Annons

Personer som ska hålla i saker utan att det blir töntigt

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hur gör ni när uppdragsgivare ber att personen ska hålla i saker, det blir alltid så hima tillgort.

Klassiska saker
Författaren ska hålla sin bok

Elekterkinen ska hålla upp denna produkt (som vi vill sälja nu)


Frisören håller i en sax så att man förstår att den personer klipper hår


IT-chefen håller fiberoptik eller nätverkkabel
 

törnan

Aktiv medlem
Ja det är otroligt svårt att få till det på ett bra sätt kan jag tycka, ofta blir det klyschigt som du säger men jag har också svårt att komma ur tänket som ger den typen av bilder..
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur gör ni när uppdragsgivare ber att personen ska hålla i saker, det blir alltid så hima tillgort.

Klassiska saker
Författaren ska hålla sin bok

Elekterkinen ska hålla upp denna produkt (som vi vill sälja nu)


Frisören håller i en sax så att man förstår att den personer klipper hår


IT-chefen håller fiberoptik eller nätverkkabel
Är inte definitionen av "stockphoto" att det ser allmänt ostigt (cheezy! 😜) ut?

Om vi håller oss till mer "normala" bilder tycker jag att man relativt ofta ser samma fenomen när den porträtterade blivit tillsagd att stå på ett visst vis, om än inte lika uttalat som i den länkade typen av bilder. Personer som inte brukar stå med armarna i kors ser helt enkelt lite småmärkliga ut när de blir tillsagda att ställa sig med armarna i kors och se lite lagom erfarna och överlägsna ut.
 

PMD

Aktiv medlem
Om en fotomodell ska stå och hålla i något som den inte har någon erfarenhet av så blir det nog lätt tämligen styltigt. Kanske bättre att anlita någon som faktiskt är författare, elektriker, frisör eller IT-tekniker för den där typen av bilder?
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Hur gör ni när uppdragsgivare ber att personen ska hålla i saker, det blir alltid så hima tillgort.

Klassiska saker
Författaren ska hålla sin bok

Elekterkinen ska hålla upp denna produkt (som vi vill sälja nu)


Frisören håller i en sax så att man förstår att den personer klipper hår


IT-chefen håller fiberoptik eller nätverkkabel
Jag håller med att Stock Photo blir ganska platt om man inte letar länge.
Tycker inte att "Läraren med boken" är så tokig men de övriga ganska tråkiga.

Jag är mest nyfiken på hur hade DU själv löst det Jonas?
 

Bengf

Aktiv medlem
Som intresserad av Tyngdlyftning, så blir det vansinnigt ensidigt med numera manliga idrottare som får uppmaningen att spänna biceps i alla lägen, dagens idrottare är oavsett storlek och låg kroppsvikt imponerande starka, slalom åkare manliga som kvinnliga är otäckt starka i sina ben, men där lite svårare att spänna benmusklerna förstås.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Se till att börja med till att sammanhanget är naturligt.
Jag såg en bild i ett webbinarium om arbetsmiljöarbete igår med en sådan bild som gav rysningar. En modell stod och svabbade ett golv, och skulle då illustrera kemikaliesäkerhet. Bilden var helt oavsiktligt "finn fem fel".

- Hon svabbade ett grovt betonggolv i en lagerlokal
- Iförd kirurgiskt munskydd, som inte skyddar alls mot inandning av kemikalieångor
- Iförd gymnastikskor istället för skyddsskor

Sedan var det två saker till som helt uppenbart var fel/ olämpliga i bilden jag inte minns.

Om bilden som i det här fallet ska illustrera ett ämne där mottagaren har insikt är det ännu viktigare att den är någorlunda faktakorrekt och relevant, annars funderar mottagaren bara på detta istället och hela presentationen signalerar att presentatören av informationen inte har någon koll. Och är det reklam det rör sig om är ju det inte lyckat.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om en fotomodell ska stå och hålla i något som den inte har någon erfarenhet av så blir det nog lätt tämligen styltigt. Kanske bättre att anlita någon som faktiskt är författare, elektriker, frisör eller IT-tekniker för den där typen av bilder?
Nej , nu handlar det om folk som med det delvis i alla fall men det kan vara en mellanchef som håller i en skiftnyckeln men aldrig satt sin fot i en verkstad.


Jag håller med att Stock Photo blir ganska platt om man inte letar länge.
Tycker inte att "Läraren med boken" är så tokig men de övriga ganska tråkiga.

Jag är mest nyfiken på hur hade DU själv löst det Jonas?
Alltså det är det som är frågan, jag tycker det blir sjukt töntigt men får oftast den frågan från beställare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Har tappat räkningen på hur många gånger jag sett folk som ska hålla i en kamera. Alltså en "riktig", en systemkamera. De håller så bakvänt att man verkligen kan undra om de är rädda att de ska bränna sig på den?
En gång såg jag en bild på Ingemar Stenmark i en tidning. Han höll i en systemkamera, men det såg ytterst bakvänt ut. Jag tittade några sekunder innan jag insåg att det var just vad det var. För att det skulle passa till layouten var det bättre att han fotograferade på "andra hållet", så bilden var helt enkelt spegelvänd i tidningen. Det såg ut som om han försökte trycka av på återspolningsveven.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Har tappat räkningen på hur många gånger jag sett folk som ska hålla i en kamera. Alltså en "riktig", en systemkamera. De håller så bakvänt att man verkligen kan undra om de är rädda att de ska bränna sig på den?
En gång såg jag en bild på Ingemar Stenmark i en tidning. Han höll i en systemkamera, men det såg ytterst bakvänt ut. Jag tittade några sekunder innan jag insåg att det var just vad det var. För att det skulle passa till layouten var det bättre att han fotograferade på "andra hållet", så bilden var helt enkelt spegelvänd i tidningen. Det såg ut som om han försökte trycka av på återspolningsveven.
Spegelvända bilder är en stygglese.
Blir ju väldigt uppenbart med tex kameror och allra tydligast när layoutare utan musikkunskap bara vänder på gitarristen... Hatar det. Gör om gör rätt.
 
ANNONS