Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ormande panorama önskas bli rakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Luttoh

Aktiv medlem
Jag har nyligen tagit en mängd bilder med min Canon Ixus V2 och dess panoramahjälpfunktion.

Medföljande programvara brukar kunna fixa till hyffsade panoramor om man är lite nogrann vid själva fototillfället. Nu rörde det sig folk på platsen i fråga så autoläget i "photo stich" gick bet. Man kan markera och fixa och ändå få ut ett panorama.

MEN... nu slingrar sig den färdiga bilden väldigt mycket. Som ~ ungefär.

Photoshops perspective, skew och vad de heter känns en smula tungjobbade på den långa bild som är resultatet. Liquify kändes inte heller helt rätt.

Har jag missat något eller finns det ytterligare funktioner som kan räta ut mitt ormande panorama?

Om du använder "Specify Overlapping Areas" och bockar ur "Auto Adjust Overlap" brukar inte bilderna roteras alls (i PhotoStich 3.1). Om du nu höll kameran någorlunda rakt borde inte resultatet bli lika slingrigt.

Annars är bästa tipset egentligen att använda annan programvara (PTGui), men det känns inte som det tips du hade tänkt dig ;-)

Delarna. Provade med PTGui/PTAssembler men det gick inte speciellt bra.

Bilagor

• konserthuset2.jpg
    konserthuset2.jpg
    47.6 KB · Visningar: 993
Photoshop CS har funktionen 'Photomerge' (File / Automate / Photomerge...)

Funkar rätt bra, inte alltid kanon men jag är iaf. helt nöjd med funktionen.

digitalzero skrev:
Photoshop CS har funktionen 'Photomerge' (File / Automate / Photomerge...)

Funkar rätt bra, inte alltid kanon men jag är iaf. helt nöjd med funktionen.
Jo, den är bra och enkelt att använda. Men den kräver att källfilerna är relativt bra utan stora lins- och parallaxfel (som i mitt exempel).

Bilagor

• konserthuset3.jpg
    konserthuset3.jpg
    42.8 KB · Visningar: 930
"No match found" kommer upp nästan varje gång jag använder det. Någon som vet vad man bör tänka på för att få det att matcha?

Baldwin skrev:
"No match found" kommer upp nästan varje gång jag använder det. Någon som vet vad man bör tänka på för att få det att matcha?
Hur ser bilderna ut? Kan du lägga upp exempelbilder?

Testa att ändra "SIFT image scale" till 25-50% istället för 400 pixlar.

"Output size" kan du ställa ner något om du vill ha en snabb "preview". Annars sätt den till 100%

Multi Band: Påverkar hur de olika bilderna blandas ihop.

Gain Compensation: Aktivera den om du har bilder med väldigt olika exponering. Då ljusas/mörkas bilderna något så att de matchar varandra.

System memmory ställer du till så mycket minne du vill att programmet ska använda. Har du 1GB minne så ställ typ in på 0.7GB. Annars kommer ju andra program inte få plats och Windows börjar swappa mycket.

Senast ändrad:
Det som krävdes var ordentlig "sömnsmån"(felstavat?). Så nu vet jag vad som krävs.

Autostich är väldigt bra!

Tack för tipset!

Baldwin skrev:
Det som krävdes var ordentlig "sömnsmån"(felstavat?). Så nu vet jag vad som krävs.
Jo, det blir bättre ju fler bilder du har överlappat. Autostitch hittar själv orningen så du behöver inte tänka på det vid fototillfället =). Du behöver alltså inte fota i jämna rader.

Jag var ju tvungen att testa om Autostitch verkligen är så bra som ni säger. Och ni verkar ju ha rätt!! Det är helt fantastiskt!

Jag tog ett gäng bilder på måfå i en park (automatisk exponering och vitbalans) som täckte i princip 180 graders bildvinkel horisontellt och nästan lika mycket vertikalt. Vissa av bilderna tog jag medvetet med an ganska lutande horisont i kameran för att se vad programmet klarade.

Här är de 36 delbilderna:

Och slutresultatet, efter att Autostitch funderat i ca 1 minut:

Bilagor

• pano400.jpg
    pano400.jpg
    45.9 KB · Visningar: 790
Jag får tacka för svaren (även om det inte svarade på min ursprungliga orm-fråga)
Jag får helt enkelt prova med autostitch istället.

Luttoh skrev:
Jag får tacka för svaren (även om det inte svarade på min ursprungliga orm-fråga)
Jag får helt enkelt prova med autostitch istället.
Beror på att jag inte känner till just det program du använde, så jag föreslog ett annat enkelt program istället. :)

nu har jag också provat och det här var ju ett helt underbart program :) det trollade till och med bort en cyklist som var ivägen!

Luttoh skrev:
Det var underligt - mitt förslag borde fixat ormigheten om du höll kameran rakt när du fotade. Kanske har du en annan version av PhotoStich som inte fungerar likadant?

Angående mitt 36-bilder panorama ovan så var det helt handhållet, dessutom med avsiktligt sneda bilder och annat som skulle kunna störa Autostitch (trodde jag). Men det gick ju hur bra som helst. Hade jag bara tagit lite fler bilder så hade jag nog kunnat skapa ett 180*180 graders panorama.

Men som det verkar så kan jag nog gå tillbaka till samma plats om några dagar och bara ta lite nya bilder och låta Autostitch göra ett nytt panorama där jag blandar gamla och nya bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto