Annons

Optikfråga (sportinriktat)

Produkter
(logga in för att koppla)

Igelkott

Aktiv medlem
Jag är numera ägare av en dynax 7D.

Det jag har tänkt fotografera mest är actionbilder på utövare av något som kallas Parkour. Dessa killar&tjejer hoppar från tak, tar sig över/förbi/genom hinder i stadsmiljö. När det ska fotas kommer det gå undan, och personerna kommer befinna sig från precis ovanför mig till kanske två hundra meter bort..
Det som verkar modernast inom actionbilder är mycket vidvinkel. Vilket visserligen kan framhäva höga hopp. Men då skulle det bli mycket springa.

Kan tänka mig att några stycken här kan sitta på värdefulla tips.. Jag har kikat på tokinas zoom 24-200/3,5-5,6.. övriga tips förstås också välkomna.

Skall du fota något med så mycket fart och är sugen på att kunna få skarpa bilder så skall du söka efter lite ljusstarkare objektiv samt köra på lite högre ISO-tal tror jag.
Som du säkert vet så ger ju större bländare(lägre värde) möjlighet till kortare slutartider.
Sen så måste du ju tänka på att du förmodligen vill ha snabb autofokus.

En 50/1.7 eller liknande är bra att utgå från. Kanske en mer extrem vidvinkel som Sigmas 18-50/2.8 kan vara lämplig också.

Objektivet du föreslog kommer nog att göra att du missar en del bilder då autofokusen inte är tillräckligt snabb samt att du får för långa slutartider och bilderna blir för suddiga eller med för mycket rörelseoskärpa.

Så fungerar det väl ungefär rent tekniskt.

Igelkott skrev:
Jag är numera ägare av en dynax 7D.

Det jag har tänkt fotografera mest är actionbilder på utövare av något som kallas Parkour. Dessa killar&tjejer hoppar från tak, tar sig över/förbi/genom hinder i stadsmiljö. När det ska fotas kommer det gå undan, och personerna kommer befinna sig från precis ovanför mig till kanske två hundra meter bort..
Det som verkar modernast inom actionbilder är mycket vidvinkel. Vilket visserligen kan framhäva höga hopp. Men då skulle det bli mycket springa.

Kan tänka mig att några stycken här kan sitta på värdefulla tips.. Jag har kikat på tokinas zoom 24-200/3,5-5,6.. övriga tips förstås också välkomna.

Saker som rör sig= ljusstark zoom.

Sigma 70-200 2.8 är ett bra val.

En optik med bländare 5.6 behöver massor med ljus för att få tillräckligt korta slutartider.

Jag har varit inne på en fast 50mm vid andra situationer. Och om nån erbjöd mig en 50/1,7 skulle jag nog ta det.

Men sigma 70-200 blev helt plötsligt en drömoptik. Recensionerna här på fotosidan är ganska eniga =)
Synd att det inte är hsm-motor på minoltaversionen =(

Vad ska man betala för en sån?

Har man förresten nån användning för bildstabilisatorn vid snabbare slutartider?

ANNONS
Götaplatsens Foto