Annons

Photoshop visar inte samma ljus och färgmättnad

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennifer86

Aktiv medlem
Hej!

Har fått problem med min bildbehandling i CS5.

Här ska ni få ett exempel på vad som händer:

Om jag redigerar en svartvit bild så mörkar jag t.ex. ned bakgrunden så att den ser helsvart ut på bilden i själva Photoshop. Jag sparar bilden i jpeg och öppnar sedan bilden från det vanliga biblioteket "Mina Bilder"-mappen. Då är bakgrunden inte svart längre utan man ser massor med ljusa fläckar överallt. Det ser ut som en riktigt dålig redigering!

Om jag då öppnar bilden igen med Photoshop, så ser den okej ut i programmet.... Men den är ju inte okej uppenbarligen.

Blir så med alla bilder just nu, även problem med ljushet och färgmättnad i färgbilder.
Vad ska jag göra??

Mycket tacksam för tips!

Det är inte så att du i photoshop arbetar med någon större färgrymd som Adobe RGB, eller Prophoto RGB, men programmet du tittar på jpeg med förutsätter iatt de är sRGB. I så fall ,prova att i photoshoop byta färprofil på jpeg bilden. Du hittar inställningen under "Edit" ->"Convert to Profil", välj sRGB som destination space och kryssa för "Use Black Point Compensation"

Hej, tack för ditt svar!
Är det så här det ska se ut? (Se bifogad fil)
Det fanns flera sRGB.

Innebär det att jag ska göra så här med alla bilder innan jag redigerar dem för att få rätt ljus och färger när dom ska sparas till jpeg?

Bilagor

• sRGB.jpg
    sRGB.jpg
    110.2 KB · Visningar: 127
Det är väl så att windows egen bildvisare inte klarar av att hantera färgprofiler alls vilket t.ex. Photoshop och t.ex. Bridge gör? Alltså är det "rätt" i Photoshop men "fel" i den vanliga visaren och om jag inte har helt fel å märks det här mer på bättre skärmar. Vet att jag iaf råkade ut för samma fenomen när jag skaffade min första finare skärm men det är några år sedan och en hel del kan ha hänt sedan dess.

OBS: Rätta mig GÄRNA om jag är ute och cyklar nu!

Ja det ser bra ut, fast jag hade nog använt Perceptual som rendering intent om det är foton. Det innebär visserligen att en del färger som faktiskt ryms inom sRGB rymden kommer att flytta på sig men färgövergångarna kommer att bli jämnare än om man bara flyttar in de färger som finns utanför sRGB rymden till närmast matchande färg. Prova och se vilket som blir bäst om man ser någon skillnad.

Om du alltid arbetar med bilder för web och dator är det bättre att arbeta i sRGB rymden redan från början. Problemet med dettta är dock att du då slänger bort färginformation som kunde varit användbar på en skrivare som kan hantera färger utanför sRGB rymden Så skriver du ut på papper ibland arbeta i AdobeRGB. De jpegbilder som du vill ska vara läsbara av dumma mjukvaror som inte läser vilken färgprofil som används och tar sRGB för givet behöver konverteras till sRGB. Till dumma mjukvaror räknas det mesta som inte är bildbehandlingsprogram som t.ex. webläsare. Firefox kan dock konfigureras att förstå sig på färghantering men de flesta gör inte det. Så ja, chansen ästor att du ofta behöver byta färgrymd om du arbetar i AdobeRGB.

Hej!

Har fått problem med min bildbehandling i CS5.

Här ska ni få ett exempel på vad som händer:

Om jag redigerar en svartvit bild så mörkar jag t.ex. ned bakgrunden så att den ser helsvart ut på bilden i själva Photoshop. Jag sparar bilden i jpeg och öppnar sedan bilden från det vanliga biblioteket "Mina Bilder"-mappen. Då är bakgrunden inte svart längre utan man ser massor med ljusa fläckar överallt. Det ser ut som en riktigt dålig redigering!

Om jag då öppnar bilden igen med Photoshop, så ser den okej ut i programmet.... Men den är ju inte okej uppenbarligen.

Blir så med alla bilder just nu, även problem med ljushet och färgmättnad i färgbilder.
Vad ska jag göra??

Mycket tacksam för tips!

Första frågan du bör ställa dig är ju vilket program det är viktigast att det ser rätt ut i. Det kommer nämligen inte räcka med att du byter från Adobe RGB till sRGB när du håller på med svartvita bilder. De använder nästan exakt samma gammavärde, så en svartvit bilds värden kommer inte att förändras så mycket. Så ditt problem kommer antagligen att finnas kvar även efter en konvertering till sRGB.

Första frågan är, har du kalibrerat din skärm? Om du inte har gjort det, så är det det första steget du bör göra. Sannolikt kommer en hel del av skillnaden försvinna då. Om du har en dålig skärmprofil kan Photoshop visa helt fel.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Är bilden svartvit så ska man absolut inte använda någon RGB-färgrymd över huvud taget, utan en monokrom färgrymd.

Är bilden svartvit så ska man absolut inte använda någon RGB-färgrymd över huvud taget, utan en monokrom färgrymd.

Spelar inte så stor roll. Om du har bilden i RGB med till exempel Adobe RGB som arbetsfärgrymd eller i gråskala med Gamma 2,2 som arbetsfärgrymd är det samma resultat. Enda skillnaden är att du har tre färgkanaler istället för en, så du sparar lite utrymme genom att konvertera den till gråskala. Men det är också allt.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Spelar inte så stor roll. Om du har bilden i RGB med till exempel Adobe RGB som arbetsfärgrymd eller i gråskala med Gamma 2,2 som arbetsfärgrymd är det samma resultat. Enda skillnaden är att du har tre färgkanaler istället för en, så du sparar lite utrymme genom att konvertera den till gråskala. Men det är också allt.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Ah, såg inte att bilden var svartvit, håller med

I Photoshop gör det inte så stor skillnad, men när man sedan sparar till jpeg så är skillnaden i bildkvalitet stor eftersom kompressionsalgoritmen är helt annorlunda.

Det är väl så att windows egen bildvisare inte klarar av att hantera färgprofiler alls vilket t.ex. Photoshop och t.ex. Bridge gör? Alltså är det "rätt" i Photoshop men "fel" i den vanliga visaren och om jag inte har helt fel å märks det här mer på bättre skärmar. Vet att jag iaf råkade ut för samma fenomen när jag skaffade min första finare skärm men det är några år sedan och en hel del kan ha hänt sedan dess.

OBS: Rätta mig GÄRNA om jag är ute och cyklar nu!

Min bildskärm är en NEC, IPS-panel...
Men om det som syns i Photoshop är "rätt" och samma bild i bildvisaren ser dålig ut, så lär det väl bli den dåliga bilden som syns om jag t.ex. lägger ut det på nätet, eller mailar den till någon, etc..?

Jag förstår bara inte varför en bild som ser jättebra ut i Photoshop, sedan sparas och ser för jäklig ut i bildvisaren :/ Om färgrymden inte spelar någon roll för en svartvit bild, så borde väl bilden inte vara så annorlunda i bildvisningsprogrammet?

Jag förstår bara inte varför en bild som ser jättebra ut i Photoshop, sedan sparas och ser för jäklig ut i bildvisaren :/ Om färgrymden inte spelar någon roll för en svartvit bild, så borde väl bilden inte vara så annorlunda i bildvisningsprogrammet?

Visst spelar det stor roll. Photoshop är ett program som är färghanterat, det innebär att den konverterar din bild från arbetsfärgrymden till din skärmprofil. Det gör att bilden kan se likadan ut på olika skärmar med olika färgåtergivning, eftersom profilen ger en beskrivning av skärmens prestanda och Photoshop då anpassar bilden efter denna beskrivning. Men då krävs det att din beskrivning är korrekt. Arbetar du med ett färghanterat program, som Photoshop eller Lightroom, då måste du ha en bra profil för din skärm för att den ska visas korrekt.

