Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Partiell sökarbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Hej!

Varför visar systemkamerornas sökarbild oftast inte hela bilden. Är det en kostnadsfråga eller en praktisk fråga?

Jag tror att min F80 bara täcker 92% av den egentliga bilden, min gamla F60 90%. Och en F100 skall vist täcka 96%. Det verkar vara en kostnadsfråga...

Tackar!

Ja, det är en kostnadsfråga. Genom att minska sökarens utsnitt så behöver de inte ha samma precision vid tillverkningen. Det kan vara värt att komma ihåg att det man ser i sökaren inte nödvändigtvis alltså behöver motsvara de centrerade 90-96%:en av bildytan, utan kan vara vilka 90-96% som helst, nedra högra hörnet tex. Vill man vara säker på att kunna komponera riktigt tight kan det mao vara bra att testa vilket utsnitt sökaren ger. Tänk också på att diaramen beskär bilden något, liksom negativkopior.

/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto