Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Original vs pirat (AF-belysning på blixt)

Produkter
(logga in för att koppla)

marooned

Aktiv medlem
Jag hade lite dåligt samvete då jag valde nikons dyra vidvinkelzoom istället för Tokina eller Sigma. Jag är fortfarande inte helt nöjd med mitt val, då Nikon har snålat in en hel del på känslan i objektivet.

Nu till saken. Jag upptäckte att den röda AF-belysningen fungerar inte ihop med min telezoom Sigma 50-150. Undrar om samma problem hade uppstått med Sigma 10-20 eller Tokina 12-24.

Många använder dessa gluggar till vimmelbilder och jag kan tänka mig att det röda ljuset från blixten är guld värd. Vad har ni för erfarenheter?

min D80 + sb-600 ger röd korsformig Af-assist med både tokina 12-24/4 och sigma 20/1.8 med AF-A och AF-S. har jag AF-C funkar det inte. dessutom funkar det bara med mittersta AF-punkten, sidpunkterna ger ej nån af-assist.

Vilka punkter blixtens AF-belysning fungerar med har att göra med vilken brännvidd man använder. Nikon har gjort så att om fokuspunkten inte täcks av ljuset så lyser det inte upp. Egentligen en smart grej (för att spara batteri etc), men jag tror det samtidigt kan orsaka en hel del huvudbry.

Jag minns kanske inte siffrorna exakt, men på D2-kamerorna är det någonting i stil med:
Mittenpunkten : alla brännvidder
De åtta punkter som omger mitten: från 20mm
De två yttersta punkterna : från 35mm

Det är antagligen samma sak med D80 och D200.

Dessutom (som redan nämnt) tänds inte AF-belysningen då man har fokusen i AF-C (continuous), utan bara i AF-S-läge.

Kolla dessa två saker först.

ANNONS
Götaplatsens Foto