Andra program har inte denna förmåga, den tar bildens färgvärden och slänger upp den på skärmen helt utan förändring. Om du har en skärm som är väldigt ljus blir din bild ljus, har du en väldigt kall skärm blir bilden kall. Programmet struntar helt i hur din skärm ser ut, eftersom den inte kan läsa informationen, beskrivningen som finns i din skärmprofil.

Men har du då en dålig skärmprofil kan ett sådant program råka visa bilden bättre än vad ett färghanterat program gör. Det är lika sannolikt att den visar den sämre för den delen. Du vet inte hur bilden ser ut, helt enkelt.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Vilket med största sannolikhet är fel och är anledningen till att du ser denna stora skillnad.

Stefan

Tack för alla svar!
Är dock fortfarande förvirrad över vad jag ska göra för att lösa problemet.

Enl Stefan så är det alltså fel att ha skärmen inställd på sRGB (tänkte att om jag har bilden i Photoshop i sRGB och skärmen på samma så kanske dom "matchar" varandra.
Vilken inställning ska skärmen ha? Du skriver också att "du vet inte hur bilder ser ut helt enkelt". Då finns det ju ingen lösning? Att redigera i Photoshop blir en enda chansning...

Förstår att det är bra att kalibrera skärmen o allt, men nu är ju problemet att exakt samma bild ser olika ut på samma skärm.

Jag vill kunna redigera en bild i Photoshop, när jag är nöjd kunna spara den och veta att den ser ut som den gör när jag t.ex. ska titta på den i bildvisaren/ på webben/skicka till någon osv...

Någon som har ett konkret tips? (Hänger inte med i alla algoritmer etc..)

Tack för alla svar!
Är dock fortfarande förvirrad över vad jag ska göra för att lösa problemet.

Enl Stefan så är det alltså fel att ha skärmen inställd på sRGB (tänkte att om jag har bilden i Photoshop i sRGB och skärmen på samma så kanske dom "matchar" varandra.
Vilken inställning ska skärmen ha? Du skriver också att "du vet inte hur bilder ser ut helt enkelt". Då finns det ju ingen lösning? Att redigera i Photoshop blir en enda chansning...

Idén bakom en färgprofil är att du ska beskriva varje enhets färgåtergivning. Om du då beskriver din skärms färger som sRGB, när de inte är i den färgmodellen, då blir det fel. Lösningen är att du skaffar en skärmkalibrator som mäter upp skärmens färgegenskaper och skapar en korrekt beskrivning av din skärm. Då vet Photoshop hur din skärms färger ser ut och kan då visa dem korrekt.

Men det gör inte att det är säkert att andra program visar dem på samma sätt. Det kommer bara vara sådana program som kan läsa in en skärmprofil som kommer att visa bilderna rätt.

Det går ju att använda NEC:s skärmprofil till dess man skaffat en kalibreringsutrustning. Med rätt inställt Photoshop och en korrekt färghanterad webbläsare (Firefox) kommer bilderna att se likadana ut på den egna skärmen. Sparas bilderna ut i sRGB med inbäddad profil blir det med största sannolikhet också tillräckligt bra för webbvisning.

Det går ju att använda NEC:s skärmprofil till dess man skaffat en kalibreringsutrustning. Med rätt inställt Photoshop och en korrekt färghanterad webbläsare (Firefox) kommer bilderna att se likadana ut på den egna skärmen. Sparas bilderna ut i sRGB med inbäddad profil blir det med största sannolikhet också tillräckligt bra för webbvisning.

Om det är en SpectraView-skärm som Jennifer använder räcker det inte. Profilen är bara hälften av inställningen. Den andra är skärminställningen, som inte påverkas av skärmprofilen. Den skapas först när skärmen kalibreras.

Stefan

Fabriksprofilen är väl skapad med skärmens fabriksinställningar för något bestämt läge, annars skulle det ju inte fungera.

Fabriksprofilen är väl skapad med skärmens fabriksinställningar för något bestämt läge, annars skulle det ju inte fungera.

Problemet är väl just »för något bestämt läge«, men vilket läge berättar de antagligen inte. Finns rätt många lägen att välja på.

Är man angelägen om att färger ska visas rätt är en bra kalibrator ett av de viktigaste tillbehören i fotograflådan.

Med vänliga hälsningar

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto