Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus C5050 + zoomobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

pixar

Ny medlem
Skulle va väldigt trevligt att kunna dra på ett schysst zoomobjektiv på min C5050. Är ganska trött på dess något begränsande 3x optisk, 3x digital zoom. Zoomen är dessutom ordentligt seg. Nu har jag hittat en adapter som ger mig 52 mm filtergänga i front.

Den stora frågan är: Finns det något bra zoomobjektiv med 52 mm gänga i bakstycket? Om inte, finns det då någon mellanring med 52 mm gänga i ena änden, och med annan gängning i andra änden, så att jag på så sätt kan få fast zoomobjektivet på C5050:n? Det bästa vore en mellanring med Canonfattning i fronten, då min far har ett gäng Canonobjektiv som jag gärna skulle använda.

Väldigt tacksam för hjälp med detta.

Du kan inte tänka dig att köra med telekonverter?
På Cyberphoto har de en Soligor 2x telekonverter för 1243 kr. Den passar på 52mm (Soligors adapter är 41-52 mm).

Zoom objektiv

Jag köpte just Olympus egna TCON-17 objektiv till min 5050z.Det jag inte visste var det ätt man bara kan använda linsen om kamerans egen zoom är fullt ut annars får man svart ram på bilden. 5050 är annars ganska ok allruond kamera och speciellt på nattbilder men om man vill ha bra zoom tycker jag att man ska köpa en annan kamera med bättre zoom egenskaper.

det var det jag misstänkte... att man måste ha zoomen i maxläge för att inte få svart ram om man använder deras teleconverter. och då har man ju inget zoomobjektiv längre, utan bara kommit närmre. jag måste kunna zooma och därför vore det så mycket bättre med ett ordinärt zoomobjektiv på kameran. nån som kan komma med fler tips?

jo visst funkar C5050 bra som allround, men det är just det där med de taskiga zoomegenskaperna... hoppas att nån har nån lösning på frågan. teleconverter går alltså helst bort.

Tyvärr så kan du nog glömma detta med att sätta ett zoomobjektiv i fronten på din 5050, du är hänvisad till dom convertrar som finns & är då begränsad till en fast brännvidd.

Mvh, Larsa

Är det någon som känner till ifall det är stora skillnade i kvalitet på Olympus 1.7x-konverter och Soligors 2x-konverter? Det är ju onekligen mer lockande med 2x.

Är det så att man måste ha max-zoom alltid med teleconverter? eller var det bara den speciella som nämndes ovan? Finns ju faktiskt lite logik i att man måste ha max, men det är ju en JÄTTE nackdel.

ANNONS
Götaplatsens Foto