av samma märke?
Ska man bara ställa in röd mättnad och hur mycket samt skippa nyans i Kalibreringsfliken?
Eller ska man bara ställa in mättnad i Ställ in-filken och hur mycket?
Eller ska man göra det i Photoshop och i så fall hur mycket?
Jag ska väl inte behöva gå tillbaka till Jpeg?
Sedan när man lagt ut en bild på nätet är bilden mörkare och färgerna inte den samma.
Jag har sRGB rakt igenom.
Jag fotograferar mycket kollektivtrafik och SL:s bussar är röda.
När jag behandlar bilden är den röd men sen när man kikar i windows eller ute på nätet drar de röda färgerna lite år det rosa hållet.
Har försökt ställa in mättnad och nyans så det ska se bra ut men ändå blir det inte bra.
Hur ska man ställa in i Adobe Raw-konverterare egentligen?
+20 i mättnad och -10 i nyans har jag en gång fått tips om men det blir inte bra.
Har kör RAW med Canon EOS 350D medan jag har 20D, skiljer det sig mellan kamerorna av samma märke?
Ska man bara ställa in röd mättnad och hur mycket samt skippa nyans i Kalibreringsfliken?
Jag ska väl inte behöva gå tillbaka till Jpeg?
stefohl
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Problemet är att det du ser på din skärm i en webbläsare beror bara på din skärms inställningar. Det som ser för blekt ut för dig kan vara utmärkt hos någon annan och för grällt och intensivt i färgerna hos en tredje.
Photoshop kompenserar däremot utseendet på din bild utifrån din skärmprofil, så det du ser där är ett bra genomsnitt på hur bilder ser ut hos andra. Gå på det du ser i Photoshop och bry dig inte om hur det ser ut i webbläsaren.
Sedan om inställningarna i CameraRaw, där skiljer det sig åt mellan olika kameror till och med. Alltså även om din tipsare hade haft en Canon 20D hade det inte fungerat att ta de värdena. Titta på hur din bild ser ut och justera till dess att du är nöjd. Och jag drar både i nyans och mättnad.
Stefan