Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Papper för storformat (A2) vart handla

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Vart köper du ditt papper till din A2 skrivare, är i funderingar på en Epson 3800 men vill ha koll på ekonomin och alternativen helt och hållet innan jag fattar beslutet.

Så A2 papper, jag är intresserad av både extremt hög kvalitets bomullspapper såväl som billigare mainstream papper. Glossy, pearl och matt. Vart vänder du dig för att få bäst kvalitet för pengarna.

(Jag gör mina egna profiler så det måste inte vara Orginal eller så)

Mvh
Mårten

Har läst lite i forumen och det verkar som en del köper rulle och skär till själv. Men det verkar lite bökigt. A2-papper kostar som bekant allt mellan 10 kr och 80 kr st för Epson orginal (Enkelt fotopapper till deras Ultrasmooth fine paper). Ilford har en del papper och jag har beställt ett trialpack från både Ilford och Hahnemüle från www.speedgraphic.co.uk. Priserna på papper (beroende på valutakursen) diffar ganska rejält mot Sverige.

Ilford Galerie Gold fibre silk (barytpapper) kostar ca 41 kr st från UK och 85 kr från cyberphoto.

Ilford Galerie Smooth Pearl kostar 22 kr st från UK och 39 kr från cyberphoto.

Det är möjligt att det finns billigare ställen i Sverige, men jag tycker det är anmärkningsvärt att papper skall vara så pass mycket dyrare här. Sen tillkommer förstås lite högre fraktkostnad.

Har läst lite i forumen och det verkar som en del köper rulle och skär till själv. Men det verkar lite bökigt. A2-papper kostar som bekant allt mellan 10 kr och 80 kr st för Epson orginal (Enkelt fotopapper till deras Ultrasmooth fine paper). Ilford har en del papper och jag har beställt ett trialpack från både Ilford och Hahnemüle från www.speedgraphic.co.uk. Priserna på papper (beroende på valutakursen) diffar ganska rejält mot Sverige.

Ilford Galerie Gold fibre silk (barytpapper) kostar ca 41 kr st från UK och 85 kr från cyberphoto.

Ilford Galerie Smooth Pearl kostar 22 kr st från UK och 39 kr från cyberphoto.

Det är möjligt att det finns billigare ställen i Sverige, men jag tycker det är anmärkningsvärt att papper skall vara så pass mycket dyrare här. Sen tillkommer förstås lite högre fraktkostnad.

Jag brukar handla på www.inkjetmall.com i USA De har bra priser och det brukar löna sig att köpa 50-pack av t.ex Hahnemuhle Photo Rag, trots att frakten blir rejält dyr med ups. Sedan till kommer också tull och moms på hela rasket. I dagsläget är dock ekvationen lite svår att få ihop pga av den högre dollarkursen.

Jag fattar inte heller varför papper är så otroligt mycket dyrare i Sverige än i USA. Det är anmärkningsvärt att jag kan köpa billigare från USA trots frakt, tull och moms.

Hälsn.

F

Eftersom jag spenderat mer än 10 år som marknads och försäljningsdirektör inom en större svensk papperskoncern så är jag inte förvånad över skillnaden.
England är en av de marknader där priserna hör till de högsta i Europa när Pundet är starkt och en av de sämre när Pundet är svagt.
Det finns ingen chans att hinna kompensera sig i den takt som valutan faller.
Nu har ju Pundet fallit mycket mer än kronan så det är ju bra för oss när vi handlar där men inget vidare för engelsmännen att handla utanför England.
Hur billigt hade det inte varit om vi hade haft € istället för svenska lire?

Nu har ju Pundet fallit mycket mer än kronan så det är ju bra för oss när vi handlar där men inget vidare för engelsmännen att handla utanför England.
Hur billigt hade det inte varit om vi hade haft € istället för svenska lire?

Nja, även när pundet stod i 14.50 så hade skillnaden varit ex. vis 26 kr vs 39 kr så det argumentet håller inte. Förvisso har England sänkt momsen, men bara med 2,5% så det borde inte påverka så mycket. Det är naturligtvis andra underliggande faktorer som arbetsgivaravgifter och löner som driver upp priserna i Sverige. Men jag håller med om att OM vid haft evrosar så hade det nu varit ännu billigare att handla och då även world wide.

I så fall följer inte fotopapper det vanliga mönstret. Det med högre löner och arbetsgivaravgifter stämmer inte heller. Vi ligger långt ner på lönekostnadslistan sedan flera år.
Däremot brukar svenska dotterbolag och återförsäljare vara bra på att hålla upp marginalerna. Att vi sedan har en ful tradition av att hålla möten med kollegor om vad saker bör kosta hjälper inte heller till.
Så mer direktimport så vi får lite fart på konkurrensen.

ANNONS
Götaplatsens Foto