Annons

Optik som inte fungerar med EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

bearhug

Aktiv medlem
Hej!

Har en Sigma-optik som inte verkar vilja prata med min EOS 10D, bländaren vill bara vara fullt öppen.

Har någonstans i bakhuvudet för mig att detta kan "tunas in" hos en objektivverkstad.

Nu till pudelns kärna; VART hittar man en bra, billig och snabb sådan reparatör?

MVH
/johan

Sigmaobjektiv ska man lämna in till expert..och det ska vara kostnadsfritt att chippa om dessa.

Du är GRYMT snabb med dina svar Kim (och det uppskattas ska du veta)

Dock verkar min lokala Expert-butik vara allt annat än experter...
Påstår att det "ungefär är som att bygga om ett mikroobjektiv till att passa på en EOS, sånt gör man bara inte"...

Konkret tips på inlämningsställe någonstans i Stockholms centrala eller södra delar mottas med glädje...

Eller ta kontakt med Zieger teknik, det är dom som gör arbetet. Själv skickade jag min Sigma 105 macro direkt till dem och fick tillbaka den redan efter några dar. Mycket bra service.
Kolla på www.zieger.se

Sigma har en lista på sin hemsida vilka objektiv som kan chippas om, men generellt sett ska inget tillverkad dom senaste åren behöva det.

Hade kunnat fixa länken, men proxyn på jobbet vill inte leka med sigma just nu.

man bör tillägga att det är inte alla sigmaobj. som går att chippa om och alla kan inte fixas i sverige. mitt kunde inte göras i sverige utan fick sig en tur till japan.
ja, zieger ombesörjer detta.

thomas

Damocles skrev:
Sigma har en lista på sin hemsida vilka objektiv som kan chippas om, men generellt sett ska inget tillverkad dom senaste åren behöva det.

Hade kunnat fixa länken, men proxyn på jobbet vill inte leka med sigma just nu.

I en annan diskussion här på fotosidan står följande:

"En lista från Sigma på objektiv som måste fixas för att funka fullständigt till digitalarna:

8mm F4 EX CIRCULAR FISHEYE
15mm F2.8 EX DIAGONAL FISHEYE
24-70mm F3.5-5.6 UC
28-70mm F2.8-4 UC
28-80mm F3.5-5.6 MINI ZOOM Makro
28-80mm F3.5-5.6 MINI ZOOM Makro ASPHERICAL HF
28-80mm F3.5-5.6 II MINI ZOOM Makro ASPHERICAL
28-105mm F4-5.6 UC II
28-105mm F2.8-4 ASPHERICAL
28-105mm F3.8-5.6 UC III ASPHERICAL IF
28-135mm F3.8-5.6 ASPHERICAL IF Makro
28-200mm F3.5-5.6 DL ASPHERICAL HYPERZOOM
28-300mm F3.5-6.3 DL ASPHERICAL IF HYPERZOOM
50mm F2.8 EX Makro
105mm F2.8 EX Makro
70-210mm F4-5.6 UC II
100-300mm F4.5-6.7 DL
135-400mm F4.5-5.6 APO ASPHERICAL RF
170-500mm F5-6.3 APO ASPHERICAL RF

"

Jo, det är nog sant men jag har tolkat den listan som de som KAN fixas vilket väl knappast gäller för en del av de lite äldre objektiven ?

Mitt objektiv (som inte finns i listan)var från -96 och gick bra att chippa om, men de klarade inte av det här i sverige så man var utan det ganska länge, ca 3månader.

Jag har för mig att objektiv som är tillverkade efter -99 inte ska behövas chippas om.(tror att jag har läst det någonstans)

När det gäller Expert så är väl dom återförsäljare för sigma och ska väll kunna ombesörja detta annars är det mycket dålig stil.

thomas

Ja och på deras sida står även att det gäller objektiv tillverkade före 2001.

Och att kostnadsfritt e lite fel.. du får själva stå för frakten till Ziegers. Detta enligt dom själva i ett mail jag fick för inte så länge sedan ang. denna fråga.

jag fick inte lägga ut ett öre. Zieger skickade en förbetald "företagspaket" avi när jag skulle skicka till dem, och när jag fick hem det så kom det hem till dörren.
Det kan ju vara så att sigma inte ersätter dem för frakterna och att det har blivit väldigt många objektiv som chippas om.

thomas

Ursäkta om jag petar in ett litet snedskott i diskussionen men vad beror det på att man måste "chippa" om objektiven för att de ska fungera på vissa digitalkameror?

/C - smått undrande

På min får jag ett felmeddelande (ERR 99) om jag kör den på nått annat än automatläge. Så fort jag ställer nått annat och kanske minskar bländare ett par steg så får jag upp meddelandet.
Dom byter helt enkelt ett kretskort i objektivet så att det passar med övrig elektronik på kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto