Annons

Om extern blixt!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Clubson

Aktiv medlem
Nått jag kom att tänka på när man sitter hemma och tex vill använda sin extärna blixt på kameran.
Vi säger en Sigma dg 500 tex drivs i vanliga fall av fyra stycken AA batterier. Är man hemma eller har tillgång till ström så borde det ju rimligtvis vara superbra med nätadapter....
Min fråga är då följande fins det eller måste man fixa det på egen hand ?

En blixt drar mycket ström när den laddar upp kondensatorn. Se till att du får tag på en nätadapter som verkligen pallar. Det bästa är om du kommer åt att mäta hur många ampere som går åt.

/Johan

Det är ju sant...men ström som motsvarar fyra st AA batterier istället, så tänkte jag.Det kan ju inte vara så svårt.

Clubson skrev:
Det är ju sant...men ström som motsvarar fyra st AA batterier istället, så tänkte jag.Det kan ju inte vara så svårt.

Ett batteri klarar att nästan kortslutas. Det går att ta ut grymt mycket ström. Det är därför batterier kan bli varma om man blixtrar på mycket. Tänk dig bara ett bilbatteri när du startar. Det går en strömpik på nära 1000A. Det är inte vilken nätadapter som helst som klarar en sådan strömstyrka. Det gäller att skilja på ström och spänning.

Du kan ju koppla ihop 4 batterier (6V) och sedan dra två sladdar som du ansluter till blixtens +/- pol. den ena sladden drar du via ett mätinstrument där du kan utläsa hur många ampere blixten drar. Sedan är det bara att svansa iväg och skaffa en adapter med rätt spänning som klarar den uppmätta strömstyrkan.

/Peter

Nu kan man väl inte likna en resestiv last som en startmotor är, den har lågt motstånd eftersom den har få lindningar i rotorn (nära kortslutning) med en kondensator. Sedan är de rätt stor skillnad på strömuttag ur olika batterityper, med blybatterier är det lätt att rödglödga en skiftnyckel på några sekunder, medan lithium ION är mindre tåliga mot höga strömuttag, sedan finns de alla varianter däremellan.

En kondensator kommer aldrig att kortsluta strömkällan utan den kommer att "dra" så mycket ström den kan ur strömkällan. Med andra ord så kommer en extern strömkälla som är för klen att resultera i längre uppladdningstider och en lägre spänning, ev. blir den varm också.
Det som blixtens elektronik är känsligt för är spänningen. Se till att du använder rätt spänning och att den är stabiliserad så borde det fungera, underspänning tål den mesta elektroniken men kan då fungera lite si och så ;-)

Kolla specarna på de eliminatorer som leveras till blixten och matcha dem.
Jag lämnar ingen som helst garanti på det jag skriver ;-)

/p

En annan fundering vad gäller blixtar:

Om man bygger en låda utanför blixten med t ex 4st batterier parallellkopplade med 4 andra då borde det interna motståndet i batterierna halveras!? Då borde oxå uppladdningstiden in princip halveras (eller i alla fall minskas rejält)?

Är det någon som gjort detta?

Finns det ngn som känner till det interna motståndet i NiMh-batterier?

mvh
Patrik

Senast ändrad:
Sånna batteripack finns iaf till Canons externa blixtar, för nått hutlöst pris får man en plastbox med plats för 8:a extrabatterier. Har inte hört exakt vad det gör för uppladdningstiden, men jag antar att det minskar rätt bra.

eeyore skrev:

En kondensator kommer aldrig att kortsluta strömkällan utan den kommer att "dra" så mycket ström den kan ur strömkällan. Med andra ord så kommer en extern strömkälla som är för klen att resultera i längre uppladdningstider och en lägre spänning, ev. blir den varm också.
Det som blixtens elektronik är känsligt för är spänningen. Se till att du använder rätt spänning och att den är stabiliserad så borde det fungera, underspänning tål den mesta elektroniken men kan då fungera lite si och så ;-)
/p

Inte för att vara sån, men för strömkällan blir ju "att dra så mycket ström den kan" samma sak som en kortslutning; strömmen bestäms bara av batteriets inre resistans. En stor, tom kondensator till ett litet batteri borde bli rätt nära.

Att det är spänningen som är det viktiga håller jag med om om spänningskällan är strömbegränsad ("kortslutningsskyddad"). Annars måste man ju själv se till att inte elda upp den.
Däremot kan mikroprocessorer reagera väldigt märkligt på underspänning...

Nu skrev inte du, Jonas, varför du ville använda en extern strömkälla. Om det är för att spara batterier, så är nog laddningsbara bättre, och dessutom slipper du sladden.

Om det är för att få kortare uppladdningstider gäller det att se till att blixten klarar den större strömmen (den är ju designad för just AA-batterier, och vi ingenjörer är snåla typer...)

Slutligen, som alltid när man försöker "förbättra" elektriska pryttlar gäller ordspråket "friskt kopplat, hälften brunnet" :cool:

MvH / Sven

Mazy skrev:
Sånna batteripack finns iaf till Canons externa blixtar, för nått hutlöst pris får man en plastbox med plats för 8:a extrabatterier. Har inte hört exakt vad det gör för uppladdningstiden, men jag antar att det minskar rätt bra.

Hmm vet du hur kopplingen ser ut i denna? Är de parallellkopplade? har den ngt inbyggt dc/dc aggregat eller liknande?

