Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop + RAW önskelista

Produkter
(logga in för att koppla)

Torleif

Aktiv medlem
Kom att tänka på en sak här om kvällen. Detta med att RAW konverteringen fungerar som ett separat arbetsskede. På min önskelista skriver jag in följande:

Full RAW bildbehandling i Photoshop, inkl lager, maskeringsmöjlighet etc etc men med RAW filens möjligheter kvar i varje lager, dvs vitbalansering, exponeringskompensation etc utan att förlora de ack så värdefulla pixlarna. När sen bilden är färdigbehandlad görs konverteringen till TIF eller JPG eller vad nu behagar användaren.

Detta, tycker jag skulle tillföra mycket till den digitala efterbahandlingen. Tänk bara på hur lätt det skulle vara att kompensera exponeringen, eller ändra vitbalans i olika masker för att få fram det man såg, hörde och kände i fotoögonblicket.

Vad tycker du? Vore intressant att höra feedback o kommentarer om andra tycker som jag, eller om jag är helt ute och cyklar.

mvh Torleif

Smart objects i PS CS2

Din önskan är hörd, i allafall delvis. Man kan lägga raw-filen som ett smart object i PS CS2 och därmed kan man juster i rawfilen för de olika lagren. Kolla in http://www.russellbrown.com/tips_tech.html en bit ner på sidan finns Dr. Brown's Services 1.3 som innehåller bland annat Place-A-Matic som placerar en bild i rawformat två gånger, i olika lager, och som Smart Object. Då kan man dubbelklicka på lagret och få upp CameraRaw och editera allt som går att editera i CameraRaw. Enda kravet är att man kör med Bridge och CameraRaw.

Det går såklart att lägga in fler än två lager på detta vis men då måste man göra det manuellt, Dr. Brown´s script fungerar bara för två lager men principen är den samma för fler lager.

Jonas

Tack för tipset!

Det låter ju som ett steg i rätt riktning. Måste kolla in länken när jag har lite bättre tid.

Tack för tipset Jonas!

mvh Torleif

ANNONS
Götaplatsens Foto