Annons

Photografica.com: D80/D40 är inte bara rykten.

Produkter
(logga in för att koppla)
*tittar i sin plånbok*

Det verkar luta åt att man snart kanske kan köpa sig en hyffsad D-SLR utan att sälja huset! (tänker mest på begagnat nu)

Olle skrev:
Nej, betydligt större. APS har brännviddsförlängning 1,25 med småbildsobjektiv,
då APS-formatet är ca 16,7 x 30,2 mm.

Olle

nej, APS formatet är 25.1 x 16.7
det ser du ju på proportionerna att det aldrig kan stämma det du skrev.
diagonalt 30.1 därimot.

http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp

sen tror jag inte det avses exakt APS-format, det brukar stå "APS size chip" även på den storleken D60 har (22.7 x 15.1 mm)

oki, men det måste vara den storleken som avses med "APS size chip", eller hur?
det står ofta "APS size chip" om D100 (och Nikons övriga D-SLR) D30 och D60.
då menar man APS-c (16,7 x 25,1) och inget annat.

inte helt korrekt kan tyckas men det är så det används.

Om D40:n släpp för runt 19 000 kr i Sverige, hur tror ni då att D30-priset kommer att påverkas? Sjunker det markant eller bara några kronor? (syftar på begagnatpris)

Hej

Den är ju inte här än, om den kommer. Men Canons europacef sa ju inför PhotoKina att det skulle komma DSLR i denna prisklass.

Men varför skulle det påverka D30 priset? Kameran kommer säkert att vara ungefär likvärdig, så varför byta?

Värre är det för oss pryltokiga som har en D60 och sneglar uppåt, det är skrämmade om det kommer en EOS 3 liknade sak för säg 40kkr....

Roine

ja kommer det en Digital-EOS baserad på
EOS-3/Eos-1v (samma autofokus)... då kommer även jag att ta (D)et stora steget...även om den kostar ca 30-40 jättestora papperslappar....

roinek skrev:
Hej

Men varför skulle det påverka D30 priset? Kameran kommer säkert att vara ungefär likvärdig, så varför byta?

Roine

Jag resonerade att när en uppföljare kommer så brukar priset sjunka, rejält i vissa fall. Tänk om D60:n inte skulle kommit och det bara skulle funnits en D30 på marknaden. Då skulle den fortfarande kosta 25 000 kr även idag (tror jag i alla fall).

D40 har enligt rykten så liten ccd att det blir 2x brännviddsförlängning. Nikon kommer (enligt rykten än en gång) med D2X på 10,6 Mpixel och D2H på 5,47 Mpixel, samma ccd som i D1X kanske?

PMA är i början på mars, ska bli intressant. Jag har själv en D60 och skulle jag byta till en D80 är det inte för två extra megapixel utan för autofokusen som i EOS 3 är i toppklass.

ANNONS
Götaplatsens Foto