Annons

Peleng 8 mm i Peking

Produkter
(logga in för att koppla)

85Cribba

Ny medlem
Jag har en D40 och jag har borjat leta efter lite fler roliga objektiva nu nar jag trottnat pa kitobjektivet.

Jag har kollat lite pa den lite udda Peleng 8 mm (Fisheye) (http://www.rugift.com/photocameras/peleng_fisheye_nikon_lens.htm) som verkar vara ett roligt objektiv!

Jag har dock lite fragor som kanske nagon av er kan svara pa:

1. Fungerar detta pa min d40? jag har hort att den slar i spegeln pa vissa modeller...

2. Det finns en Peleng fisheye pa 16 mm ocksa som ar billigare, men med D40's cropfactor kommer val hela fisheye-effekten att forsvinna? Eller tanker jag fel ?

3. Jag befinner mig i Peking i nagra dagar till och skulle uppskatta tips pa fotoaffarer som kan tankas salja denna typ av lite mer udda objektiv. Jag har varit pa det stora Photo Equipment City men hittade bara "vanliga" marken till nastan samma pris som i Sverige. Men om ni vet att det absolut ska finnas nagon sadan affar dar sa hojta till! Jag kan ha missat nagon affar...

4. Tar garna emot tips pa fler roliga (billiga!) objektiv av udda fabrikat dar man inte behover AF (med tanke pa D40), typ fisheye, extrem vidvinkel, macro, tilt/shift osv..

Tacksam for alla svar!

/Christian

Sigma har ju ett EX 4,5/2,8 DC HSM samt EX 10/2,8 DC HSM till nikon som kostar ca 6200kr resp 5200kr. Kanske nåt av dom är intressant?

mvh jens

Iom att Peleng-objektivet är gjort för att användas på en analog (dvs fullformat) kamera, så kommer bilden vara ett (fyrkantigt) utsnitt av fisheye-ringen.

Eventuellt kommer kanterna vara klippta, och det kommer hursomhelst se rätt skumt ut.

En specialanpassat DX-fisheye (Nikon 10.5 fullframe, eller sigmas) är det enda vettiga.

ANNONS
Götaplatsens Foto