Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus C750 UZ internbatteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Call_me_Al

Medlem
Hejsan
Jag har en Olympus C750 Ultra Zoom, där internbatteriet har tagit slut.
Det skulle kosta 2000:- att byta det enl fotoaffären, det är det ju inte värt så jag funderar på att försöka byta själv om det går!
Är det någon som har tagit isär en sådan kamera och har några tips på hur man ska göra?

Mvh
Anders Mattsson

Har fått ett svarsmail från olympus men jag har inte hunnit ringa dem än, men så här svara de.

"det är en kondensator som måste bytas ut i detta fall, vi har tyvärr ingen information om hur du byter ut kondensatorn, detta kan bara göras på verkstaden dit Olympus kameror skickas för reparation, för ytterligare information om reparation vänligen kontakta Olympus Sverige direkt, tel. 08 735 34 90."

Alltså är det lika bra att skrota min kamera jag haft i snart 4 år bara!
2000kr kostar det att skicka iväg den, och det är den ju inte värd idag!

Mvh
Anders

Call_me_Al skrev:
"det är en kondensator som måste bytas ut i detta fall,...

Jag har bytt en sådan "kondensator" i en Sony-stereo en gång, som håller minnet för FM & AM-stationerna. Kan du få tag på komponenten, är händig, eller har din lokale kamerareparatör som kan hjälpa dig, så kan det kanske vara värt ett försök?

Hejsan TI.
Tack för tipset, jag pratade med stället jag köpte kameran på men de skulle bara skicka den.
Men tanken har slått mig att försöka öppna kameran och byta den själv, elfa kanske har en sån konding.
Jag bytte kondensator i min nokia 9802s digitalmottagare en gång, men dett är säkert mer precisionsjobb gissar jag.

Är det någon som läser detta och har tips om hur jag ska öppna kameran och var jag hittar kondensatorn, storlek och nummer kondensator etc så mottages dessa tacksamt!

Mvh
Anders

Memory Back Up Capacitor

Sök efter Memory Back Up Capacitor eller Memory Retention Capacitor, eller på ELFA t.ex. Backup-kondensator Supercap eller Backup-kondensator Dynacap/DB. Jag köpte min backup-kondning på JEC, Japan Electronic Center AB, eftersom de hade ett bra sortiment av reservdelar till konsument-elektronik. I en kamera, är detta en ganska liten komponent, så det är svårt att veta på förhand vilket värde som behövs. Dock skulle jag tro att det är i stort sett samma komponent i alla Olympus kameror.
Bäst vore det om någon vänlig skäl hade ett kapputt övningsobjekt att träna på och kolla upp hur man byter komponenten. Sök även på internationella forum. Jag har sett något liknande, så det ska inte vara helt omöjligt.

Liknande byte på en annan kamera

Hittade en som bytt på en annan kamera.
Bilder som dessa kan ge en liten uppfattning om att det finns lite prylar i en kamera.
Här har komponenten följande data: 0.2[F]@3.3[V]. ELFA's varianter är specade för en högre spänning och blir därmed större.

http://www.pbase.com/ociepka/5050

ANNONS
Götaplatsens Foto