Annons

Pentax över axeln

Måns H

Aktiv medlem
Jag har gjort i ordning ett gammalt östtyskt objektiv Meyer Optik Orestegor 200mm och testar på Pentax K-1.

_IMG0782-1000.jpg

Man får vara jättenoga med avståndsinställningen. Kameran hjälper till, piper snällt då den stämmer. Sen får man inte vara för finkänlig med att lägga på kontrast och skärpa på råfilen. "Monster Bokeh" står det ibland i annonserna och visst, 15 bländarblad är väl bra, men inte ser väl oskärpan monstruös ut?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Du verkar bländat ner en del. Oskärpan tycker jag ser bra ut, skärpan med och CA ser jag inte. Jag har en Pentax K200/2,5 som har CA, men jag gillar inte manuell fokus, så jag använder DA*200.:)
 

Måns H

Aktiv medlem
Du verkar bländat ner en del. Oskärpan tycker jag ser bra ut, skärpan med och CA ser jag inte. Jag har en Pentax K200/2,5 som har CA, men jag gillar inte manuell fokus, så jag använder DA*200.:)
Stämmer, f/8. Jag har linsen som ett hobbyprojekt, en hobby i hobbyn. Autofokus är ju mer praktiskt.
 

joakimos

Aktiv medlem
1912_tyreso_129.jpg
En bild från i vintras där en räv fångat en gnagare. Bilden är obeskuren och fotograferad med Pentax K-1 + DFA 150-450mm@150mm.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag flög över till Watford och England i november, det var Pentax 100års event vid SRS microsystem. Det blev en workshop, 3 seminarium för mig och 100års festen. Plus lite inköp på SRS, allt på samma dag.
Workshopen var porträtt, FA50/1,7 på f4 med dålig bakgrund.
Modell 4330.jpg
En nattbild.Watford b 1122.jpg
Pentax president:
Presidenten 1107.jpg
Och tårta;
Tårta b 1108.jpg
KP med DA15, starbust.
Centrum 1 2442.jpg
 
ANNONS