/P

Visst kan man köra med uppladdningsbara batterier.. Eller köpa vanliga batterier när man ska iväg någonstans, Tanken var att batterierna förlorar ju kraft efter ett tag och då orkar ju inte batterierna att ladda kondingarna så pass mycket att blixten levererar tillräckligt plus att tiden blir längre! Så gör jag idag, men tänk vad skönt det skulle vara om du vill använda blixten hemma med stativ och fota där du har en jämn strömstyrka utan att behöva slösa massa batteri....Så var min tanke.

Om det är för att få kortare uppladdningstider gäller det att se till att blixten klarar den större strömmen (den är ju designad för just AA-batterier, och vi ingenjörer är snåla typer...)
Rätta mig om jag har fel, har inte sysslat med elektronik på en 5 år nu, men bara för att du har en adapter som klarar säg 10A motsvarande en som klarar 5A så beror det väl på blixten hur många A som dras, om voltstyrkan är exakt densamma. Då är det väl resistansen i kretsen(blixten) som sätter nivån.

Damocles skrev:
Rätta mig om jag har fel, har inte sysslat med elektronik på en 5 år nu, men bara för att du har en adapter som klarar säg 10A motsvarande en som klarar 5A så beror det väl på blixten hur många A som dras, om voltstyrkan är exakt densamma. Då är det väl resistansen i kretsen(blixten) som sätter nivån.

Det borde vara så att det finns en strömbegränsning i blixten, men i så fall spelar det ju ingen roll hur mycket ström den externa strömkällan kan leverera, uppladdningstiden blir densamma ändå.

Alltså: om man vill använda en extern kraftkälla för att minska uppladdningstiden, betyder det att man vill öka strömmen jämfört med när man använder de batterier blixten är konstruerad för. Då bör man vara lite försiktig (eller ha råd att elda upp den), det var det jag menade. Därmed inte sagt att det verkligen är någon risk.

MvH / Sven

Clubson skrev:
så borde det ju rimligtvis vara superbra med nätadapter....
Min fråga är då följande fins det eller måste man fixa det på egen hand ?

När det uppladdningsbara batteriet på min Sunpak 3600 gav upp för några år sedan lödde jag på en elsladd i batterifacket och kopplade den till en batterieliminator från ClasOhlson. Det fungerar utmärkt. Blixten kan vara påslagen i timmar, och eliminatorn är relativt liten och smidig att ha med sig om man vill.

Har även kopplat den till ett kraftigare nätaggregat, och kört med lite högre spänning (12 volt istf 8 volt) det fungerar också alldeles utmärkt och snabbar på laddtiden rejält.

Jag tror inte blixtarna är så känsliga för överspänning. Nikon SB-800 levereras ju med en extra batterihållare som sätts i serie med de övriga och höjer nivån ytterligare 1,2-1,5 volt effektivt arbetsomåde blir i så fall 4,8-7,5 volt beroende på antal batterier och typ av batterier.

/Olle

Eftersom Sigma-blixten drivs med 4 st 1.5 v-batterier kan spänningen vara maximalt 6v, detta om de alla ligger seriekopplade. Om vi då antar en minsta resistans på 1 ohm blir maximala strömstyrkan som tas ut 6A (Ohm´s lag). Detta förhållande är "worst case", dvs precis i starten av uppladdningen. Efterhand som kondensatorkretsen laddas sjunker ju strömstyrkan dramatiskt, uppladdningskurvan är ju inte linjär för en kondensator. Personligen tror jag inte att lägsta resistans i en modern krets av denna typen är så låg som 1 ohm, den är nog betydligt större. Efter att ha tittat i min Sigma-blixt, tror jag också att det är så att batterierna är serieparallellkopplade så att spänningen är 3v, är dock inte säker.
Mitt förslag är att du köper en adapter där du kan justera utspänningen (finns på Clas Ohlsson m.fl.). Jag vet inte, men jag tror dock att begränsningen i snabbhet kommer att ligga i adaptern, batterierna torde vara snabbare. Speciellt om du kör med uppladdningsbara. Däremot kan du ju vinna i "uthålligheten" med en adapter.

Vad tror ni om denna teori?

Det borde vara så att det finns en strömbegränsning i blixten, men i så fall spelar det ju ingen roll hur mycket ström den externa strömkällan kan leverera, uppladdningstiden blir densamma ändå.

Alltså: om man vill använda en extern kraftkälla för att minska uppladdningstiden, betyder det att man vill öka strömmen jämfört med när man använder de batterier blixten är konstruerad för. Då bör man vara lite försiktig (eller ha råd att elda upp den), det var det jag menade. Därmed inte sagt att det verkligen är någon risk.

MvH / Sven
Precis, jag vet att Canons blixtar klarar att ladda snabbare om man köper till dom extra packen, men det kan ju vara så att dom har ett en extra resistor i serie med batterier när dom kör inbyggt för att begränsa strömmen, alternativt bara maxar dom. Det brukar ju ändå vara lite mellanrum mellan blixtarna så batterierna inte hinner bli riktigt så varma.

Hmm, sen som lite kuriosa så finns det vissa extremer, modellflygare och dylikt som kör med elmotorer av det kraftigare slaget. Dom kan köra så det ryker, bokstavligen, har för mig att det var Cadmiumaccar då för att klara strömurtaget.

Det fins ju batteriadapter till själva kameran! (300D) ifall man inte vill köra med batteri. =)
Så hittar man bara rätt så borde det gå att tillverka en sån till blisxten.

ANNONS
Götaplatsens Foto